Honda XR 600 R: spolehlivé enduro nové staré motocykly

- K nejžádanějším a nejsilnějším mezi čtyřdobými endury patří Honda XR 600 R, která je ve výrobě už od roku 1985. Letos se sice i v tuzemsku měl objevit nový model 650 R, který nakonec bude k mání až v příštím roce, leč náhlou ztrátu zájmu o osvědčené a v desetitisících kusů prodávané motocykly nelze očekávat.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Honda můžete koupit
na www.automodul.cz

Odborníci víc doporučují Hondu XR 600 R od druhé generace, tedy od ročníku výroby 1988. Ta se od původní verze liší hlavně lepšími brzdami, vyšším výkonem a nižší váhou. Lze ji koupit v cenách od 60 tisíc korun právě v ročníku 1988 do zhruba 90 tisíc v případě strojů tři čtyři roky starých. Nový motocykl naposledy v tuzemsku stál 195 tisíc korun. Na zdejším trhu jetých motorek těžce převažují Hondy XR 600 R dovezené jako starší ze západní Evropy a zvláště z Německa nad výrobky nově koupenými u místních dealerů. A jestliže se při zájmu o ojetinu obecně radí preferovat stroj ze zdejších zdrojů, drží v případě Hondy XR 600 R importy pádné výhody. Zatímco motocykly prodané u domácích obchodníků mají sportovní technické průkazy,jsou zmíněná endura z dovozu vybavena nejen všemi náležitostmi pro běžný silniční provoz, ale hlavně klasickými technickými průkazy, které umožňují mnohem svobodnější využití motorky v každých podmínkách. Za to jsou kupci ochotni mnohdy riskovat veškerá rizika motorových vozidel dovezených coby starší ze západní Evropy, tedy těžké havárie i nejistou minulost. Pražský obchodník s jetými motorkami V áclav Piroutek konstatuje, že u Hondy XR 600 R není rozhodující ani tak stáří a vzhled motorky jako kvalita a stav motoru. Jeho případná repase, která bývá žádoucí po třiceti tisících až čtyřiceti tisících kilometrech, je totiž poměrně nákladná - stojí od 15 tisíc do 40 tisíc korun. »Ostatní lze obvykle poměrně snadno opravit a šikovnější kutil si s lecčím poradí sám,« tvrdí V áclav Piroutek. K posouzení stavu motoru je lepší pozvat odborníka, který zjistí, zda není zásadně poškozený rám, což rovněž patří k rizikům starších endur. K výhodám Hondy XR 600 R patří kromě již zmíněných také solidní výkony. Hmotností se stroj řadí do průměru. Za slabší místa lze považovat poněkud starší koncepci rámu a komplikovanější starty ve studeném počasí. Přitom motocykl nemá startér a páku každý hned tak nezvládá.

Technické údaje

Motor čtyřdobý jednoválec
Objem 591 cm 3
Výkon 33 kW při 6500 ot/min
Chlazení vzduchem
Max. rychlost 130 km/hod
Převodovka 5 rychlostí
Průměrná spotřeba 6 l/100 km
Nádrž 10 l
Výška sedadla 95,5 cm
Hmotnost 128 kg

PLUS
- nenáročný provoz
- trvanlivost a mimořádná spolehlivost
- solidní výkony a jízdní vlastnosti

MINUS
- stárnousí koncepce rámu
- komplikovanější starty v chladném počasí
- riziko neznámého původu


Témata: Honda, jízdné