Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jachta na dvou kolech Honda Gold Wing je zase festivalem přepychu

aktualizováno 
Po přestávce vynucené novými ekologickými normami se na evropské motocyklové nebe vrací jedna z jeho největších hvězd. Přijíždí zcela nová Honda Gold Wing. A protože se jedná o comeback jednoho z členů královské cestovatelské rodiny, nemůže se jen tak v tichosti vetřít mezi ostatní. Přijíždí s plnou parádou a velkou hromadou změn a vylepšení.

Z jeho předchůdce v podstatě kromě jména nezůstalo vlastně nic. Hrany nového korábu se výrazně přiostřily. Při pohledu zepředu se svým vzhledem blíží k modelu CTX 1300. Mohou za to výrazné hranaté kryty zpětných zrcátek s integrovanými LED blinkry.

Obě motorky díky tomu tak trochu připomínají slavného mistra Yodu z Hvězdných válek. Na rozdíl od CTX však Gold Wing umí svůj plexi štít zvednout a v případě potřeby i změnit jeho úhel. To vše samozřejmě pomocí elektromotorků.

Fotogalerie

Další viditelnou změnu představuje palubní deska. Do té byl nově vestavěn sedmipalcový TFT displej, na kterém se kromě ovládání audiosystému zobrazuje i navigace.

Objem palivové nádrže byl mírně zmenšen, nově pojme „pouze“ 21 litrů paliva. Ovšem díky tomu, že je nový Gold Wing výrazně lehčí a vyznačuje se mnohem lepší aerodynamikou i nižší spotřebou (5,6 litru/100 km), je dojezd na nádrž stejný, jako u jeho předchůdce.

Další dnes již nepostradatelnou cestovatelskou nezbytností je tempomat. Ani ten však nezůstal ušetřen změn. Jeho funkce stejně jako odezva plynové rukojeti byla dohladka vyžehlena použitím přepracované elektronicky řízené škrticí klapky.

O rozjezd čtyřsetkilové mašiny proti kopci se nově postará další elektronický asistent, který motorku trpělivě podrží a jezdec se tak může plně věnovat práci se spojkou. Nad plynulostí jízdy bdí také systém nastavitelné kontroly trakce HSTC (Honda Selectable Traction Control). Nově lze volit ze čtyř jízdních režimů TOUR, SPORT, ECON a RAIN. Kromě odezvy plynu se zvolením jízdního režimu změní i charakteristika podvozku, zmíněné kontroly trakce i účinnost brzdového systému.

Honda GL 1800 Gold Wing

Kromě manuální převodovky nabídne nový cestovatelský speciál také sedmistupňový dvouspojkový automat. Také automatická převodovka se bude umět přizpůsobit zvolenému jízdnímu módu. A pokud se ptáte, zda bude umět nabídnout i pro Gold Wing dnes již legendární zpátečku, pak odpovídáme, že ano. Automat bude umět ve zvláštním parkovacím režimu pomalu popojíždět vpřed i vzad. Majitelé motocyklů s manuální převodovkou budou moci couvat stejně jako před tím, tedy pomocí startéru.

V případě osazení všemi třemi kufry nabízí Honda Gold Wing až sto deset litrů úložných prostor. Kufry se odemykají tlačítkem nebo pomocí bezkontaktního chytrého klíče. Top case stále hravě pobere dvě integrální helmy. Komu by kapacita úložných prostor nestačila, může sáhnout do příplatkové výbavy pro nosič na horní víko vrchního kufru. Pro lepší manipulaci s bagáží je možné použít speciální vnitřní tašky. Otevírání kufrů pak usnadní hydraulické vzpěry.

Rozměrné, ostře řezané kapotáže na první pohled odlišují novou Hondu Gold Wing od všech jejích předchůdců. Skutečná revoluce se však odehrála tam, kde to není vidět. V případě podvozku a zadní kyvné vidlice shodila honda díky zvoleným technologiím a materiálům dva kilogramy. Celková úspora hmotnosti tak činí neuvěřitelných 48 kilogramů.

Rám z hliníkových profilů posouvá motor o 40 milimetrů vpřed, tím je zajištěna ještě lepší jízdní stabilita. To se projeví zejména v nižších rychlostech nebo technicky náročném kličkování v městském provozu. Přední kolo je nově zavěšeno do dvou příčných ramen. Jezdce i spolujezdce to posouvá o necelé čtyři centimetry vpřed. Další výhodou tohoto řešení je dle prohlášení výrobce snížení smykového tření přední vidlice až o 30 %. Jízda po nerovnostech má tak být ještě hladší než kdykoli předtím. Také při zatáčení má být nový koráb silnic hbitější, přirozenější a ještě snáze ovladatelný.

