Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Honda City: Když se MPV rozhodne být sedanem

  18:27aktualizováno  18:56
Rodinu malých tříprostorových vozů rozšířila počátkem tohoto roku sympatická Honda City, postavená na osvědčených základech modelu Jazz. Přestože je kompaktní sedan prezentován jako nový model, jedná se pouze o upravenou verzi modelu Aria, který se od konce roku 2002 úspěšně prodává na vybraných Asijských trzích. Co nabízí staronový "japonec" vyráběný v Turecku v porovnání se zavedenými evropskými vozy?
Honda City

Honda City - Jak už název vozu napovídá, malý sedan z produkce Hondy je primárně určen pro využití na městských a příměstských komunikacích. | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Zvenku sedan...
Nová Honda City je klasický kompaktní sedan postavený na bázi jazze. Vzhledem ke koncepci malého MPV ale nebylo vhodné naroubovat kufrovitou záď na stávající proporce a tvary. City tak dostalo zcela novou karoserii a stalo se svébytným modelem značky.

Design nového modelu je v kontextu s moderním stylistickým trendem japonské automobilky nečekaně zdrženlivý. Nebýt výrazného loga automobilky na přídi a zádi, leckdo by jistě váhal ke kterému výrobci jej zařadit. V dané kategorii vozů se ale výraznější designérské výstřelky prozatím nenosí, proto nelze klasický vzhled sympatické hondy hodnotit jakkoliv kriticky.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Honda můžete koupit na www.automodul.cz

Karoserie vozu je prostá výraznějších designérských excesů ale jako celek působí vyváženým harmonickým dojmem. Elegantní oblé linie vozu jsou místy doplněny několika ostrými prolisy, které odlehčují velkým čistým plochám a zároveň zvýrazňují dynamický vzhled.

Dominantou přední části vozu je výrazná maska chladiče se dvěma chromovanými lamelami a velké lichoběžníkové světlomety zasahující hluboko do boků vozu. Na zadní části poutají nejvíce pozornosti rozměrově velkorysá sdružená světla složená ze dvou částí. Boční pohled dává vyniknout vyváženým proporcím, vzhledu by ale rozhodně prospěla větší kola.

...zevnitř MPV
Vnitřní prostor je až na detaily totožný s jazzem a sdílí s ním tedy i výjimečné vlastnosti. Na první pohled se sice příliš neliší od podobně uspořádaných konkurentů, bližší zkoumání ale odhalí v této třídě nevídané variabilní schopnosti.

Posunutím palivové nádrže do středu vznikl pod zadními sedadly prostor, který konstruktéři stejně jako u modelu Jazz využili k zástavbě flexibilních zadních sedaček.

Vnitřní prostor je tvořen výhradně tvrzenými plasty s kvalitní povrchovou úpravou a na dotek příjemnými textilními materiály. Dominantním prvkem interiéru je palubní deska s pohlednou přístrojovou kapličkou, která je rozdělena do tří oválů lemovaných kovovým okružím.

Tříramenný volant má správný tvar a velikost, snesl by však větší tloušťku věnce. Ergonomie ovládacích prvků odpovídá evropskému standardu. Všechna tlačítka a přepínače jsou sdružena v logických skupinách a umístěna na obvyklých místech.

Interiér je s ohledem na nevelký rozvor vozu pro převoz pěti pasažérů dostatečně prostorný, účinně obestavěný s minimem nevyužitých míst a celou řadou odkládacích přihrádek a kapes. Kvalita dílenského zpracování nevybočuje z třídního průměru.

Sedadla mají velmi dobré rozměry, vzadu se sedí ve vzpřímenější poloze, nikoliv však nepohodlně. Sedáky mají poměrně mělké výplně, opěradla postrádají výraznější boční vedení, tělům pasažérů přesto poskytují kvalitní a pohodlnou oporu. Přístup k přední i zadní řadě sedadel je velmi snadný, čtveřice bočních dveří se otevírá v úhlu 70 stupňů.

