Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hodně přes dvě stě v městě

aktualizováno 
Závodníci na motocyklech, kteří v zatáčkách škrtají nejen koleny o zem, ale i rameny a snad i helmami o svodidla. Riskování bez únikových zón, průměr skoro 150 km/h a mrazivé divácké zážitky – tak vypadá GP v Macau.

Závody motocyklů na městském okruhu v Macau | foto: Macau GP

Doba přírodních a městských okruhů patří minulosti, závodníci dneška si to rozdávají na umělých okruzích s únikovými zónami.

K několika málo výjimkám patří závody v Macau, pravidelně probíhající v druhé půli listopadu.

Spolu se závodem Tourist Trophy na ostrově Man patří Velká cena Macaa k nejnebezpečnějším a zároveň nejvíce vzrušujícím motocyklovým závodům vůbec.

Součástí letošního 54. ročníku Macau Grand Prix je i motocyklová GP, která se pojede pojedenačtyřicáté.
Podnik se koná na městském okruhu Guia, měřícím 6,118 km (3,8 anglické míle).

Trať má v nejužším místě 7 metrů a trochu překvapivě poměrně hodně dlouhých rovinek. Motocyklový závod je vypsán na 15 kol, s kterými jsou jezdci hotovi za necelých 40 minut.

Rekord okruhu v závodě pochází z minulého roku, kdy jej Michael Rutter zajel na Hondě Fireblade za 2:27,588 (průměrná rychlost 149,2 km/h), což opravdu není špatné – pro srovnání rekord formule 3 tamtéž má hodnotu 2:11,929…

Trať je vytyčena v ulicích bývalé portugalské městské enklávy Macao a nenajdete zde žádné únikové zóny, celá trasa je lemována plechovými svodidly, případně kamennými nebo betonovými zdmi.

Prostor na chybu zde opravdu není – však také historie závodu obsahuje i několik smutných kapitol. Dějinám závodu dominují jezdci britské národnosti, pro jejichž buldočí povahy je závod odpovídající výzvou.

K legendám závodu patří Ron Haslam se šesti vítězstvími a stejného počtu úspěchů dosáhl i stále aktivní Michael Rutter, loni druhý.

Loňské prvenství bude obhajovat Steve Plater. Všichni jsou z Velké Británie, stejně jako šest prvních jezdců loňského ročníku.

Vedle motocyklů se během závodního víkendu představí i různé automobily – asi nejvýznamnější je závod formule 3, dále podnik FIA World Touring Car Championship (WTCC), nebo třeba asijský Porsche Carrera Cup atd.

Mezi jezdci F3 se v minulých ročnících objevily téměř dvě desítky pilotů F1 – Juan Pablo Montoya, Jacques Villeneuve, Rubens Barrichello, Ralf Schumacher a mnozí další.

Závody motocyklů na městském okruhu v Macau

Letos se pátým rokem pojede i závod skútrů, který je vypsán na 5 kol a kterého se účastní dvoutaktní skútry s objemem 50 a 70 ccm nebo čtyřtakty s objemem 125 ccm.

Motocykly jedou hromadně, ale hodnoceny jsou dvě kategorie: v té hlavní soutěží čtyřdobé stroje bez omezení objemu (většinou superbiky jako Yamaha R1, Honda Fireblade apod.), druhou jsou supersporty do 600 ccm.

Bez zajímavosti není, o co se jede. Vítězný skútrista dostane 2 000 hongkongských dolarů (1 HK$ = 2,5 Kč), vítěz supersportů 3 000 HK$.

V hlavní kategorii je cenou pro vítěze 16 000 HK$, druhý bere 12 000, třetí 10 000 a odměny jsou odstupňovány až po 15. místo (1 000 HK$).

Jistou možnost přivýdělku pro rychlé jezdce skýtá zajetí nejrychlejšího kola v tréninku a závodě (po 2 500 HK$).

GP Macau se koná od 15. do 18. listopadu. Čtvrtek a pátek je vyhrazen tréninkům a kvalifikacím, závod motocyklů se pak jede v sobotu 17. 11. odpoledne tamějšího času.

Reportáž ze závodů obvykle vysílá televizní stanice Eurosport a tyto záběry patří k tomu nejděsivějšímu legálně povolenému, co lze vůbec vidět.

Kdybyste se náhodou potulovali po této části Asie, asi byste neměli minout Hongkong, od kterého je Macao vzdáleno pár desítek kilometrů.

Cesta lodí trvá 1–2 hodiny. Na samotný podnik se prodávají lístky, ty nejdražší sobotní mezi místní honoraci stojí 800 HK$, nejlevnější studentské desetinu.

Další informace najdete ZDE 

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Harley-Davidson 2018
Harleye budou jezdit líp. Změny pro novou éru nejsou jen kosmetické

Ikonická americká značka vždy těžila z tradice a své dlouhé historie a k modernizacím přistupuje hodně opatrně. Pod označením Next Custom Revolution...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Suzuki Intruder M 1500
Suzuki Intruder M 1500

r.v. 2010, naj. 19 400 km, servisní kniha
197 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.