Honda GL 1800 Gold Wing
Honda GL 1800 Gold Wing

Úroveň tlumení se nastavuje elektricky v závislosti na jízdním režimu zvoleném jezdcem. Krokové motory umístěné v předním a zadním tlumiči ovládají jehlové ventily regulující průtok oleje, čímž je úroveň tlumení přizpůsobena aktuální jízdní situaci. Také předpětí zadní pružiny je nyní elektricky nastavitelné. Jedná se spíše o intuitivní než numerický systém.

Nezávisle na čtyřech jízdních režimech jsou k dispozici čtyři úrovně nastavení předpětí od měkkého po tvrdé: samotný jezdec, jezdec se zavazadly, jezdec se spolujezdcem a jezdec se spolujezdcem a se zavazadly. Nastavení je zobrazeno na TFT displeji a mění se pomocí tlačítka.

Inovací se dočkal i motor o objemu 1 833 cm³. Stále se jedná o horizontálně uložený šestiválec s protiběžnými písty, nyní je však každý válec vybaven čtyřmi ventily namísto dosavadních dvou. Motor má mnohem kompaktnější rozměry a je o 6,2 kg lehčí.

Maximální výkon 93 kW je k dispozici při 5 500 ot./min., maximum točivého momentu 170 Nm je dosaženo při 4 500 ot./min. Vrtání 73 mm (dosud 74 mm) bylo optimalizováno na zdvih s hodnotou 73 mm a rozestupy mezi osami sousedních válců se zkrátily o 9 mm. Levé a pravé válce jsou navzájem posunuty o čtyři milimetry a vložky válců jsou nyní hliníkové. Kompresní poměr činí 10,5 : 1.

Honda GL 1800 Gold Wing

Hlavy válců – u nichž jsou sací ventily ovládány vahadlem a výfukové ventily válečkovými vahadly –  využívají koaxiální hřídel vahadel pro sací i výfukové ventily a opustily tak řešení se zdvihátky ventilů použité u předchozího modelu.

Spalovací komory mají díky čtyřem ventilům nyní konstrukci ve tvaru „sedlové střechy“ (namísto „vany“ běžné pro konstrukci se dvěma ventily), kdy sací kanály jsou konstruovány tak, aby přispívaly k „vířivému“ proudění uvnitř válců, které pomáhá zlepšovat účinnost spalování. Boky pístů jsou kvůli snížení tření opatřeny molybdenovým povrchem. Tužší klikový hřídel vyrobený z oceli třídy SCM440H umožňuje předsazení čepů o -4 mm a oproti předcházející konstrukci je nový motor na délku o 33,5 mm kratší.

Může se hodit

Snímač polohy klikového hřídele (který zaznamenává otáčky motoru a polohu pístů pro potřeby elektronické řídicí jednotky a zapalování) byl přemístěn z přední strany motoru dozadu, což umožnilo zkrácení vzdálenosti mezi předním krytem a klikovým hřídelem o 7 mm.

Uplatnění elektronicky řízené škrticí klapky přináší 4 jízdní režimy, které upravují charakter motoru a jeho výkon, a které jsou propojeny se systémem nastavitelné kontroly trakce, nastavením tlumičů a duální kombinovanou brzdovou soustavou.

Nová 6stupňová manuální převodovka oproti dosavadní 5stupňové převodovce snižuje otáčky motoru při jízdě rychlostí 100 km/h. Je vybavena tlumením mezi spojkou a hnacím převodem, čímž dochází k oddělení jednotlivých setrvačných hmot, snižuje se tak hlučnost a zlepšuje se kvalita a odolnost řazení.

Honda GL 1800 Gold Wing

Hydraulickou pomocnou spojku nahradila pomocná a kluzná spojka (s menším počtem lamel a s nižším hydraulickým třením v uvolňovacím mechanismu). Tím se o 20 % snížila síla potřebná k ovládání spojky a také se zlepšila hladkost podřazování.

V případě automatické dvouspojkové převodovky je k dispozici sedm rychlostních stupňů a k tomu navrch režim „chůze“, ve kterém čtyřsetkilový obr cupitá vpřed rychlostí 1,8 kilometru za hodinu, zatímco vzad pouze 1,2. Celé to kouzlo se ovládá tlačítky + a – umístěnými na levém řídítku.

