Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Honda Legend: Nadpozemská technika o milion levněji

  19:02aktualizováno  19:02
První setkání s velkou Hondou Legend proběhlo v prostorách mosteckého výukového polygonu. Je kratší a levnější, ovšem širší, vyšší, těžší, rychlejší a lépe vybavený, než předchůdce.

Honda Legend | foto: Honda

Znovu vsadil na strategii "all inclusive", paletu špičkových technologií a napříč uložený vidlicový třiapůllitr, tentokrát ale pohánějící všechna kola. S tím souvisí největší zajímavost nové pětimetrové hondy – k pohonu všech kol jí stačí jediný diferenciál!

Po deseti letech výroby přichází konečně i na starý kontinent modifikovaná verze čtvrté generace pětimetrové limuzíny, kterou si už Američané a Japonci užívají rok a půl. Chybějící prestiž chce dohnat výborným poměrem cena/výbava, propracovanou bezpečnou konstrukcí a moderními technologiemi.

Začala dobře – cenou, která je o milion níže, než u konkurence a revolučním elektronickým pohonem všech kol, technicky překonávajícím všechny konkurenční systémy.

Americko-japonský vzhled  nehýří extravagancí, legend je spíše důstojným zralým pánem, než mladým floutkem, sledujícím poslední trendy. Odvážné lomené plochy a UFO-detaily nového civicu ani hranatost accordu na legendu nenacházíme.

Výsledkem je spíše nevýrazný oblý design, který nechytne za srdce, ale ani neurazí. A přesně s takovými tvary slaví obvykle asijští výrobci v zámoří úspěch.

Oblá záď si moc nerozumí s ostře řezanou přídí. Boční silueta trpí stejným neduhem jako profil Peugeotu 407. Rozmáchlá linie vykreslí obří čumák, pak ale následuje už jen subtilní záď. Výsledkem je pocit nevyváženosti - auto jakoby přepadávalo dopředu.

Klasikou moderních hond jsou malá kola, všechny modely japonské automobilky vyžadují alespoň o dva palce větší ráfky, než používá srovnatelná konkurence.

Uvnitř se odehrávají pravé orgie okázalého luxusu, hraničícího až s nevkusem. Interiér je tak členitý, až skoro ztrácí vlastní tvář. Přesto je uvnitř útulno a pohodlně, na čemž se podílí špičková akustická izolace a také elektronický pohlcovač hluku – mikrofony snímají ruchy, pronikající zvenčí, a tlumí je vysíláním akustických protivln do reproduktorů.

O tepelnou pohodu se stará klimatizace, která se řídí nejen snímači dopadajících slunečních paprsků, ale také s pomocí GPS, která jí pomáhá předvídat, ze kterého směru budou dopadat.

Velkorysá kožená křesla poskytují rozměrné a měkké pohodlí, vpředu dokonce odsávají pot. Místa ovšem není tak nazbyt, jak by se mohlo při pohledu na celkové rozměry zdát; zejména vzadu je snadné zabořit hlavu do stropu, stačí k tomu měřit více než cca 175 cm. Uvnitř nechybí ani výkonná hudební aparatura s 10 reproduktory, či DVD-navigace, u nás bohužel zatím bez map.

Řízení dvoutunového mastodonta díky tradičně skvělému podvozku s dvojitými příčnými rameny a víceprvkovou zadní nápravou vůbec není obtížné – jeho agilita naopak udivuje. K tomu dopomáhá také moderní vidlicový šestiválec, který ze svých 3,5 l ždíme pěkných 217 kW a plochou křivku kroutícího momentu díky variabilnímu časování a zdvihu sacích ventilů, proměnné délce výfukového a sacího potrubí a velikosti sací komory.

Kompaktní agregát s pětistupňovým automatem pohání jako dříve přední kola, k nim ovšem nově i zadní, prostřednictvím systému SH-AWD. Ten k trvale poháněné zadní rozvodovce plynule připíná pomocí elektromagnetických vícelamelových spojek nezávisle na sobě obě zadní kola. Na každé je možné poslat 0 – 100 % síly, určené pro zadní nápravu. Ta činí 30 – 70 % veškerého kroutícího momentu, v závislosti na momentálních podmínkách.

