Závody motocyklů na městském okruhu v Macau

Závody motocyklů na městském okruhu v Macau | foto: Macau GP

Hodně přes dvě stě v městě

  • 12
Závodníci na motocyklech, kteří v zatáčkách škrtají nejen koleny o zem, ale i rameny a snad i helmami o svodidla. Riskování bez únikových zón, průměr skoro 150 km/h a mrazivé divácké zážitky – tak vypadá GP v Macau.

Doba přírodních a městských okruhů patří minulosti, závodníci dneška si to rozdávají na umělých okruzích s únikovými zónami.

K několika málo výjimkám patří závody v Macau, pravidelně probíhající v druhé půli listopadu.

Spolu se závodem Tourist Trophy na ostrově Man patří Velká cena Macaa k nejnebezpečnějším a zároveň nejvíce vzrušujícím motocyklovým závodům vůbec.

Součástí letošního 54. ročníku Macau Grand Prix je i motocyklová GP, která se pojede pojedenačtyřicáté.
Podnik se koná na městském okruhu Guia, měřícím 6,118 km (3,8 anglické míle).

Trať má v nejužším místě 7 metrů a trochu překvapivě poměrně hodně dlouhých rovinek. Motocyklový závod je vypsán na 15 kol, s kterými jsou jezdci hotovi za necelých 40 minut.

Rekord okruhu v závodě pochází z minulého roku, kdy jej Michael Rutter zajel na Hondě Fireblade za 2:27,588 (průměrná rychlost 149,2 km/h), což opravdu není špatné – pro srovnání rekord formule 3 tamtéž má hodnotu 2:11,929…

Trať je vytyčena v ulicích bývalé portugalské městské enklávy Macao a nenajdete zde žádné únikové zóny, celá trasa je lemována plechovými svodidly, případně kamennými nebo betonovými zdmi.

Prostor na chybu zde opravdu není – však také historie závodu obsahuje i několik smutných kapitol. Dějinám závodu dominují jezdci britské národnosti, pro jejichž buldočí povahy je závod odpovídající výzvou.

K legendám závodu patří Ron Haslam se šesti vítězstvími a stejného počtu úspěchů dosáhl i stále aktivní Michael Rutter, loni druhý.

Loňské prvenství bude obhajovat Steve Plater. Všichni jsou z Velké Británie, stejně jako šest prvních jezdců loňského ročníku.

Vedle motocyklů se během závodního víkendu představí i různé automobily – asi nejvýznamnější je závod formule 3, dále podnik FIA World Touring Car Championship (WTCC), nebo třeba asijský Porsche Carrera Cup atd.

Mezi jezdci F3 se v minulých ročnících objevily téměř dvě desítky pilotů F1 – Juan Pablo Montoya, Jacques Villeneuve, Rubens Barrichello, Ralf Schumacher a mnozí další.

Závody motocyklů na městském okruhu v Macau

Letos se pátým rokem pojede i závod skútrů, který je vypsán na 5 kol a kterého se účastní dvoutaktní skútry s objemem 50 a 70 ccm nebo čtyřtakty s objemem 125 ccm.

Motocykly jedou hromadně, ale hodnoceny jsou dvě kategorie: v té hlavní soutěží čtyřdobé stroje bez omezení objemu (většinou superbiky jako Yamaha R1, Honda Fireblade apod.), druhou jsou supersporty do 600 ccm.

Bez zajímavosti není, o co se jede. Vítězný skútrista dostane 2 000 hongkongských dolarů (1 HK$ = 2,5 Kč), vítěz supersportů 3 000 HK$.

V hlavní kategorii je cenou pro vítěze 16 000 HK$, druhý bere 12 000, třetí 10 000 a odměny jsou odstupňovány až po 15. místo (1 000 HK$).

Jistou možnost přivýdělku pro rychlé jezdce skýtá zajetí nejrychlejšího kola v tréninku a závodě (po 2 500 HK$).

GP Macau se koná od 15. do 18. listopadu. Čtvrtek a pátek je vyhrazen tréninkům a kvalifikacím, závod motocyklů se pak jede v sobotu 17. 11. odpoledne tamějšího času.

Reportáž ze závodů obvykle vysílá televizní stanice Eurosport a tyto záběry patří k tomu nejděsivějšímu legálně povolenému, co lze vůbec vidět.

Kdybyste se náhodou potulovali po této části Asie, asi byste neměli minout Hongkong, od kterého je Macao vzdáleno pár desítek kilometrů.

Cesta lodí trvá 1–2 hodiny. Na samotný podnik se prodávají lístky, ty nejdražší sobotní mezi místní honoraci stojí 800 HK$, nejlevnější studentské desetinu.

Další informace najdete ZDE