Od roku 1975, kdy vyjel z továrny první cestovní naháč s označením Honda Gold Wing, uběhlo moře času. Za ty desítky let spolu s rozměry rostly i nároky uživatelů. Dnes už je to taková luxusní jachta na dvou kolech.

Názory na takovýto festival přepychu se různí. Jedni jím pohrdají, někteří jej obdivují, u jiných budí úsměv a někdy i trochu tiché závisti. Jedno je ale jisté. Byť jen pár kilometrů v sedle Hondy Gold Wing znamená vždy životní zážitek.

Honda GL 1800 Gold Wing v číslech

Motor
Typ: kapalinou chlazený 4taktní 24ventilový plochý šestiválec
Zdvihový objem: 1 833 cm³
Počet ventilů na válec: 4
Vrtání x zdvih: 73 mm x 73 mm
Kompresní poměr: 10,5:1
Maximální výkon: 93 kW / 5500 ot./min.
Max. točivý moment: 170 Nm / 4500 ot./min.
Olejová náplň: 4,4 litru (MAN) / 5,6 litru (DCT)

Palivový systém
Karburace: elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Průměr škrticí klapky: 50 mm
Vzduchový filtr: viskózní; papírová filtrační vložka
Objem palivové nádrže: 21,1 litru
Spotřeba paliva: 5,6 l/100 km

Elektrická soustava
Startování: integrovaný startér/alternátor
Kapacita baterie: 12 V/20 AH
Výkon alternátoru: 12 V/120A

Hnací ústrojí
Typ spojky:
(MAN) hydraulická mokrá lamelová spojka s pružinami, pomocná kluzná vačka
(DCT) hydraulická mokrá lamelová spojka s ovládáním tlaku oleje
Typ převodovky: 6stupňová MAN (včetně rychloběhu. elektrická zpátečka),
DCT se 7 stupni vpřed a zpátečkou
Stálý převod: zapouzdřený hřídel

Rám
Typ: hliníkový, litý, zdvojený

Podvozek
Rozměry (délka x šířka x výška)
Gold Wing: 2 475 mm x 925 mm x 1 340 mm
Gold Wing ‘Tour’: 2 575 mm x DCT 905 mm / MAN 925 mm x 1 430 mm

Rozvor kol: 1695 mm
Úhel přední vidlice: 30,5°
Závlek: 109 mm
Poloměr otáčení: 3,4 m
Výška sedla: 745 mm
Světlá výška: 130 mm

Pohotovostní hmotnost
Gold Wing: 365 kg
Gold Wing ‘Tour’:  MAN 379 kg / DCT 383 kg

Zavěšení kol
Vpředu: se dvěma příčnými rameny
Vzadu: Pro Link

Kola
Vpředu: 130/70R 18
Vzadu: 200/55R 16
Velikost ráfku přední: 18 x MT3,5
Velikost ráfku zadní: 16 x MT6,0

Brzdy
Systém Typ: elektronicky řízený kombinovaný systém ABS
Typ vpředu: 320 x 4,5 mm dvě kombinované hydraulické kotoučové brzdy s 6pístovými třmeny, plovoucími rotory a destičkami ze sintrovaného materiálu
Typ vzadu: 316 x 11 mm ventilovaný kotouč s 3pístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu

Autoři:


Témata: Honda, jezdec, festival, LED

Nejčtenější



Další z rubriky

Překvapení ankety Motocykl roku: elektrický skútr BMW a nadvláda Hondy

Afrika-Twin dostala pro rok 2018 řadu vylepšení, mezi které patří nové přední...

Takové výsledky hlasování o nejlepší jednostopé novinky za sezonu 2018 asi čekal málokdo. Po sečtení pořadí od...

Motofotka týdne: Na dvou kolech se na pokryteckou korektnost nehraje

Krásky Motosalonu 2018

Na jarním motocyklovém veletrhu v Brně se zatím vliv současné opatrnické nálady neprojevil a mezi naleštěnými motorkami...

VIDEO: Fichtl přišel o zvuk i čoud. Pionýr se vrací jako elektromotorka

Legendární česká motorka Pionýr, známá pod přezdívkou fichtl, znovu ožívá. Při...

Kdejaký kluk na vesnici ho měl, a kdo ne, ten po něm prahnul. Legendární česká motorka Pionýr, známá pod přezdívkou...

Najdete na iDNES.cz