Honda FCX: Konec diktátu ropy, tankujte vodík!

  • 68
Auta na vodík se z laboratoří a sci-fi románů přesouvají do reálného provozu. O dopravních prostředcích, které namísto výfukových plynů vypouštějí vodní páru, se mluví už nějakou dobu. Občas se za jeho volantem nechá vyfotit některý z osvícenějších politiků, případně se v rámci experimentálního provozu zařadí do flotily státních úřadů nejvyspělejších zemí.

V Kalifornii je od nynějška vodík společníkem rodiny Jona a Sandy Spallinových při každodenních cestách jejich Hondou FCX.

Nulové emise, čistá energie - přesně taková auta tvrdé kalifornské zákony vyžadují.

Pole position pro Hondu

Honda nezaváhala a nabídla auto na vodík obyčejným smrtelníkům. Malý, ledově modrý model FCX prošel potřebnými homologačními testy a je k dispozici ekologicky smýšlejícím zájemcům o zapůjčení nebo koupi.

Honda FCX se tak stala prvním vodíkovým autem ve volném prodeji. Auto pobere čtyři cestující, má slušný dojezd na jedno načepování a umí se rozjet na rychlost, za kterou vám seberou řidičák.

Zelená auta

Jak FCX funguje? Vodíková auta jsou vybavena elektromotorem a palivovými články, které jsou zdrojem energie. Články dobývají z vodíku, s pomocí chemické reakce s kyslíkem, elektrickou energii.

BMW má potřebu se za všech okolností odlišovat, i pohon na vodík vyvíjí po svém. A nutí klasický spalovací motor, který v předminulém století vymyslel pan Otto, spalovat kapalný vodík.

Na půl cesty jsou pak hybridní auta, kombinující elektromotor a spalovací motor. V této disciplíně si úspěšně vede Toyota.

Jon Spallino z Kalifornie vstoupí do historie jako první majitel auta budoucnosti. Dojezd na jedno natankování maximálně 430 kilometrů prozatím není nijak ohromující, pro pojížďky do práce a za nákupy a zábavou je ale více než dostačující. Na dovolenou se s FCXem prozatím nechystají, čerpací stanice na vodík jsou totiž vzácnější než oázy v poušti.

Pro Spallina a jeho následovníky se chystá tzv. Hydogen Highway. Kalifornský guvernér Arnold Schwarzeneger hodlá spustit projekt výstavby sítě plnících stanic. "Vodíková autostráda" má být hotova do roku 2010.

Plachý vodíkový duch

V běžném provozu lze Hondu FCX snadno přehlédnout. Netradiční technologii totiž inženýři japonské automobilky oblékli do konvenčního, spíše neatraktivního kabátku.

Překvapení příjde při pohledu na míry vodíkové hondy. Auto šířky a délky přibližně Škody Fabia Combi je na ameriku, zvyklou na mamutí SUVčka, nezvykle malé.

Čtěte také: Paliva budoucnosti? Sporťák na salátový olej a vodíková lada 

Zatímco si velké světové automobilky lámou hlavu, jak nahradit čím dál dražší benzin, Hilmar Wolf už 18 let přestavuje dieselová auta na vozy jezdící na běžný olej do salátu, který koupíte v každém supermarketu ...VÍCE

Obrovský přední nárazník s velkými výřezy nedostalo auto samoúčelně. Díky nim se dostane vzduch ke třem chladičům, z nich ten největší má za úkol uchladit palivové články uložené v podlaze.

Honda FCX v číslech

Délka x šířka x výška (mm)

4165 x 1760 x 1645

Rozvor (mm)

2530

Rozchod vpředu/vzadu (mm)

1500/1530

Hmornost (kg)

1670

Max. výkon (kW/k)

80/109

Max. kroutící moment (Nm)

272

Max. rychlost (km/h)

150

Dojezd (km)

430

Kapacita vodíkových nádrží (l)

157

I přesto, že fcx oproti své první verzi z roku 1999 zhubla o 50%, stále je to ještě pořádný cvalík vážící téměř 1700 kilogramů. Není se čemu divit, vždyť samotný motor je oproti tradičnímu spalovacímu třikrát težší. Nesmíme opomenout ani hmotnost palivových článků a dalších podpůrných agregátů.

Inženýrům se podařilo rozdělit zatížení na obě nápravy rovným dílem, s jízdními vlastnostmi tedy nebude problém, auto má poháněná kola přední nápravy.

Zelené myšlení neznamená utrpení

Na palubě auta najde posádka bohatou výbavu: elektricky ovládaná okna, posilovač řízení, klimatizaci, CD přehravač, tempomat, nechybí ani slušivá litá kola.

Honda FCX samozřejmě není žádný silniční dravec. Maximálně umí uhánět stopadesátkou a z nuly na stovku ji to trvá 12 sekund.

Přečtěte si: Auta vyfukující jen páru jsou „skoro“ za rohem 

Necar, F-Cell, H2R - to jsou zatím samá neznámá jména. Ale možná už za pár let je bude znát každý. Skrývají se za nimi auta, která pro své motory nepotřebují ani jedinou kapku benzinu. Z jejich výfuků se nevalí oblaka dusivého kouře, nýbrž obláčky páry...VÍCE

Vzhledem k vysoké hmotnosti bylo třeba náležitě dimenzovat brzdnou soustavu. Auto má chlazené kotouče na všech čtyřech kolech a umí brzdnou energii ukládat a znovu používat (rekuperace). Ušetřená energie se ukládá do ultrakapacitoru - baterie uložené v kufru.

Další specialita z dílny FCX? Vodíková honda je supertichá, s plynem na podlaze nehlučí více než na 70 decibelů.

Jedinou, o to citelnější nevýhodou Hondy FCX je její astronomická cena. Honda přiznává, že vývoj auta živeného vodíkem stojí stokrát více, než vývoj obdobného auta s konvenčním pohonem. S cenou 200 tisíc dolarů (5 milionů korun) se těžko stane hvezdou prodejů autosalonů Hondy. Manažeři japonské automobilky jsou samozřejmě soudní a nabízejí dlouhodobý pronájem vozu za cenu přibližně 500 dolarů měsíčně, právě ten využila rodina Spalliniových.

Co ještě malou hondu, která ráda vodík a životní prostředí, trápí? Kromě omezeného akčního rádiusu nemá ráda extrémní teploty. Velkým problémem je prozatím nulová distribuční síť vodíku.

I skútry rádi vodík: Honda Fuel Cell Scooter

Nejen auta může pohánět vodík. Skůtr hondy, postavený na základě standardního modelu s objemem 125 ccm, využívá zmenšenou technologii, kterou najdeme v Hondě FCX.

Honda FCX

Jon Spallino z Kalifornie vstoupí do historie jako první majitel auta budoucnosti.

V Kalifornii je od nynějška vodík společníkem rodiny Jona a Sandy Spallinových při každodenních cestách jejich Hondou FCX.

Vodíková čerpací stanice v Kalifornii

V Kalifornii je od nynějška vodík společníkem rodiny Jona a Sandy Spallinových při každodenních cestách jejich Hondou FCX.

První vodíková Honda FCX v rukou soukromého uživatele

Vodíková čerpací stanice

Mobilní varianta vodíkové čerpací stanice

Honda FCX

,