Výhled z vozu je na poměry v dané kategorii nadprůměrný, kontrolování situace vpředu po stranách usnadňují malá trojúhelníková okna mezi předními dveřmi a sloupky čelního skla.

Ve standardním pětimístném uspořádání nabízí city solidních 500 litrů zavazadlového prostoru. Další rozšíření přepravních možností je díky děleným, sklopným a sklapovacím  zadním sedadlům je nasnadě. Ve dvoumístné konfiguraci lze jednoduchým mechanismem sklopit naráz sedadla i opěradla v druhé řadě.

V okamžiku tak vznikne rovná ložná plocha s délkou 1,7 metrů a maximální kapacitou 1323 litrů. Další možností je sklopit pouze sedáky v druhé řadě. Tímto zásahem vznikne uvnitř vozu prostor pro převážení předmětů s výškou až 1,25 metru. K přepravě obzvláště dlouhých předmětů lze alternativně využít sklopné přední sedačky, která prodlužuje ložnou plochu až na 2,4 metrů délky.

Pohoda do města
Jak už název vozu napovídá, malý sedan z produkce Hondy je primárně určen pro využití na městských a příměstských komunikacích. Tomu také odpovídá komfortnější naladění podvozku, který účinně tlumí velkou část nerovností.

Ovládání vozu je velmi snadné a příjemné, s minimem sil, které je zapotřebí vynaložit k řízení bude vyhovovat zejména ženám. Pro mužskou část populace preferující dynamický jízdní styl pak bude patrně zklamáním menší zpětná vazba řízení a větší náklony karoserie při ostrém průjezdu zatáčkami. S ohledem na rozdílné skupiny eventuálních zájemců lze jízdní vlastnosti označit za optimálně vyvážené.

Odhlučnění vnitřního prostoru bylo navrženo v souladu s využitím vozu. Při běžném provozu panuje na palubě vysoká akustická pohoda. Při jízdě v horním poli otáčkoměru se trochu výrazněji ozývá pouze pohonná jednotka.

V nabídce pohonných jednotek je pouze jediný agregát 1,4 i-DSI (Dual Sequential Injection), který je základní motorizací i pro civic. Konstrukční zvláštností tohoto osmiventilového čtyřválce jsou dvě diagonálně umístěné svíčky uvnitř každého spalovacího prostoru, které zajišťují efektivnější a rychlejší spalování směsi ve válcích.

Zapálení každé ze svíček je navíc variabilně načasováno s ohledem na otáčky a zatížení motoru. Tímto principem je dosaženo vyššího kompresního poměru a zároveň nižší spotřeby paliva než u motoru s klasickým uspořádáním.

Rozhýbat více než tunové city nečiní zážehovému čtyřválci žádné problémy, dynamické vlastnosti ale odpovídají podobně výkonným konkurentům. Kompaktní sedan zvládne sprint na stokilometrovou metu za 13,4 sekundy (15,1s s CVT) a ručička jeho rychloměru se podívá až na hranici 175 km/h, respektive 167 km/h s převodovkou CVT.

K silným stránkám pohonné jednotky patří kultivovaný chod bez vibrací a mechanických ruchů, hbitá reakce na pokyny plynového pedálu a v neposlední řadě i spotřeba pohonných hmot. Ta dle výrobcem deklarovaných hodnot činí v kombinovaném cyklu 5,6 litrů naturalu. Neméně významným benefitem pohonné jednotky je její skutečný zdvihový objem, který činí 1339 ccm. City tak spadá do druhé nejnižší sazby povinného ručení.

Motor je standardně doplněn mechanickým pětistupňovým ústrojím, alternativně též bezestupňovou převodovkou CVT s možností ruční volby a sedmi virtuálními převody. Odstupňování manuální převodovky odpovídá zařazení vozu. Pro jízdu po městských a okresních komunikacích se jeví jako optimální, v dálničním provozu by ale přišel vhod šestý stupeň, který by snížil otáčky motoru a z toho plynoucí hlučnost a spotřebu pohonných hmot.

