Dopravní zácpy mohou vznikat samovolně, bez znatelné příčiny.

Dopravní zácpy mohou vznikat samovolně, bez znatelné příčiny. | foto: Petr Topič, MAFRA

Honda chce skoncovat s dopravními zácpami. Poradí, jak je nezpůsobit

  • 71
Japonská Honda vyvinula systém, který pomáhá předcházet dopravním zácpám. Spočívá v tom, že řidiče vede k plynulejší jízdě, čímž se v důsledku zvýší průměrná rychlost a sníží spotřeba. Honda začne zkoušet systém v praxi v Itálii a Indonésii.

Audi zkouší svůj vynález Travolution, Volvo zase experimentuje s takzvanými autovlaky. Honda  teď přichází s dalším způsobem, jak zlepšit plynulost dopravy a snížit spotřebu paliva. Její systém je funkčně asi nejjednodušší a výsledky by se mohly v praxi ukázat vcelku rychle.

Audi Travolution

Systém Travolution sleduje ve městě intenzitu dopravy na jednotlivých úsecích a pomocí výpočtů se snaží odhadovat, jaká bude hustota dopravy v nejbližších minutách. Aktivním řízením semaforů se pak snaží předejít tvorbě kolon. Travolution umí řidiči speciálně vybaveného automobilu na displeji ukázat, kdy na nadcházejícím semaforu naskočí zelená, a vypočítá mu rychlost jízdy, kterou k ní akorát dojede. Úspora paliva činí asi 15 %.

Systém Hondy spočívá v tom, že auto bude řidiče nabádat k plynulejší jízdě. Pomocí adaptivního tempomatu a případně i dat na serverech pak auto řidiči poradí, jak má zrovna jet, aby jeho jízdní chování nepřispívalo k vytváření dopravních zácp.

Ty totiž často vznikají zcela bezdůvodně kvůli nevyzpytatelným manévrům některých řidičů. Prudké brzdění jednoho vozu způsobí, že řidiči za ním brzdí ještě intenzivněji a někdo z nich nakonec až úplně zastaví. Takové chování pak vede ke vzniku zácpy zdánlivě bez jakéhokoli důvodu.

Systém Hondy bude jednoduše sledovat, jak rychle řidič akceleruje a brzdí a vzhledem k okolním podmínkám, které bude monitorovat pomocí radaru adaptivního tempomatu, mu doporučí jízdní styl upravit tak, aby například do kolony dojížděl plynule a tím nezpůsoboval další dopravní komplikace řidičům za sebou.

Systém Honda pro minimalizaci dopravních zácp

Auto může být také napojeno na speciální servery Hondy, odkud by mohlo získávat data o jízdním stylu ostatních řidičů. Při připojení tedy bude řídicí jednotka systému vědět, jak jede řidič Hondy například o kilometr vpředu a podle toho bude schopna doporučit jízdní styl i dalším řidičům.

Automobilka tvrdí, že tímto způsobem lze v základní verzi bez připojení na servery zvýšit průměrnou rychlost asi o 23 % a snížit spotřebu vozidel jedoucích za řidičem s rádcem plynulosti asi o osm procent. Ve verzi s připojením na servery lze zvýšit průměrnou rychlost o dalších 16 % a spotřeba klesne o pět procent.

Honda chce svůj systém v praxi začít testovat v Itálii a Indonésii, tedy dvou zemích, kde má běžná doprava do plynulosti hodně daleko. V Itálii testy začaly v květnu, v Indonésii se má začít v červenci.

Autovlaky SARTRE

Cílem projektu je zavést na dálnicích takzvané silniční vlaky, které povede jeden profesionální řidič na začátku konvoje. Ostatní automobily sledují vzdálenost, rychlost a směr jízdy a upravují tyto parametry podle vozidla vpředu. Všechna auta jsou přitom zcela nezávislá a každé z nich může konvoj kdykoliv opustit. Úspora paliva při jízdě v konvoji má být asi 20 % a výhodou je i zvýšená bezpečnost provozu.

Automobilka neuvádí, jak rychle by se mohl nový pomocník dostat do sériových aut. Vzhledem k tomu, že spoléhá na stávající systémy v autech a nevyžaduje žádnou složitou infrastrukturu, mohl by být vstup do praxe rychlý.

Řešení Hondy je v tomto ohledu podstatně jednodušší než systém Travolution od Audi. Ten je určený pro města a vyžaduje, aby jejich infrastruktura a systémy řízení provozu byly schopny s auty komunikovat. Volvo se zase pro změnu účastní projektu SARTRE, jehož úkolem je vytvořit bezpečné silniční vlaky především na dálnicích. Tady je nutná spolehlivá vzájemná komunikace jednotlivých vozidel a přítomnost vodicího auta.

Na druhou stranu řešení japonské automobilky spoléhá na to, že se budou řidiči jeho doporučeními řídit. Pokud je budou ignorovat, výsledná úspora bude nulová.


Témata: Audi, Honda, jízdné, Radar, Vlak, Volvo