Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Honda Legend: Nadpozemská technika o milion levněji

  19:02
První setkání s velkou Hondou Legend proběhlo v prostorách mosteckého výukového polygonu. Je kratší a levnější, ovšem širší, vyšší, těžší, rychlejší a lépe vybavený, než předchůdce.

Honda Legend | foto: Honda

Znovu vsadil na strategii "all inclusive", paletu špičkových technologií a napříč uložený vidlicový třiapůllitr, tentokrát ale pohánějící všechna kola. S tím souvisí největší zajímavost nové pětimetrové hondy – k pohonu všech kol jí stačí jediný diferenciál!

Po deseti letech výroby přichází konečně i na starý kontinent modifikovaná verze čtvrté generace pětimetrové limuzíny, kterou si už Američané a Japonci užívají rok a půl. Chybějící prestiž chce dohnat výborným poměrem cena/výbava, propracovanou bezpečnou konstrukcí a moderními technologiemi.

Začala dobře – cenou, která je o milion níže, než u konkurence a revolučním elektronickým pohonem všech kol, technicky překonávajícím všechny konkurenční systémy.

Americko-japonský vzhled  nehýří extravagancí, legend je spíše důstojným zralým pánem, než mladým floutkem, sledujícím poslední trendy. Odvážné lomené plochy a UFO-detaily nového civicu ani hranatost accordu na legendu nenacházíme.

Výsledkem je spíše nevýrazný oblý design, který nechytne za srdce, ale ani neurazí. A přesně s takovými tvary slaví obvykle asijští výrobci v zámoří úspěch.

Oblá záď si moc nerozumí s ostře řezanou přídí. Boční silueta trpí stejným neduhem jako profil Peugeotu 407. Rozmáchlá linie vykreslí obří čumák, pak ale následuje už jen subtilní záď. Výsledkem je pocit nevyváženosti - auto jakoby přepadávalo dopředu.

Klasikou moderních hond jsou malá kola, všechny modely japonské automobilky vyžadují alespoň o dva palce větší ráfky, než používá srovnatelná konkurence.

Uvnitř se odehrávají pravé orgie okázalého luxusu, hraničícího až s nevkusem. Interiér je tak členitý, až skoro ztrácí vlastní tvář. Přesto je uvnitř útulno a pohodlně, na čemž se podílí špičková akustická izolace a také elektronický pohlcovač hluku – mikrofony snímají ruchy, pronikající zvenčí, a tlumí je vysíláním akustických protivln do reproduktorů.

O tepelnou pohodu se stará klimatizace, která se řídí nejen snímači dopadajících slunečních paprsků, ale také s pomocí GPS, která jí pomáhá předvídat, ze kterého směru budou dopadat.

Velkorysá kožená křesla poskytují rozměrné a měkké pohodlí, vpředu dokonce odsávají pot. Místa ovšem není tak nazbyt, jak by se mohlo při pohledu na celkové rozměry zdát; zejména vzadu je snadné zabořit hlavu do stropu, stačí k tomu měřit více než cca 175 cm. Uvnitř nechybí ani výkonná hudební aparatura s 10 reproduktory, či DVD-navigace, u nás bohužel zatím bez map.

Řízení dvoutunového mastodonta díky tradičně skvělému podvozku s dvojitými příčnými rameny a víceprvkovou zadní nápravou vůbec není obtížné – jeho agilita naopak udivuje. K tomu dopomáhá také moderní vidlicový šestiválec, který ze svých 3,5 l ždíme pěkných 217 kW a plochou křivku kroutícího momentu díky variabilnímu časování a zdvihu sacích ventilů, proměnné délce výfukového a sacího potrubí a velikosti sací komory.

Kompaktní agregát s pětistupňovým automatem pohání jako dříve přední kola, k nim ovšem nově i zadní, prostřednictvím systému SH-AWD. Ten k trvale poháněné zadní rozvodovce plynule připíná pomocí elektromagnetických vícelamelových spojek nezávisle na sobě obě zadní kola. Na každé je možné poslat 0 – 100 % síly, určené pro zadní nápravu. Ta činí 30 – 70 % veškerého kroutícího momentu, v závislosti na momentálních podmínkách.

Větší poloměr oblouku, který vykružují zadní kola, vyrovnává dvourychlostní planetová převodovka, přidávající zadní nápravě v zatáčce 5 % otáček. První výhodou je absence těžkého diferenciálu, tou druhou možnost podílet se na práci stabilizačního systému.

Soustava spojek umí zabrat vnějším zadním kolem a tím aktivně eliminovat nedotáčivý smyk, narozdíl od klasického ESP bez ztráty rychlosti.

Soustředěný trénink vyžaduje byť základní orientace v desítkách tlačítek, porůznu rozmístěných na dveřích, sedadlech, palubní desce, středové konzole a zejména volantu. Většina funkcí, včetně řazení, se dá například ovládat s rukama na volantu, ovšem zapamatovat si, co který z šestnácti spínačů ovládá, se nám nepodařilo ani po několika hodinách osobního seznamování s legendem.

Poněkud přetechnizovaný vůz ale poslouchá na slovo – jde za plynem s neznatelným zpožděním, poslechne prudký manévr i v napohled nesmyslné rychlosti a znamenitě brzdí. Soužití s vycizelovanou technikou je vždy příjemné, ať už je zabalena do jakkoliv fádního kabátu.

Na smykovém polygonu s proměnnou adhezí jsme se také přesvědčili, že sebevědomé proklamace o skvělých vlastnostech inovativního pohonu všech kol nelhaly. Dvě tuny oceli, ač oděné do hliníkového kabátu, se prakticky nedají utrhnout z daného směru.

O bezpečnost i komfort pečuje dlouhá řada špičkových technologií. Kromě samotné karoserie, poskytující komplexní ochranu nejen posádce, ale také okolí, mezi ně patří pyrotechnické nadzvedávače kapoty při střetu s chodcem, čidla polohy spolujezdce na sedadle, eventuálně zabraňující nebezpečné aktivaci bočního airbagu, či mikrovlnný radar v přídi, sloužící aktivnímu tempomatu a zároveň i systému CBMS, asistujícímu při prevenci a případném zmírňování následků nehody.

Ten varuje před rychle se blížící překážkou nejdříve akusticky, posléze poškubáváním bezpečnostního pásu a nakonec i samočinným přibrzděním.

Honda Legend přichází opět s nenápadnou, ale o to sytější porcí vyspělé techniky a moderních technologií a žádá za to více než přijatelnou sumu. Vytříbený vkus sice nenadchne, hledači solidní hodnoty za peníze a neokázalé vyspělosti jsou ovšem na správné adrese.

Prakticky vše, včetně nejdražších položek, je totiž v základní výbavě, dokoupit lze jen několik doplňků. Přizpůsobit osobnímu vkusu lze pět exteriérových a tři interiérové barvy, vše v základní ceně. Ta činí 1 499000 korun, což je mezi pětimetrovými eurojaponskými konkurenty téměř šok!

Honda Legend v číslech

délka x šířka x výška (mm)

4955 x 1845 x 1450

rozvor (mm)

2800

objem kufru (l)

452

pneumatiky

235/50 R17

objem (ccm)

3471

výkon (kW/k)

217/295 při 6200 ot.

maximální točivý moment (Nm)

351 při 5000 ot.

maximální rychlost (km/h)

250

zrychlení 0-100 km/h (s)

7,3

Cena (Kč)

1 499 000

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...