Honda NX 650 Dominator: enduro i pro město

aktualizováno 
I když se tváří jako enduro, není to čistokrevné enduro. Honda NX 650 Dominator je doma hlavně v příměstském provozu, takže jí nejlépe sluší označení cestovní enduro. A pokud dlouhodobě nesloužila v těžkém terénu, ochotně prokazuje své silné stránky, pro něž je na zdejším motocyklovém trhu oblíbena a poměrně značně rozšířena: nenáročnost v provozu, kvalitu, spolehlivost a výdrž. "Podle mých zkušeností se kupci nemusí bát ani stroje, který má přes třicet tisíc kilometrů na kontě," konstatuje Martin Kříž, prodejce v jednom z největších tuzemských motobazarů.

Současně však připomíná, že údaj na tachometru nemusí být vždy směrodatný. Při prohlídce je proto vždycky dobrá účast opravdového odborníka, který posoudí skutečný stav stroje. U zmíněného cestovního endura se všemi jeho technickými zvláštnostmi to platí dvojnásob. "Jednou z předností Hondy NX 650 Dominator je dobré mazání motoru olejem, který je v rámu," upozorňuje Václav Jerling, jenž se věnuje obchodu a servisu motocyklů Honda. "Ovšem olej je současně také slabým místem zmíněného stroje. Má totiž interval výměny po třech tisících kilometrech (filtr se však mění až po 12 tisících kilometrech - pozn. red.) a zdaleka ne každý motorkář učiní této povinnosti zadost. Někdy ze zapomnětlivosti či lajdáctví a jindy třeba kvůli tomu, že na dlouhé cestě včasnou výměnu oleje nestihne. Když však zůstane povinnosti dlužen vícekrát, tak to motor pozná. Utrpí především uložení vačky a vahadla, což u původně tichého motoru avizují pazvuky z vnitřku. Také hlava motoru je téměř neopravitelná a nová stojí zhruba čtyřicet tisíc korun. A konečně - k typickým závadám patří také vytahané ojniční oko, což sice provizorně opravit lze, ovšem kvalitní řešení s využitím nových dílů je opět poměrně nákladné. Signálem jsou i v tomto případě nepříjemné zvuky a klepání. Václav Jerling soudí, že má-li Honda NX 650 Dominator za sebou 50 tisíc kilometrů, je nutné počítat s tím, že bude potřebovat větší a dražší opravy. Zvýšenou pozornost a opatrnost při koupi vyžadují rovněž kusy, které měly více majitelů. Zhruba čtyři roky stará Honda NX 650 Dominator stojí kolem 125 tisíc korun, pod stotisícovou mezí jsou stroje ročníku výroby 1993 a starší. Za motorky z konce osmdesátých let se platí asi 80 tisíc. V těchto cenách je zhruba deseti tisíci korun zohledněn prokazatelný původ a čitelná minulost.

Největší konkurenti

Jestliže Honda NX 650 Dominator ročníku výroby 1996 a se zhruba 15 tisíci kilometry na kontě stojí kolem 125 tisíc korun, jsou jejími největšími stejně starými a podobně jetými konkurenty hlavně Yamaha XT 600 za 110 tisíc, Kawasaki KLR 650 za 110 tisíc a Aprilia Pegaso 600 za 80 tisíc korun. "Z daných možností bych asi zvolil Yamahu XT 600," říká Martin Kříž, prodejce v jednom z největších tuzemských motobazarů. "Je to vyhlášený držák, který je na zdejších silnicích poměrně značně zastoupen a má komplexní součástkové i servisní zabezpečení. Leccos napovídá i fakt, že Yamaha XT 600 byla v letech 1998 a 1999 nejprodávanějším endurem ve Francii." Václav Jerling, který má bohaté zkušenosti s obchodem a servisem motocyklů Honda, naopak považuje za nejkvalitnější z uvedené nabídky hondu a až za ni řadí yamahu. "Aprilia není jejich rovnocenná konkurence," míní Václav Jerling.

+
- kvalita, spolehlivost, dobrá životnost
- nenáročný provoz
- vyhoví vyznavačům jízdy na silnicích i v lehčím terénu
- pružný motor
- nastavitelné pérování
- osvědčený model, o který je na trhu ojetin zájem
- i po letech výroby zajímavý design

-
- starší koncepce
- nutnost výměny oleje po 3000 km
- při zanedbání péče hrozí závažné poruchy
- dražší náhradní díly a servis
- méně kvalitní brzdy
- neobstojí v těžkém terénu
- není pro dlouhé cesty; vyhovuje rychlost 110 až 120 km/hod.

Honda NX 650 Dominator

motor - čtyřdobý jednoválec objem - 644 ccm
výkon - 32 kW (44 k) při 6000 ot./min.
převodovka - pětistupňová
výška sedla - 865 mm
max. rychlost - 162 km/hod.
hmotnost - 164 kg
nádrž - 16 l
Autor:
Témata: Honda, Yamaha

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Autonomní auta přijíždějí, budeme v nich spát a užívat si sex

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

V Česku má do konce roku 2022 vzniknout testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Německá automobilka...

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Soud nařídil zákazy starších dieselů v Essenu, nemohou ani na dálnici

Ilustrační snímek

Německý správní soud nařídil zavést zákazy jízdy starších naftových automobilů v některých částech západoněmeckého...

Najdete na iDNES.cz