Větší poloměr oblouku, který vykružují zadní kola, vyrovnává dvourychlostní planetová převodovka, přidávající zadní nápravě v zatáčce 5 % otáček. První výhodou je absence těžkého diferenciálu, tou druhou možnost podílet se na práci stabilizačního systému.

Soustava spojek umí zabrat vnějším zadním kolem a tím aktivně eliminovat nedotáčivý smyk, narozdíl od klasického ESP bez ztráty rychlosti.

Soustředěný trénink vyžaduje byť základní orientace v desítkách tlačítek, porůznu rozmístěných na dveřích, sedadlech, palubní desce, středové konzole a zejména volantu. Většina funkcí, včetně řazení, se dá například ovládat s rukama na volantu, ovšem zapamatovat si, co který z šestnácti spínačů ovládá, se nám nepodařilo ani po několika hodinách osobního seznamování s legendem.

Poněkud přetechnizovaný vůz ale poslouchá na slovo – jde za plynem s neznatelným zpožděním, poslechne prudký manévr i v napohled nesmyslné rychlosti a znamenitě brzdí. Soužití s vycizelovanou technikou je vždy příjemné, ať už je zabalena do jakkoliv fádního kabátu.

Na smykovém polygonu s proměnnou adhezí jsme se také přesvědčili, že sebevědomé proklamace o skvělých vlastnostech inovativního pohonu všech kol nelhaly. Dvě tuny oceli, ač oděné do hliníkového kabátu, se prakticky nedají utrhnout z daného směru.

O bezpečnost i komfort pečuje dlouhá řada špičkových technologií. Kromě samotné karoserie, poskytující komplexní ochranu nejen posádce, ale také okolí, mezi ně patří pyrotechnické nadzvedávače kapoty při střetu s chodcem, čidla polohy spolujezdce na sedadle, eventuálně zabraňující nebezpečné aktivaci bočního airbagu, či mikrovlnný radar v přídi, sloužící aktivnímu tempomatu a zároveň i systému CBMS, asistujícímu při prevenci a případném zmírňování následků nehody.

Ten varuje před rychle se blížící překážkou nejdříve akusticky, posléze poškubáváním bezpečnostního pásu a nakonec i samočinným přibrzděním.

Honda Legend přichází opět s nenápadnou, ale o to sytější porcí vyspělé techniky a moderních technologií a žádá za to více než přijatelnou sumu. Vytříbený vkus sice nenadchne, hledači solidní hodnoty za peníze a neokázalé vyspělosti jsou ovšem na správné adrese.

Prakticky vše, včetně nejdražších položek, je totiž v základní výbavě, dokoupit lze jen několik doplňků. Přizpůsobit osobnímu vkusu lze pět exteriérových a tři interiérové barvy, vše v základní ceně. Ta činí 1 499000 korun, což je mezi pětimetrovými eurojaponskými konkurenty téměř šok!

Honda Legend v číslech

délka x šířka x výška (mm)

4955 x 1845 x 1450

rozvor (mm)

2800

objem kufru (l)

452

pneumatiky

235/50 R17

objem (ccm)

3471

výkon (kW/k)

217/295 při 6200 ot.

maximální točivý moment (Nm)

351 při 5000 ot.

maximální rychlost (km/h)

250

zrychlení 0-100 km/h (s)

7,3

Cena (Kč)

1 499 000

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

T-Cross trénuje v přestrojení. Nejmenší VW možná poleze do terénu Škodě

Volkswagen T-Cross maskovaný prototyp

Volkswagen reaguje na neutuchající zájem o vozy SUV či crossovery a zahušťuje své portfolio takto stavěných aut....

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

Sdílená autíčka Revolt. Povšimněte si maličkého otevíracího "subokénka"...

Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“...

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW 8 2018

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se...

Najdete na iDNES.cz