Sedan vybavený autonomním řízení třetí úrovně je první svého druhu na trhu. „Řidič si může v určitých situacích, například v dopravní zácpě, číst nebo se dívat televizi,“ uvedlo japonské ministerstvo dopravy.
Autonomních vozidel existuje šest úrovní, od nuly do pěti. Nejpokročilejší je plně autonomní vůz. Na třetí úrovni bude například nová generace modelu Mercedes-Benz nejvyšší třídy S (prohlédněte si ho zde).
Honda systém nazývá SENSING Elite, ten pro řízení používá informace z 3D mapových podkladů s vysokým rozlišení, navigace a senzorů sledujících okolí vozidla. Auto zároveň sleduje řidiče s pomoc kamery namířené do kabiny.
Podrobné testování
Honda uvádí, že při vývoji svého systému autonomního řízení provedla na deset milionů simulací jízdních situací a v reálných podmínkách najezdily testovací prototypy asi 1,3 milionu kilometrů. Celý systém je navíc zálohován záložním řešením, redundance je totiž v případě řídicích systému autonomního ovládání jedním ze základních požadavků.
Stěžejními prvky jsou samozřejmě adaptivní tempomat speciálně vyladěným módem pro pohyb v koloně a udržovač v jízdním pruhu. Auto umí také změnit jízdní pruh, samozřejmě s ohledem na ostatní provoz.
Model Legend nabízí automobilka jen na japonském trhu. Sedan vybavený autonomním řízením bude jasně identifikovatelný modrými doplňkovými světly, speciálními hliníkovými ráfky. Při detailnějším ohledání ti pozornější odhalí přidané senzory, které systém používá.
Úprav se dočkal také interiér, systém se ovládá přidanými ovladači, a opticky a akusticky komunikuje s šoférem tak, aby jasně věděl, kdy může lelkovat. Přibyly hlavně diody na volantu a přístrojové desce. Legend má pod kapotou tříapůllitrový vidlicový šestiválec spárovaný s elektromotorem a dvouspojkovým sedmistupňovým automatem.
Japonská automobilka plánuje, že prodá na domácím trhu 100 těchto vozů. Doporučuje maloobchodní cenu 11 milionů jenů (2,24 milionu Kč). Toto speciální provedení automobilka nabídne pouze formou leasingu. Tím si pravděpodobně chce udržet dohled nad vozy a v případě potíží s revoluční technologií je bude schopna stáhnout.
Nouzové zpomalení a zastavení
Firma si už dříve stanovila cíl vyrábět jako první ve velkém samořízené vozy třetí úrovně. Řidiči samořízeného sedanu nemusejí v zácpě sledovat silnici, aniž by jim kvůli tomu hrozil právní postih.
Japonská vláda loni v listopadu Hondě přiznala bezpečnostní osvědčení pro její autonomní technologii jízdy Traffic Jam Pilot, která dokáže za určitých okolností zrychlovat, zpomalovat a zatáčet. Systém dokáže řidiče také zalarmovat, aby v případě nutnosti převzal kontrolu nad vozem, například vibrací bezpečnostního pásu.
„Pokud řidič nereaguje, systém vůz zpomalí a zastaví. Okolní auta přitom varuje výstražnými světly a troubením,“ uvedla Honda. Pokud je to možné, systém svede vůz do odstavného pruhu, nebo na kraj silnice.
Auta s druhým stupněm automatizace už po silnicích jezdí. Dokážou zrychlovat, zpomalovat i zatáčet, ale řidič by měl být připraven kdykoli nad autem převzít kontrolu. Tomuto stupni se někdy přezdívá „nohy z pedálů, oči na silnici“.
Do vývoje autonomních aut investují světové automobilky i technologické firmy, například Waymo ze skupiny Alphabet. Americký výrobce elektromobilů Tesla loni v červenci oznámil, že je už „velmi blízko“ pátému stupni automatizace.