Honda Civic Type R: Zuřivý sršeň

  12:24
Již druhá generace kompaktního civicu se zlověstným přídomkem Type R se chystá na závodní dráhu, konkurovat těžkým evropským gétéíčkům, eresům, ópécéčkům, estéčkům a Sportům. Opět nabídne lehkonohý podvozek, působivé sportovní úpravy a zejména extrémně točivý atmosférický motor s vysokým litrovým výkonem. Typická Honda...

Honda Civic Type R | foto: Honda

První Civic Type R
přišel na svět na ženevském autosalonu v roce 2001, aby rozšířil řady "tajpárů“, tehdy tvořené vrcholnou verzí ostrého malého kupé integra a okořeněnou verzí sedanu střední třídy accord.

V tehdejší "autobusovité“ generaci civicu se octl mimořádný dvoulitrový čtyřválec, jehož výkony byly sice jen stínem astronomického roadsteru S2000 se stejným objemem, ovšem i tak stačily pokořit kompletní dvoulitrovou atmosférickou konkurenci.

200 koní a sílu použitelnou i jinde, než jen v nejvyšších otáčkách, totiž tehdy v dvoulitrové třídě poskytovaly jen některé turbomotory.

Honda přidala ještě nadprůměrné jízdní vlastnosti, solidní vnitřní prostor a velmi netradiční design; denní sen mezi osmisettisícovými auty byl na světě...

Druhý Civic Type R
se představil přesně o pět let později, na stejném místě – nad ženevským jezerem. Tehdy ještě jako efektní, zářivě žlutý koncept.

S obvyklým půlročním odstupem se v Paříži můžeme těšit na oficiální premiéru legendami opředené sériové verze, o níž byly zveřejněny první informace. Do prodejen se první kusy dostanou zkraje roku 2007, v ČR si patrně počkáme o něco déle.

Již první pohled
prozradí, že křivky původní pětidveřové verze dosud považují designéři za natolik působivé, že je prakticky beze změny použili znovu.

Takřka se nezměnily ani proporce dveří – u třídveřové verze jsou o kousek delší, avšak změněný tvar C-sloupku tento fakt úspěšně maskuje.

Type R se dále liší pozměněnými spoilery, které jsou tentokrát v barvě karoserie, novými sedmipaprskovými 18“ koly 225/40 a sníženou světlou výškou o 15 mm. Lom v horizontální polovině zadního okna ozdobilo křidélko.

Nejvýraznějším identifikátorem je ale maska, která odložila futuristické prosklení a nahradila jej tradičnějšími a sportovněji působícími černými voštinami.

Uvnitř
se neměnilo, pouze zdobilo. Čalounění, koberce a obšívací nit sedadel a koženého potahu volantu a řadicí páky jsou nyní červené, stejně jako podsvětlení přístrojové desky - dříve modré.

Nová je hliníková hlavice řadicí páky a její kožená manžeta. Marginálním, ale efektním detailem je začátek červeného pole otáčkoměru na hodnotě 8.000 a taktéž červená kontrolka přečasování vačkových hřídelí do sportovní polohy.

Mimo jiné nabobtnal seznam luxusní výbavy, kromě jiného o okenní airbagy, duální klimatizaci, dešťový a světelný senzor, tempomat a navigaci.

Technika
je tradičně tím nejzajímavějším. Poněkud jednoduchý podvozek stávajícího civicu byl shledán dostatečným pro použití ve vrcholné verzi Type R, naděje skalních hondařů, že dojde na čtyřprvek z nového sedanu, se tedy nesplnily.

Odškodněním je o 20 mm zvětšený zadní rozchod a také kompletně přepracovaná charakteristika pružin, tlumičů a stabilizátorů.

Vhod přijde tužší řízení se strmějším převodovým poměrem a také uprostřed pod podlahou umístěná palivová nádrž pro co nejnižší těžiště.

Motor
opět ukazuje konkurenci, co všechno je možné. Ač se výjimečně nejedná o žádnou revoluční novinku, ale mírně modifikovaný agregát ze stávajícího CTR, stále udává tón mezi nepřeplňovanou konkurencí.

Dvoulitrový čtyřválec i-VTEC DOHC s variabilním časováním a zdvihem ventilů dostal nové vyvažovací hřídele, elektronický pedál plynu a několik dalších detailních vylepšení, díky nimž se o něco zlepšily jeho beztak skvělé parametry.

Zajímavější, než nárůst výkonu (201 místo 200 koní) je posunutí jmenovitých otáček na vynikající hodnotu 8.000/min. (dříve 7.400) a zejména dřívější sepnutí sportovní polohy vačkové hřídele – již při 5.200 ot./min. (dříve 6.000).

Výsledkem je ještě lepší rozložení síly, které se spolu s kratšími převody šestistupňové mechanické skříně postará o udržení jízdních výkonů na stejné úrovni, ačkoliv pohotovostní hmotnost mírně stoupla – očekávat tedy lze 0 – 100 km/h za přibližně 6,6 s a nejvyšší rychlost cca 235 km/h; důstojná konkurence pro mnohem ambicióznější evropské hot-hatche.

Komu se to všechno zdá pořád málo, může zvolit o 40 kg lehčí verzi bez rádia, zadního plata, spodního krytu motoru a se slabší protihlukovou izolací, která poslouží také jako základ pro homologaci závodních aut FIA Group A a N a později nové skupiny R.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O HONDÁCH 

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...