Honda VT 1100 Shadow: čopr, který drží cenu

Jestliže čopry obecně nemají na trhu motocyklových ojetin nouzi o zájemce, platí to dvojnásob o Hondě Shadow a zvlášť o jejích velkoobjemových verzích. Láká design s kořeny v Americe třicátých a čtyřicátých let, pověstná je síla, kvalita a výdrž japonského výrobku. Ceny se proto u Hondy VT 1100 Shadow drží poměrně vysoko: nejstarší kusy z poloviny osmdesátých let stojí pořád ještě kolem 130 tisíc korun, tedy o poznání víc než nejedna konkurence. Zájemce o málo jetou, zhruba čtyři roky starou a velmi zachovalou hondu zmíněného modelu si musí připravit od 180 tisíc korun výš.

Poptávku po zmíněných ojetinách ovlivňuje také fakt, že nové stroje jsou poměrně drahé. V Česku se začaly prodávat až v roce 1995 a v nabídce tuzemského dovozce skončily vloni s cenou necelých 310 tisíc korun, když kupci preferovali mnohem levnější verze Shadow s motory 600, případně 750 cm 3. Například šestistovka byla ještě v minulém roce o více než sto tisíc korun lacinější. Není jisté, zda nejsilnější provedení Hondy VT 1100 Shadow bude v nabídce dovozce nových motocyklů značky v roce 2001. Honda VT 1100 Shadow se rozšířila na tuzemských silnicích jako ojetina původem ze zahraničí a často až z USA, z čehož plynou její rizika. Může být špatně opravená po haváriích nebo sestavená z problematických dílů, mohla se do země dostat jako vysloužilec. To vše nejspolehlivěji odhalí ve značkové dílně, kam je dobré stroj s nejasnostmi přivézt k posudku. Rovněž je lepší preferovat evropské verze, neboť provedení pro USA jsou komplikovanější hlavně v elektronice a ve složitější technice splňující přísnější americké ekologické limity. Jízda na Hondě VT 1100 Shadow je komfortnější a pohodlnější než na nejednom konkurenčním stroji, ovšem brzdy a rám zaostávají za výkonem motoru. Ortodoxní vyznavači "tvrdých" čoprů chlazených vzduchem stroji vytýkají systém kapalinového chlazení a také se jim zdá, že zrovna nehýří na motoru chromem. Zato mívá perfektní a v retro duchu vyvedený smaltovaný lak. K nevýhodám patří dražší náhradní díly a atypické akumulátory. Ty stojí kolem 3500 korun a nelze je - na rozdíl od mnoha jiných motocyklů - nahradit replikami třetinové ceny. K hlavním přednostem kromě kvality, nenáročnosti a spolehlivosti patří výborná ovladatelnost, ač k tomu už svou podstatou stroj není disponován. Výhodou je i bezúdržbový kardan a stoprocentní technické zázemí velké značky. Honda VT 1100 C Shadow měla premiéru v roce 1985, model VT 1100 C2 přinesl rok 1995, v roce 1998 vyjel typ VT 1100 C3 a letošek je ve znamení VT 1100 C2 Sabre.

Honda VT 1100 Shadow

motor: čtyřdobý dvouválec
objem: 1099 ccm
výkon: 42 kW (57 k)
chlazení: kapalinou
převodovka: pětistupňová
výška sedla: 730 mm
max. rychlost: 162 km/hod
hmotnost: 281 kg
nádrž: 15 (16) l
spotřeba: 6,5 l/100 km

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Hondu VT 1100 Shadow ročníku výroby 1996 ve výborném stavu lze koupit od 180 tisíc korun a největší konkurenci jí tvoří stejně staré Kawasaki VN 800 za 150 tisíc respektive Kawasaki VN 1500 za 180 tisíc, Yamaha XV 1100 Virago v ceně od 160 tisíc, Suzuki VS 1400 Intruder za 200 tisíc korun a z novějších strojů čerstvě ještě dražší Yamaha XVS 1100 Drag Star. "Pokud bych měl ve zmíněné nabídce preferovat ovladatelnost a kvalitu výrobního zpracování, asi bych se rozhodl pro hondu. Kdyby ale rozhodování měl řídit design, který je právě u čopra tolik důležitý, upřednostnil bych novější yamahu," říká Martin Kříž, prodejce nových i starších motocyklů v největším tuzemském zastoupení Yamahy se sídlem v Praze. Také Pavel Rys, který má kromě servisu a obchodu Yamaha v Přešticích na Plzeňsku motobazar všech značek, by z uvedených možností volil mezi yamahami a hondou. "Asi bych upřednostnil nejmodernější Drag Star před Viragem," upřesňuje Pavel Rys. Václav Jerling, jeden z nejznámějších tuzemských dealerů Hondy, který působí v Řevnicích, upozorňuje na bezkonkurenční servis značky Honda. "Ačkoliv se mi velmi líbí intruder, přesto bych kvůli kvalitě vsadil na hondu. Kvůli nižší kvalitě bych naopak z úvah nejdřív vyřadil kawasaki," říká Václav Jerling.

-
- vzhledem k výkonu motoru slabší brzdy
- vyšší cena na trhu ojetin
- riziko koupě špatně opraveného havarovaného či vysloužilého stroje
- málo motocyklů prodaných v tuzemsku jako nových
- dražší náhradní díly
- nemožnost nahradit levnější replikou drahý originální akumulátor
- komplikovanější verze pro USA

+
- spolehlivost, kvalita, dobré jméno
- nenáročnost v údržbě
- dobrý servis a technické zázemí
- zajímavý retro design
- bezúdržbový kardan
- výborné výrobní zpracování
- relativně solidní jízdní vlastnosti, dobrá ovladatelnost
- zájem na trhu ojetin, málo tratí na ceně