Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Honda na zimu, mercedes na léto

  10:58aktualizováno  10:58
Mezi milovníky mercedesů patří přední český hráč na klarinet a saxofon Felix Slováček. "Mercedes E je podle mého názoru v současné době nejkrásnější limuzína na světě," říká manžel Dády Patrasové, jemuž kromě mercedesu v garáži parkuje ještě Honda CR-V a malý Citroën Saxo.

Pozorný řidič s dostatkem zkušeností, který spěchá pouze v krajním případě.

Tak hodnotí své chování za volantem hudebník a skladatel Felix Slováček.

Mercedes a honda. To jsou dvě naprosto odlišné značky...

Z těchto dvou aut vybírám podle podmínek, které na silnici právě panují. Honda jezdí především během podzimních a zimních měsíců. Na jaře pak přichází sezona mercedesu."

A Citroënem Saxo jezdí manželka?

Tím jezdí hlavně syn. Dáda většinou řídí hondu. Ale já mám saxo taky strašně rád. Dobře se s ním jezdí hlavně v Praze. Všude se s ním dostanete a bez problémů je i parkování. I když je potřeba říct, v Praze je to někdy o život. Navíc všude ty kolony aut... Dostat se třeba z Vinohrad na Smíchov je téměř celodenní výlet.

Vaše žena řízení většího vozu zvládá?

Dáda řídí velmi dobře. Problém spočívá v tom, že jedno auto je automat a druhé má řazení klasické. Já si ve voze s automatem libuji. Když jsem si koupil první automat, tak jsem si pár týdnů říkal, že jsem udělal hloupost, ale dneska už bych jiné řazení nechtěl. Hlavní výhoda je v tom, že se o nic jiného než o volant, brzdu a plyn nemusíte starat.

Vašemu synovi bude jedenadvacet let. Jak jste prožíval jeho řidičské začátky?

Vzhledem k tomu, že na své děti nemám moc nervy, tak syna nevyučuji ani hře klarinet, ani jízdě v autě. Přenechávám to profesionálům. Nerad bych na něj zbytečně křičel nebo se rozčiloval.

A nerozčilujete se ani při jízdě?

Když už s ním jedu, tak ho spíš upozorňuji, že by mohl jet pomaleji nebo že by měl odbočit tam a tam. Předávám rady a zkušenosti, které člověk posbírá během života.

Jaké bylo vaše první auto?

Tak to byl tatínkův wartburg. No a samozřejmě, protože člověk nemá tu praxi, tak jsem ho občas oťukal. Nikdy mě ale nepotkala nějaká zásadní nehoda. Jedině snad, když jsem měl peugeota, což bylo asi před deseti lety. V Rakousku mi přes silnici přeběhla srna, já šlápnul na brzdu, trochu otočil volantem, dostal jsem smyk a už jsem byl v lese. Naštěstí tenkrát nikdo další na silnici nebyl.

A jaké vozy jste vystřídal?

Těch bylo hodně. Na všechny už si nevzpomenu. Měl jsem Fiata 124, Renaulta 17, nějaké volvo, mercedesy, peugeota... Bylo jich opravdu dost.

Po jaké době auto měníte?

Nemám to pevně stanovené. Záleží, kolik toho daný vůz snese. Také se snažím, aby prodej byl ještě ekonomicky zajímavý. Auto raději měním dřív než později. Nemůžu si dovolit nepřijet na koncert pozdě. Jak se příliš často začnou objevovat nějaké závady, začínám koukat po něčem jiném.

Pořizujete si nové, nebo ojeté?

Řekl bych, že zánovní. V okamžiku, kdy si pořídíte úplně nové, ztrácí dvacet procent ceny. Nechodím do klasických bazarů, ale nakupuji u dealerů, kteří nabízejí auta prověřená a v dobrém technickém stavu.

Jak byste se definoval jako řidič?

Mám docela slušné zkušenosti. Ročně najezdím kolem čtyřiceti tisíc kilometrů. Když nemusím, nejedu rychle. Občas se tomu ale nevyhnu. Nemohu si dovolit nestihnout koncert.

Poutáte se před jízdou?

Pokud nemám zapnutý bezpečnostní pás, tak se ani nerozjedu. Následky nehody, kdy člověk není připoutaný, jsou většinou dost smutné. Zajímavou zkušenost s bezpečnostními pásy jsem měl v bývalém východním Německu. Na parkovišti jsem nepřipoutaný ujel asi dva metry, zastavila mě policie a už jsem platil pokutu.

Rád jezdíte v rakouských Alpách. Proč?

Moc se mi tam líbí ta scenérie. Je nádhera, když při výjezdu z tunelu vidíte další a další krásný kus země. Obdivuji i to, jak tam tu dálnici postavili.

Jezdil jste někdy na motorce?

Můj tatínek mi říkal, že si můžu udělat řidičský průkaz, ale nesmí obsahovat povolení řídit motorku. Proto mám řidičák jen na auto. To samé vyžaduji i u syna. Je to hrozně nebezpečné.

Syn je s tím smířený?

To nevím, ale ani mě nezkoušel přemlouvat.

MILOVNÍK ALPSKÝCH CEST: "Při výjezdu z tunelu pokaždé narazíte na další krásnou scenérii," říká Felix Slováček.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Většinu aut v Česku koupí firmy, třetina je škodovek

Faceliftovaná Škoda Fabia

V České republice se za sedm měsíců letošního roku prodalo 165 422 nových osobních aut. Je to mírný meziroční nárůst o...

Najdete na iDNES.cz