Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Počítejte hmyzí mrtvolky, pomůžete vědcům poznat mouchy

aktualizováno 
Víc než 500 miliard smrtelných nehod za jeden rok, navíc jen v jedné jediné zemi – hmyz je nejen v Nizozemsku nejčastější obětí silničního provozu. Teď by se mohl stát součástí pečlivého výzkumu. Alespoň tak to chtějí vědci z Wageningenské univerzity.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

V Nizozemsku totiž žije kolem 20 tisíc druhů neznámého hmyzu a právě poznávací značky aut jsou tím nejvhodnějším pomocníkem k jejich objevení. Autor výzkumu Arnold van Vliet chce ale zároveň změřit koncentraci známého hmyzu v jednotlivých regionech Nizozemska.

Své krajany vyzývá, aby počítali nevítané spolujezdce "rozmázlé" na poznávacích značkách po každé cestě a údaje mu posílali. "Tato informace, společně s údaji o místě začátku a konci cesty společně s časem a datem nám poskytne naprosto unikátní informace," tvrdí Arnold van Vliet.

A proč zvolil zrovna poznávací značky a ne třeba čelní skla automobilů?  "Všechny poznávací značky mají stejnou velikost, takže vlastně máme sedm milionů perfektních senzorů, které neustále jezdí po celé zemi," pochvaluje si Van Vliet. "Nejtěžší bude přinutit řidiče, aby poklekli a ten hmyz spočítali. Ale my to vážně potřebujeme."

Ze získaných informací chce podrobněji nahlédnout do potravinového řetězce, v kterém hraje hmyz velice důležitou roli. "Údaje nám osvětlí počet hmyzu v určitých lokalitách a ukáže nám, kudy cestuje. A také jak je závislý na povětrnostních podmínkách. Ještě nikdy jsme nebyli schopni podobný výzkum provést."

Zájemci žijící v Nizozemsku se už teď mohou registrovat na stránce Splash Teller a do výzkumu se okamžitě zapojit. Tedy pokud opravdu mají chuť počítat hmyzí mrtvolky.

Autor:


Témata: nehody, Nizozemsko


Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.