Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Honda chce skoncovat s dopravními zácpami. Poradí, jak je nezpůsobit

aktualizováno 
Japonská Honda vyvinula systém, který pomáhá předcházet dopravním zácpám. Spočívá v tom, že řidiče vede k plynulejší jízdě, čímž se v důsledku zvýší průměrná rychlost a sníží spotřeba. Honda začne zkoušet systém v praxi v Itálii a Indonésii.
Dopravní zácpy mohou vznikat samovolně, bez znatelné příčiny.

Dopravní zácpy mohou vznikat samovolně, bez znatelné příčiny. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Audi zkouší svůj vynález Travolution, Volvo zase experimentuje s takzvanými autovlaky. Honda  teď přichází s dalším způsobem, jak zlepšit plynulost dopravy a snížit spotřebu paliva. Její systém je funkčně asi nejjednodušší a výsledky by se mohly v praxi ukázat vcelku rychle.

Audi Travolution

Systém Travolution sleduje ve městě intenzitu dopravy na jednotlivých úsecích a pomocí výpočtů se snaží odhadovat, jaká bude hustota dopravy v nejbližších minutách. Aktivním řízením semaforů se pak snaží předejít tvorbě kolon. Travolution umí řidiči speciálně vybaveného automobilu na displeji ukázat, kdy na nadcházejícím semaforu naskočí zelená, a vypočítá mu rychlost jízdy, kterou k ní akorát dojede. Úspora paliva činí asi 15 %.

Systém Hondy spočívá v tom, že auto bude řidiče nabádat k plynulejší jízdě. Pomocí adaptivního tempomatu a případně i dat na serverech pak auto řidiči poradí, jak má zrovna jet, aby jeho jízdní chování nepřispívalo k vytváření dopravních zácp.

Ty totiž často vznikají zcela bezdůvodně kvůli nevyzpytatelným manévrům některých řidičů. Prudké brzdění jednoho vozu způsobí, že řidiči za ním brzdí ještě intenzivněji a někdo z nich nakonec až úplně zastaví. Takové chování pak vede ke vzniku zácpy zdánlivě bez jakéhokoli důvodu.

Systém Hondy bude jednoduše sledovat, jak rychle řidič akceleruje a brzdí a vzhledem k okolním podmínkám, které bude monitorovat pomocí radaru adaptivního tempomatu, mu doporučí jízdní styl upravit tak, aby například do kolony dojížděl plynule a tím nezpůsoboval další dopravní komplikace řidičům za sebou.

Systém Honda pro minimalizaci dopravních zácp

Systém Honda pro minimalizaci dopravních zácp

Auto může být také napojeno na speciální servery Hondy, odkud by mohlo získávat data o jízdním stylu ostatních řidičů. Při připojení tedy bude řídicí jednotka systému vědět, jak jede řidič Hondy například o kilometr vpředu a podle toho bude schopna doporučit jízdní styl i dalším řidičům.

Automobilka tvrdí, že tímto způsobem lze v základní verzi bez připojení na servery zvýšit průměrnou rychlost asi o 23 % a snížit spotřebu vozidel jedoucích za řidičem s rádcem plynulosti asi o osm procent. Ve verzi s připojením na servery lze zvýšit průměrnou rychlost o dalších 16 % a spotřeba klesne o pět procent.

Honda chce svůj systém v praxi začít testovat v Itálii a Indonésii, tedy dvou zemích, kde má běžná doprava do plynulosti hodně daleko. V Itálii testy začaly v květnu, v Indonésii se má začít v červenci.

Autovlaky SARTRE

Cílem projektu je zavést na dálnicích takzvané silniční vlaky, které povede jeden profesionální řidič na začátku konvoje. Ostatní automobily sledují vzdálenost, rychlost a směr jízdy a upravují tyto parametry podle vozidla vpředu. Všechna auta jsou přitom zcela nezávislá a každé z nich může konvoj kdykoliv opustit. Úspora paliva při jízdě v konvoji má být asi 20 % a výhodou je i zvýšená bezpečnost provozu.

Automobilka neuvádí, jak rychle by se mohl nový pomocník dostat do sériových aut. Vzhledem k tomu, že spoléhá na stávající systémy v autech a nevyžaduje žádnou složitou infrastrukturu, mohl by být vstup do praxe rychlý.

Řešení Hondy je v tomto ohledu podstatně jednodušší než systém Travolution od Audi. Ten je určený pro města a vyžaduje, aby jejich infrastruktura a systémy řízení provozu byly schopny s auty komunikovat. Volvo se zase pro změnu účastní projektu SARTRE, jehož úkolem je vytvořit bezpečné silniční vlaky především na dálnicích. Tady je nutná spolehlivá vzájemná komunikace jednotlivých vozidel a přítomnost vodicího auta.

Na druhou stranu řešení japonské automobilky spoléhá na to, že se budou řidiči jeho doporučeními řídit. Pokud je budou ignorovat, výsledná úspora bude nulová.



Témata: Audi, Honda, jízdné, Radar, Vlak, Volvo

Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Najdete na iDNES.cz