Honda Civic má velký prostor, ale tvrdší podvozek

  • 5
Honda Civic změnila image. Odklonila se od vozů se sportovní tváří k praktickým rodinným automobilům. Nový pětidveřový model tak nabízí - měřeno nižší střední třídou - velký vnitřní prostor, úsporný a rychlý motor 1.6 a širokou základní výbavu. Snad největší slabinou vozu je tvrdší podvozek, který posádka pocítí při přejezdu nerovností.

Japonská novinka Honda Civic je dalším důkazem lepšící se bezpečnosti automobilů. Zatímco předchozí generace civiku dopadla v nezávislých nárazových testech Euro NCAP špatně, nový model dostal čtyři z pěti možných hvězdiček. Navíc jako první auto dostal od Euro NCAP tři hvězdičky při srážce s pěším (opět z pěti možných), zatímco ostatní auta v testech kolizí s chodci získávají jednu, maximálně dvě hvězdičky.

Může se hodit

Internetová nabídka nových i zánovních
vozů Honda Civic  
Vyberte si vůz on-line! www.automodul.cz

Honda Civic je vedle další letošní novinky Peugeotu 307 poslem nových rozměrů mezi vozy nižší střední třídy. Jejich rozvor se rozkročil v případě civiku až k 2685 milimetrům, což dává posádce velkorysé místo na předních i zadních sedadlech. Honda i peugeot navíc vozy postavily tak vysoké, aby k většímu prostoru pro kolena přibylo cestujícím vzadu i místo nad hlavami.

Pracovníci zkušebny pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) naměřili Hondě Civic mezi 25 vozy nižší střední třídy vůbec nejvíce místa nad hlavami posádky sedící na zadních sedadlech. Například oproti Seatu Toledo nebo Citroënu Xsara je vzadu pod stropem Hondy Civic o šest centimetrů prostoru více.

Také před koleny pasažérů vzadu je podle zjištění ÚSMD v civiku hodně místa. Ale ne více než v Renaultu Mégane, a zhruba srovnatelně s Citroënem Xsara a Oplem Astra. Šířka kabiny patří k průměru třídy. Kabina Hondy Civic je zvláštní tím, že jí chybí středový tunel. Řadicí páka našla místo přímo na palubní desce, na podlaze mezi předními sedadly zůstala jen ruční brzda.

Na první pohled netradiční řazení se však řidiči rychle dostane "do ruky". Interiér civiku je po japonsku šedivý, plasty nepůsobí luxusním dojmem. Přední sedadla mají dobré boční vedení, patří ale spíš k užším. Kufr hondy má průměrný objem 370 litrů. Při srovnání: Škoda Octavia z téže třídy nabízí 528 litrů. Hondu Civic v testu MF DNES poháněl benzinový motor 1.6 s výkonem 81 kilowatt (110 koní).

Vzhledem k objemu výkonný agregát dává modelu mezi jinými vozy jen průměrné zrychlení z klidu na 100 kilometrů v hodině. Měření v ÚSMD však potvrdilo výbornou pružnost ve vyšších rychlostech při jízdě se zařazeným čtvrtým a pátým rychlostním stupněm.

Spotřeba testovaného vozu se při klidné jízdě mimo obce a dálnice držela u hranice 5,5 litru na 100 kilometrů, na dálnici rostla na šest a ve městě vyšplhala k deseti litrům benzinu na 100 kilometrů. Jízdní vlastnosti Hondy Civic jsou dobré, leč chování v kritických situacích by vylepšil stabilizační systém podvozku ESP, který však nelze ani přikoupit.

Zato základní výbava zasluhuje pochvalu - zahrnuje čtyři airbagy i ABS. Šmouhou na kráse Hondy Civic je její tvrdší podvozek, který o sobě dává vědět na nerovných silnicích, kterých je bohužel v tuzemsku mnoho. Martin Kovář, který hodnotí vozy pohledem handicapovaného řidiče, vyzdvihuje vnitřní prostor japonské novinky. "Umístění řadicí páky je velké plus. Nejeden vozíčkář totiž nastupuje za volant z místa spolujezdce, aby snáz odkládal vozík. V civiku to jde jednodušeji než u ostatních vozů."

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 9
Převodovka 8
Spotřeba v testu 9


Karoserie a interiér

Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 9
Využití kufru 7
Výhled z vozu 8


Podvozek

Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 7
Brzdy 9

Poznámka: min 1, max 10


Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,8
Zrychlení 0-400 m (s) 18,7
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 11,2
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 21,7
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 28,2


Pramen: ÚSMD


EURO NCAP ****
Poznámka: Jedná se o výsledky nárazových zkoušek organizovaných evropskými spotřebitelskými asociacemi
Nejlepší výsledek *****
nejhorší výsledek

Očima designéra
Honda Civic je podle mého názoru velmi příjemné rodinné auto s velkoryse řešeným prostorem pro posádku. Ani v oblasti ergonomie nezklame. I takový detail, jako je od těla svažující se loketní opěrka ve dveřích, je důkazem, že designéři si dali na autě záležet. Vůz jinak postrádá výraznější rysy. Je to škoda, protože právě typová řada Civic byla vždy synonymem sportovněji vyhlížejících vozů s nízkou stavbou karoserie. Tento image je definitivně pasé, a tak nezbývá než pragmaticky ocenit pokrokové řešení karoserie.
JAN PROKOP, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Honda Civic přichází na trh již v sedmé generaci a vše nasvědčuje tomu, že si tato novinka ve srovnání s předchůdci získá lepší pozici na trhu nových i ojetých automobilů. Má vše, co se dnes od auta její třídy očekává, a ani po pěti letech nebude působit nemoderně. Podíl kupců-žen bude jistě nezanedbatelný, oblíbí si ji mladé rodiny, ale také starší motoristé, kteří hledají alternativu ke kombi nebo minivanu. Z pohledu ztráty hodnoty po pětiletém provozu se civic nové generace bude dotahovat na auta typu VW Golf či Škoda Fabia. V roce 2005 by Honda Civic mohla stát asi 225 tisíc korun.
PETER KOLNÍK, autor je spolupracovník redakce

Honda Civic 1.6

Honda Civic 1.6

Honda Civic 1.6