Změna jednotlivých převodových stupňů probíhá hladce a plynule, vzhledem k volnější kulise ale nedosahuje kvalitativního vrcholu. Motor ve spojení s převodovkou CVT prozatím není na českém trhu k mání.

Cenu třeba nastudovat
Základní cena modelu City 1.4 S je na českém trhu stanovena na 339 900 Kč. Provedení Cool je k dispozici za 379 900 Kč a nejlépe vybavené city se prodává za cenu 409 900 Kč. Za příplatek 40 000 Kč lze získat automatickou převodovku s plynulým převodem (CVT).

Standardní výbava je poměrně bohatá a zahrnuje: čelní airbag řidiče a spolujezdce, protiblokovací systém (ABS) s rozdělovačem brzdných sil (EBD), elektrické ovládání bočních oken vpředu i vzadu, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání, rádio s přehrávačem CD, posilovač řízení, palubní počítač, kotoučové brzdy na všech kolech, imobilizér, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, sklopné opěradlo zadních sedadel dělené v poměru 2:3, přípravu na u  atd.

Paket Cool obsahuje navíc dálkové ovládání centrálního zamykání, vyhřívání vnějších zpětných zrcátek, manuální klimatizaci, pylový mikrofiltr, boční ochranné lišty, zrcátka a kliky dveří v barvě vozu, vrcholné provedení ES zahrnuje navíc boční airbagy pro cestující na předních sedadlech, přední mlhovky, ráfky kol z lehkých slitin, odkládací kapsu na opěradle řidiče, optitronovou přístrojovou desku atd

Resumé
Honda City se z kategorie kompaktních sedanů příliš nevymyká stylisticky ani po stránce jízdních a dynamických vlastností. Rozdílem třídy ale deklasuje většinu konkurentů v otázkách přepravních možností. Její variabilní schopnosti lze označit za vynikající a konkurenceschopné i pro většinu malých kombíků a kompaktních MPV.

Třídní souboj city naopak prohrává na poli cenové politiky, ale jen na první pohled. Za cenu bezmála 340 tisíc Kč získá zákazník "hotové auto" s velmi bohatou bezpečnostní a komfortní výbavou. Podobně vybavená konkurence je přitom srovnatelně drahá případně dražší. Otázkou zůstává kolik potenciálních kupců si ve voze tohoto formátu hodlá dopřávat moderních systémů, když základní cena srovnatelných, ale nevybavených konkurentů je i o 100 tisíc Kč nižší.

Honda City a konkurenti

Honda City
1,4 i-DSI

Škoda Fabia
sedan
1,4i  Classic

Renault Thalia
1,2i 16V

Zdvihový objem (cm3)

1339

1390

1149

Počet válců/ventilů

4/8

4/16

4/16

Výkon (kW/k)

61/83

55/75

55/75

Max. točivý moment (Nm)

119

126

105

Maximální rychlost (km/h)

175

168

170

Zrychlení 0-100 km/h (s)

13,4

14,1

13,0

Kombinovaná spotřeba (l/100 km)

5,6

6,6

6,0

Objem palivové nádrže (l)

42

45

50

Délka (mm)

4395

4232

4171

Šířka (mm)

1690

1646

1636

Výška (mm)

1485

1449

1437

Rozvor (mm)

2455

2462

2472

Objem kufru (l)

500-1323

438-789

510

Pohotovostní hmotnost (kg)

1045

1090

960

Celková hmotnost (kg)

1510

1605

1430

Pořizovací cena (Kč)

339 900

292 900

274 900
(219 900)*

Cena při srovnatelné výbavě (Kč)

339 900

380 200

350 400
(295 400)*

* akční cena

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.