Honda Civic Type R: Zuřivý sršeň

  12:24aktualizováno  12:24
Již druhá generace kompaktního civicu se zlověstným přídomkem Type R se chystá na závodní dráhu, konkurovat těžkým evropským gétéíčkům, eresům, ópécéčkům, estéčkům a Sportům. Opět nabídne lehkonohý podvozek, působivé sportovní úpravy a zejména extrémně točivý atmosférický motor s vysokým litrovým výkonem. Typická Honda...

Honda Civic Type R | foto: Honda

První Civic Type R
přišel na svět na ženevském autosalonu v roce 2001, aby rozšířil řady "tajpárů“, tehdy tvořené vrcholnou verzí ostrého malého kupé integra a okořeněnou verzí sedanu střední třídy accord.

V tehdejší "autobusovité“ generaci civicu se octl mimořádný dvoulitrový čtyřválec, jehož výkony byly sice jen stínem astronomického roadsteru S2000 se stejným objemem, ovšem i tak stačily pokořit kompletní dvoulitrovou atmosférickou konkurenci.

200 koní a sílu použitelnou i jinde, než jen v nejvyšších otáčkách, totiž tehdy v dvoulitrové třídě poskytovaly jen některé turbomotory.

Honda přidala ještě nadprůměrné jízdní vlastnosti, solidní vnitřní prostor a velmi netradiční design; denní sen mezi osmisettisícovými auty byl na světě...

Druhý Civic Type R
se představil přesně o pět let později, na stejném místě – nad ženevským jezerem. Tehdy ještě jako efektní, zářivě žlutý koncept.

S obvyklým půlročním odstupem se v Paříži můžeme těšit na oficiální premiéru legendami opředené sériové verze, o níž byly zveřejněny první informace. Do prodejen se první kusy dostanou zkraje roku 2007, v ČR si patrně počkáme o něco déle.

Již první pohled
prozradí, že křivky původní pětidveřové verze dosud považují designéři za natolik působivé, že je prakticky beze změny použili znovu.

Takřka se nezměnily ani proporce dveří – u třídveřové verze jsou o kousek delší, avšak změněný tvar C-sloupku tento fakt úspěšně maskuje.

Type R se dále liší pozměněnými spoilery, které jsou tentokrát v barvě karoserie, novými sedmipaprskovými 18“ koly 225/40 a sníženou světlou výškou o 15 mm. Lom v horizontální polovině zadního okna ozdobilo křidélko.

Nejvýraznějším identifikátorem je ale maska, která odložila futuristické prosklení a nahradila jej tradičnějšími a sportovněji působícími černými voštinami.

Uvnitř
se neměnilo, pouze zdobilo. Čalounění, koberce a obšívací nit sedadel a koženého potahu volantu a řadicí páky jsou nyní červené, stejně jako podsvětlení přístrojové desky - dříve modré.

Nová je hliníková hlavice řadicí páky a její kožená manžeta. Marginálním, ale efektním detailem je začátek červeného pole otáčkoměru na hodnotě 8.000 a taktéž červená kontrolka přečasování vačkových hřídelí do sportovní polohy.

Mimo jiné nabobtnal seznam luxusní výbavy, kromě jiného o okenní airbagy, duální klimatizaci, dešťový a světelný senzor, tempomat a navigaci.

Technika
je tradičně tím nejzajímavějším. Poněkud jednoduchý podvozek stávajícího civicu byl shledán dostatečným pro použití ve vrcholné verzi Type R, naděje skalních hondařů, že dojde na čtyřprvek z nového sedanu, se tedy nesplnily.

Odškodněním je o 20 mm zvětšený zadní rozchod a také kompletně přepracovaná charakteristika pružin, tlumičů a stabilizátorů.

Vhod přijde tužší řízení se strmějším převodovým poměrem a také uprostřed pod podlahou umístěná palivová nádrž pro co nejnižší těžiště.

Motor
opět ukazuje konkurenci, co všechno je možné. Ač se výjimečně nejedná o žádnou revoluční novinku, ale mírně modifikovaný agregát ze stávajícího CTR, stále udává tón mezi nepřeplňovanou konkurencí.

Dvoulitrový čtyřválec i-VTEC DOHC s variabilním časováním a zdvihem ventilů dostal nové vyvažovací hřídele, elektronický pedál plynu a několik dalších detailních vylepšení, díky nimž se o něco zlepšily jeho beztak skvělé parametry.

Zajímavější, než nárůst výkonu (201 místo 200 koní) je posunutí jmenovitých otáček na vynikající hodnotu 8.000/min. (dříve 7.400) a zejména dřívější sepnutí sportovní polohy vačkové hřídele – již při 5.200 ot./min. (dříve 6.000).

Výsledkem je ještě lepší rozložení síly, které se spolu s kratšími převody šestistupňové mechanické skříně postará o udržení jízdních výkonů na stejné úrovni, ačkoliv pohotovostní hmotnost mírně stoupla – očekávat tedy lze 0 – 100 km/h za přibližně 6,6 s a nejvyšší rychlost cca 235 km/h; důstojná konkurence pro mnohem ambicióznější evropské hot-hatche.

Komu se to všechno zdá pořád málo, může zvolit o 40 kg lehčí verzi bez rádia, zadního plata, spodního krytu motoru a se slabší protihlukovou izolací, která poslouží také jako základ pro homologaci závodních aut FIA Group A a N a později nové skupiny R.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O HONDÁCH 

Autoři:


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...



VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Středoevropští premiéři píšou do EU kvůli nerealistickým emisním limitům

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Evropský parlament se tento týden vyslovil pro přísnější snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut do roku 2030....

Další z rubriky

Nástupce Škody Rapid se představuje, tajné už je jen jméno

Skica konceptu Škoda Vision RS

Zatím je to Vision RS, tak Škoda označuje své koncepty poslední roky. Do měsíce však bude venku jméno finálního...

Smart slaví dvacet, na oslavu si uřízl střechu a čelní sklo

Smart Forease

Před dvaceti lety Daimler přišel s revolučním městským autem Smart. Toto výročí slaví efektním konceptem, který spojuje...

Autofotka týdne: Nádherný koncept vzpomíná na krásné peugeoty

Peugeot e-Legend

Dost pravděpodobně to bude poslední autosalon v Paříži. Tradiční a asi nejslavnější autopřehlídka světa otevře letos...



Najdete na iDNES.cz