Honda Civic Type R | foto: Honda

Honda Civic Type R: Zuřivý sršeň

  • 18
Již druhá generace kompaktního civicu se zlověstným přídomkem Type R se chystá na závodní dráhu, konkurovat těžkým evropským gétéíčkům, eresům, ópécéčkům, estéčkům a Sportům. Opět nabídne lehkonohý podvozek, působivé sportovní úpravy a zejména extrémně točivý atmosférický motor s vysokým litrovým výkonem. Typická Honda...

První Civic Type R
přišel na svět na ženevském autosalonu v roce 2001, aby rozšířil řady "tajpárů“, tehdy tvořené vrcholnou verzí ostrého malého kupé integra a okořeněnou verzí sedanu střední třídy accord.

V tehdejší "autobusovité“ generaci civicu se octl mimořádný dvoulitrový čtyřválec, jehož výkony byly sice jen stínem astronomického roadsteru S2000 se stejným objemem, ovšem i tak stačily pokořit kompletní dvoulitrovou atmosférickou konkurenci.

200 koní a sílu použitelnou i jinde, než jen v nejvyšších otáčkách, totiž tehdy v dvoulitrové třídě poskytovaly jen některé turbomotory.

Honda přidala ještě nadprůměrné jízdní vlastnosti, solidní vnitřní prostor a velmi netradiční design; denní sen mezi osmisettisícovými auty byl na světě...

Druhý Civic Type R
se představil přesně o pět let později, na stejném místě – nad ženevským jezerem. Tehdy ještě jako efektní, zářivě žlutý koncept.

S obvyklým půlročním odstupem se v Paříži můžeme těšit na oficiální premiéru legendami opředené sériové verze, o níž byly zveřejněny první informace. Do prodejen se první kusy dostanou zkraje roku 2007, v ČR si patrně počkáme o něco déle.

Již první pohled
prozradí, že křivky původní pětidveřové verze dosud považují designéři za natolik působivé, že je prakticky beze změny použili znovu.

Takřka se nezměnily ani proporce dveří – u třídveřové verze jsou o kousek delší, avšak změněný tvar C-sloupku tento fakt úspěšně maskuje.

Type R se dále liší pozměněnými spoilery, které jsou tentokrát v barvě karoserie, novými sedmipaprskovými 18“ koly 225/40 a sníženou světlou výškou o 15 mm. Lom v horizontální polovině zadního okna ozdobilo křidélko.

Nejvýraznějším identifikátorem je ale maska, která odložila futuristické prosklení a nahradila jej tradičnějšími a sportovněji působícími černými voštinami.

Uvnitř
se neměnilo, pouze zdobilo. Čalounění, koberce a obšívací nit sedadel a koženého potahu volantu a řadicí páky jsou nyní červené, stejně jako podsvětlení přístrojové desky - dříve modré.

Nová je hliníková hlavice řadicí páky a její kožená manžeta. Marginálním, ale efektním detailem je začátek červeného pole otáčkoměru na hodnotě 8.000 a taktéž červená kontrolka přečasování vačkových hřídelí do sportovní polohy.

Mimo jiné nabobtnal seznam luxusní výbavy, kromě jiného o okenní airbagy, duální klimatizaci, dešťový a světelný senzor, tempomat a navigaci.

Technika
je tradičně tím nejzajímavějším. Poněkud jednoduchý podvozek stávajícího civicu byl shledán dostatečným pro použití ve vrcholné verzi Type R, naděje skalních hondařů, že dojde na čtyřprvek z nového sedanu, se tedy nesplnily.

Odškodněním je o 20 mm zvětšený zadní rozchod a také kompletně přepracovaná charakteristika pružin, tlumičů a stabilizátorů.

Vhod přijde tužší řízení se strmějším převodovým poměrem a také uprostřed pod podlahou umístěná palivová nádrž pro co nejnižší těžiště.

Motor
opět ukazuje konkurenci, co všechno je možné. Ač se výjimečně nejedná o žádnou revoluční novinku, ale mírně modifikovaný agregát ze stávajícího CTR, stále udává tón mezi nepřeplňovanou konkurencí.

Dvoulitrový čtyřválec i-VTEC DOHC s variabilním časováním a zdvihem ventilů dostal nové vyvažovací hřídele, elektronický pedál plynu a několik dalších detailních vylepšení, díky nimž se o něco zlepšily jeho beztak skvělé parametry.

Zajímavější, než nárůst výkonu (201 místo 200 koní) je posunutí jmenovitých otáček na vynikající hodnotu 8.000/min. (dříve 7.400) a zejména dřívější sepnutí sportovní polohy vačkové hřídele – již při 5.200 ot./min. (dříve 6.000).

Výsledkem je ještě lepší rozložení síly, které se spolu s kratšími převody šestistupňové mechanické skříně postará o udržení jízdních výkonů na stejné úrovni, ačkoliv pohotovostní hmotnost mírně stoupla – očekávat tedy lze 0 – 100 km/h za přibližně 6,6 s a nejvyšší rychlost cca 235 km/h; důstojná konkurence pro mnohem ambicióznější evropské hot-hatche.

Komu se to všechno zdá pořád málo, může zvolit o 40 kg lehčí verzi bez rádia, zadního plata, spodního krytu motoru a se slabší protihlukovou izolací, která poslouží také jako základ pro homologaci závodních aut FIA Group A a N a později nové skupiny R.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O HONDÁCH