Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Civic přepřáhne na turbobenziny. Honda pracuje na automatu s 10 stupni

aktualizováno 
I japonská Honda podlehne aktuální módě downsizingu. Firma představila litrový tříválec a 1,5litrový čtyřválec, který se dostane nejprve pod kapotu desáté generace kompaktního modelu Civic modelového roku 2017. Jinak než s turbem pak v Evropě Civic nejspíš koupit nepůjde.

Evropská Honda Civic desáté generace dostane přeplňované motory 1.0 a 1.5 litru | foto: Honda

Přeplňované motory jsou dnes, zdá se, naprostou nutností. A tak i firmy, jež prosluly svou „atmosférickou vysotootáčkovou“ motorářskou školou, která produkovala jeden dechberoucí agregát za druhým, dnes přechází na přeplňování. BMW už žádný atmosférický motor nemá a teď to vypadá, že i japonské „pily“ od Hondy se definitivně stanou minulostí. Alespoň v Evropě, kde točivý charakter motorů této značky vydržel nejdéle, ale kde v poslední době i její agregáty přece jen trochu zkrotly.

Fotogalerie

Za všechno mohou emisní předpisy, které jsou čím dál přísnější a automobilkám se je daří plnit právě jen za pomoci přeplňování. Na druhou stranu si na turbomotory zvykají i zákazníci a často je začínají vyžadovat. Kroku Hondy se tedy nelze divit, jde o zcela racionální rozhodnutí, které není nijak překvapivé. Vývoj přeplňovaných motorů ohlásila Honda už v roce 2013, teď jen potvrdila některé základní parametry a informace.

Je tedy jisté, že po dvoulitrovém turbomotoru v Civicu Type-R přijdou další agregáty. Evropský Civic desáté generace tak dostane motory, o kterých se hovořilo už před více než dvěma lety. Budou mít objem 1,0 a 1,5 litru. Menší agregát bude tříválec, i když to oficiální zpráva zatím nepotvrdila. Nicméně s prototypem litrového agregátu se už v hatchbacku současné generace svezli například redaktoři z redakce magazínu Top Gear. Podle nich má mít tříválec výkon 127 koní, tedy asi necelých 94 kW. Výkonově tak bude někde mezi dnešní základní čtrnáctistovkou se 74 kW a osmnácitstovkou se 104 kW, té bude z hlediska jízdních parametrů nejspíš bližší.

Větší z dvojice motorů bude čtyřválec a Honda o něm opět více detailů neprozradila. Jenže tento motor vlastně není velkým tajemstvím, protože přeplňovanou patnáctistovku má pod kapotou už desátá generace Civicu v USA, která se začne za oceánem brzy prodávat. Tam dává výkon 174 koní (128 kW) a točivý moment asi 220 Nm. Evropské parametry by mohly být ještě o něco lepší.

Může se hodit

Honda Civic 1.8 2006

Honda Civic 1.8 2006

Cena 151.000,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Na konkrétní parametry motorů si budeme muset počkat nejspíš do podzimu příštího roku. Evropská varianta Hondy Civic desáté generace se totiž představí v září na autosalonu ve Frankfurtu, prodej by pak měl odstartovat počátkem roku 2017. Tehdy se také definitivně dozvíme, jestli toho budou mít evropská a americká Honda Civic společného více než jen nový přeplňovaný motor.

Jisté je, že na nových agregátech si dává Honda záležet. Motory dostanou variabilní řízení ventilů VTEC a přímý vstřik paliva, takže by měly být dynamické i úsporné. Jen tak mimochodem, americký sedan Civic desáté generace s motorem 1,5 litru a bezestupňovou CVT převodovkou zrychlí z nuly na 96 km/h (60 mil za hodinu) za 6,8 sekundy. Podle amerických norem slibuje motor spotřebu 7,6 litru na 100 kilometrů v městském a 5,6 litru v „dálničním“ režimu.

Jednou z dalších technických novinek Hondy by měla být desetistupňová automatická převodovka. Tu firma vyvíjí primárně pro své největší modely, a tak se nejprve dostane třeba do amerických sedanů značky, ale časem by se převodovka mohla objevit i v menších autech. Desetistupňový planetový automat má řadit o 30 % rychleji než stávající šestistupňová převodovka, sníží otáčky motory asi o 26 %, akceleraci zrychlí o 14 % a spotřebu srazí o šest procent. Ale evropský Civic tuto převodovku s největší pravděpodobností nedostane, Evropané v této třídě automatům moc neholdují. U něj budou hlavní turbomotory.

Ty tak začínají v nabídce Hondy získávat silnou pozici. V Civicu byl prvním turbomotorem dvoulitr v současném modelu Type-R, u kterého bylo nasazení turba vzhledem k výkonu konkurence na poli hot-hatchů asi nevyhnutelné. Přeplňování bude mít i šestiválec v nové hybridní Hondě NSX. Točivé atmosférické benzinové motory jsou tak i u této značky nejspíš definitivní minulosti.





Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.