Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Honda FCX Clarity: na vodík už můžete jezdit i vy...

aktualizováno 
Vaše zelené já se tváří kysele jako manchesterský kyselý déšť při návštěvě benzinky? Konečně máte možnost přesedlat na vodík a naftě či benzinu dát sbohem. Honda začíná pronajímat ve velkém nový převratný model FCX Clarity. Za šetřením ovzduší je ale třeba vyrazit do Ameriky.

Honda FCX Clarity | foto: Honda

Zatímco vodíková BMW již nějakou dobu dokazují opodstatněnost nové technologie, Honda se na losangeleském autosalonu pochlubila se sériovou podobou prakticky použitelného vodíkového automobilu, postaveného na základě několika konceptů FCX, už několik let vystavovaných po celém světě.

Ačkoliv sériová FCX (Fuell Cell eXperimental) z konceptu vychází na první pohled, výrobce na ní uplatnil několik významných technických novinek, dokumentujících, jak rychle jde kupředu vývoj palivových článků i automobilů jimi poháněných.

Především samotný palivový článek "V Flow“, umístěný uprostřed vozu, se zmenšil o podstatných 65 % při vyšším výkonu.

Konkrétně je nyní schopen při chemické reakci vyprodukovat 100 kW, tedy o 14 kilowattů více než původní FCX. A navíc zaručuje bezpečné oživení i při teplotách -30 stupňů Celsia.

Na jedné straně je nádrž na 171 litrů stlačeného vodíku, na straně druhé pokročilá regulační elektronika a silové prvky, které rozdělují energii mezi trakční synchronní elektromotor o výkonu 100 kW a 256 Nm a lithium-iontové akumulátory, do nichž se rekuperuje energie při brzdění.

Proti konceptu, jehož přední kola poháněl hlavní 80kW elektromotor a každé zadní kolo jeden pomocný 25kW, byla tedy konstrukce zásadně zjednodušena.

A co je vlastně FCX Clarity za model? Narozdíl od původní studie FCX v podobě spartánského vozíku se jedná o velký a pohodlný sedan s veškerým komfortem, na jaký jsou zejména Američané zvyklí.

Délkou 4,84, šířkou 1,85 a výškou 1,47 m a pohotovostní hmotností 1 625 kg zapadá do mezery mezi (na americké poměry) malým accordem a legendem a čtyřem cestujícím poskytuje skutečně pohodlné svezení.

Výkonný elektromotor rozjede clarity až na 160 km/h a je přitom úsporný, jako by spotřebovával 3,46 l benzinu na 100 km.

Stejně jako ostatní vodíkové automobily, ani FCX zatím nelze koupit. Honda je začne v malých sériích vyrábět a pronajímat za 600 dolarů měsíčně na dobu tří let, tedy na jakýsi operativní leasing.

Honda s takovýmito pronájmy začala již v polovině roku 2005, kdy první vodíkový automobil na světě (samozřejmě Honda) našel soukromého uživatele ve městě Redondo Beach.

V Kalifornii, kde už je díky aktivitám guvernéra Arnolda Schwarzeneggera vybudována síť vodíkových čerpacích stanic, se bude jednat o velice zajímavou alternativu. Normální prodej vodíkových aut už je totiž za dveřmi.

Protože alternativní paliva tvoří spojitou nádobu, řeší se samozřejmě i původ spalovaného vodíku. Jeho tradiční výroba elektrolýzou vody je totiž tak energeticky náročná, že popírá veškerý ekologický přínos.

Na to Honda také myslela a v médiích tvrdí, že její vozidla spalují vodík získaný z perspektivního zemního plynu. Pokud prý dojde na elektrolýzu, bude k ní použita výhradně energie ze slunečních, větrných a vodních elektráren.

Jistě, i tohle tvrzení je napadnutelné, protože skutečnou ekologickou výhodnost těchto zdrojů zatím nikdo nepotvrdil, ale přinejmenším to zní lépe než energie získaná ze spalování hnědého uhlí.

Konstruktéři došli ještě o krok dál ve vyrovnávání bilance skleníkových plynů a na vnitřní čalounění použili materiál rostlinného původu, o němž tvrdí, že má srovnatelnou mechanickou odolnost jako syntetické tkaniny. Kolik energie ovšem stála jejich výroba, se již konstruktéři nezmínili.

Autoři:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.