Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Honda Civic Type R: Zuřivý sršeň

  12:24aktualizováno  12:24
Již druhá generace kompaktního civicu se zlověstným přídomkem Type R se chystá na závodní dráhu, konkurovat těžkým evropským gétéíčkům, eresům, ópécéčkům, estéčkům a Sportům. Opět nabídne lehkonohý podvozek, působivé sportovní úpravy a zejména extrémně točivý atmosférický motor s vysokým litrovým výkonem. Typická Honda...

Honda Civic Type R | foto: Honda

První Civic Type R
přišel na svět na ženevském autosalonu v roce 2001, aby rozšířil řady "tajpárů“, tehdy tvořené vrcholnou verzí ostrého malého kupé integra a okořeněnou verzí sedanu střední třídy accord.

V tehdejší "autobusovité“ generaci civicu se octl mimořádný dvoulitrový čtyřválec, jehož výkony byly sice jen stínem astronomického roadsteru S2000 se stejným objemem, ovšem i tak stačily pokořit kompletní dvoulitrovou atmosférickou konkurenci.

200 koní a sílu použitelnou i jinde, než jen v nejvyšších otáčkách, totiž tehdy v dvoulitrové třídě poskytovaly jen některé turbomotory.

Honda přidala ještě nadprůměrné jízdní vlastnosti, solidní vnitřní prostor a velmi netradiční design; denní sen mezi osmisettisícovými auty byl na světě...

Druhý Civic Type R
se představil přesně o pět let později, na stejném místě – nad ženevským jezerem. Tehdy ještě jako efektní, zářivě žlutý koncept.

S obvyklým půlročním odstupem se v Paříži můžeme těšit na oficiální premiéru legendami opředené sériové verze, o níž byly zveřejněny první informace. Do prodejen se první kusy dostanou zkraje roku 2007, v ČR si patrně počkáme o něco déle.

Již první pohled
prozradí, že křivky původní pětidveřové verze dosud považují designéři za natolik působivé, že je prakticky beze změny použili znovu.

Takřka se nezměnily ani proporce dveří – u třídveřové verze jsou o kousek delší, avšak změněný tvar C-sloupku tento fakt úspěšně maskuje.

Type R se dále liší pozměněnými spoilery, které jsou tentokrát v barvě karoserie, novými sedmipaprskovými 18“ koly 225/40 a sníženou světlou výškou o 15 mm. Lom v horizontální polovině zadního okna ozdobilo křidélko.

Nejvýraznějším identifikátorem je ale maska, která odložila futuristické prosklení a nahradila jej tradičnějšími a sportovněji působícími černými voštinami.

Uvnitř
se neměnilo, pouze zdobilo. Čalounění, koberce a obšívací nit sedadel a koženého potahu volantu a řadicí páky jsou nyní červené, stejně jako podsvětlení přístrojové desky - dříve modré.

Nová je hliníková hlavice řadicí páky a její kožená manžeta. Marginálním, ale efektním detailem je začátek červeného pole otáčkoměru na hodnotě 8.000 a taktéž červená kontrolka přečasování vačkových hřídelí do sportovní polohy.

Mimo jiné nabobtnal seznam luxusní výbavy, kromě jiného o okenní airbagy, duální klimatizaci, dešťový a světelný senzor, tempomat a navigaci.

Technika
je tradičně tím nejzajímavějším. Poněkud jednoduchý podvozek stávajícího civicu byl shledán dostatečným pro použití ve vrcholné verzi Type R, naděje skalních hondařů, že dojde na čtyřprvek z nového sedanu, se tedy nesplnily.

Odškodněním je o 20 mm zvětšený zadní rozchod a také kompletně přepracovaná charakteristika pružin, tlumičů a stabilizátorů.

Vhod přijde tužší řízení se strmějším převodovým poměrem a také uprostřed pod podlahou umístěná palivová nádrž pro co nejnižší těžiště.

Motor
opět ukazuje konkurenci, co všechno je možné. Ač se výjimečně nejedná o žádnou revoluční novinku, ale mírně modifikovaný agregát ze stávajícího CTR, stále udává tón mezi nepřeplňovanou konkurencí.

Dvoulitrový čtyřválec i-VTEC DOHC s variabilním časováním a zdvihem ventilů dostal nové vyvažovací hřídele, elektronický pedál plynu a několik dalších detailních vylepšení, díky nimž se o něco zlepšily jeho beztak skvělé parametry.

Zajímavější, než nárůst výkonu (201 místo 200 koní) je posunutí jmenovitých otáček na vynikající hodnotu 8.000/min. (dříve 7.400) a zejména dřívější sepnutí sportovní polohy vačkové hřídele – již při 5.200 ot./min. (dříve 6.000).

Výsledkem je ještě lepší rozložení síly, které se spolu s kratšími převody šestistupňové mechanické skříně postará o udržení jízdních výkonů na stejné úrovni, ačkoliv pohotovostní hmotnost mírně stoupla – očekávat tedy lze 0 – 100 km/h za přibližně 6,6 s a nejvyšší rychlost cca 235 km/h; důstojná konkurence pro mnohem ambicióznější evropské hot-hatche.

Komu se to všechno zdá pořád málo, může zvolit o 40 kg lehčí verzi bez rádia, zadního plata, spodního krytu motoru a se slabší protihlukovou izolací, která poslouží také jako základ pro homologaci závodních aut FIA Group A a N a později nové skupiny R.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O HONDÁCH 

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.