Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Honda NX 650 Dominator: enduro i pro město

aktualizováno 
I když se tváří jako enduro, není to čistokrevné enduro. Honda NX 650 Dominator je doma hlavně v příměstském provozu, takže jí nejlépe sluší označení cestovní enduro. A pokud dlouhodobě nesloužila v těžkém terénu, ochotně prokazuje své silné stránky, pro něž je na zdejším motocyklovém trhu oblíbena a poměrně značně rozšířena: nenáročnost v provozu, kvalitu, spolehlivost a výdrž. "Podle mých zkušeností se kupci nemusí bát ani stroje, který má přes třicet tisíc kilometrů na kontě," konstatuje Martin Kříž, prodejce v jednom z největších tuzemských motobazarů.

Současně však připomíná, že údaj na tachometru nemusí být vždy směrodatný. Při prohlídce je proto vždycky dobrá účast opravdového odborníka, který posoudí skutečný stav stroje. U zmíněného cestovního endura se všemi jeho technickými zvláštnostmi to platí dvojnásob. "Jednou z předností Hondy NX 650 Dominator je dobré mazání motoru olejem, který je v rámu," upozorňuje Václav Jerling, jenž se věnuje obchodu a servisu motocyklů Honda. "Ovšem olej je současně také slabým místem zmíněného stroje. Má totiž interval výměny po třech tisících kilometrech (filtr se však mění až po 12 tisících kilometrech - pozn. red.) a zdaleka ne každý motorkář učiní této povinnosti zadost. Někdy ze zapomnětlivosti či lajdáctví a jindy třeba kvůli tomu, že na dlouhé cestě včasnou výměnu oleje nestihne. Když však zůstane povinnosti dlužen vícekrát, tak to motor pozná. Utrpí především uložení vačky a vahadla, což u původně tichého motoru avizují pazvuky z vnitřku. Také hlava motoru je téměř neopravitelná a nová stojí zhruba čtyřicet tisíc korun. A konečně - k typickým závadám patří také vytahané ojniční oko, což sice provizorně opravit lze, ovšem kvalitní řešení s využitím nových dílů je opět poměrně nákladné. Signálem jsou i v tomto případě nepříjemné zvuky a klepání. Václav Jerling soudí, že má-li Honda NX 650 Dominator za sebou 50 tisíc kilometrů, je nutné počítat s tím, že bude potřebovat větší a dražší opravy. Zvýšenou pozornost a opatrnost při koupi vyžadují rovněž kusy, které měly více majitelů. Zhruba čtyři roky stará Honda NX 650 Dominator stojí kolem 125 tisíc korun, pod stotisícovou mezí jsou stroje ročníku výroby 1993 a starší. Za motorky z konce osmdesátých let se platí asi 80 tisíc. V těchto cenách je zhruba deseti tisíci korun zohledněn prokazatelný původ a čitelná minulost.

Největší konkurenti

Jestliže Honda NX 650 Dominator ročníku výroby 1996 a se zhruba 15 tisíci kilometry na kontě stojí kolem 125 tisíc korun, jsou jejími největšími stejně starými a podobně jetými konkurenty hlavně Yamaha XT 600 za 110 tisíc, Kawasaki KLR 650 za 110 tisíc a Aprilia Pegaso 600 za 80 tisíc korun. "Z daných možností bych asi zvolil Yamahu XT 600," říká Martin Kříž, prodejce v jednom z největších tuzemských motobazarů. "Je to vyhlášený držák, který je na zdejších silnicích poměrně značně zastoupen a má komplexní součástkové i servisní zabezpečení. Leccos napovídá i fakt, že Yamaha XT 600 byla v letech 1998 a 1999 nejprodávanějším endurem ve Francii." Václav Jerling, který má bohaté zkušenosti s obchodem a servisem motocyklů Honda, naopak považuje za nejkvalitnější z uvedené nabídky hondu a až za ni řadí yamahu. "Aprilia není jejich rovnocenná konkurence," míní Václav Jerling.

+
- kvalita, spolehlivost, dobrá životnost
- nenáročný provoz
- vyhoví vyznavačům jízdy na silnicích i v lehčím terénu
- pružný motor
- nastavitelné pérování
- osvědčený model, o který je na trhu ojetin zájem
- i po letech výroby zajímavý design

-
- starší koncepce
- nutnost výměny oleje po 3000 km
- při zanedbání péče hrozí závažné poruchy
- dražší náhradní díly a servis
- méně kvalitní brzdy
- neobstojí v těžkém terénu
- není pro dlouhé cesty; vyhovuje rychlost 110 až 120 km/hod.

Honda NX 650 Dominator

motor - čtyřdobý jednoválec objem - 644 ccm
výkon - 32 kW (44 k) při 6000 ot./min.
převodovka - pětistupňová
výška sedla - 865 mm
max. rychlost - 162 km/hod.
hmotnost - 164 kg
nádrž - 16 l
Autor:


Témata: Honda, Yamaha


Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.