Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hongkong už nechce sponzorovat bohaté. Zrušil úlevy pro elektroauta

aktualizováno 
Další rána pro elektromobily: daňová zvýhodnění končí i v Hongkongu. Po ukončení daňových prázdnin na pořízení elektromobilu se tam v dubnu neprodal ani jeden elektrický vůz.

Tesla Model S 85D | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Hongkong po vzoru Dánska ukončil daňová zvýhodnění na elektrické vozy. Při koupi takové Tesly nebo BMW i3 teď musí tamní zákazníci do státní kasy odvést padesát až osmdesát procent jeho ceny. Místní úřady prý nechtějí boháčům sponzorovat pořízení dalšího auta do sbírky a svým rozhodnutím chtějí bojovat se zácpami. Mezi hongkongskými majiteli elektromobilů ale tento krok vzbudil velkou nevoli.

Bývalá britská kolonie přitom bývala podle slov lidí z Tesly „majákem elektromobility“ v jihovýchodní Asii. Podle Bloombergu představovaly tamní prodeje americké značky šest procent těch celosvětových.

Tesla také vládní rozhodnutí očekávala, již koncem minulého roku své zákazníky vybízela, aby si auto objednali včas, aby jim bylo doručeno do konce března, kdy daňové prázdniny skončily. Výsledkem bylo to, že se v březnu v Hongkongu prodalo 2964 elektromobilů, z nichž jen 20 neslo na přídi jiný znak, než stylizované T. V dubnu již nebyl zaregistrován ani jeden.

Důvody pro předčasné zrušení daňových zvýhodnění přitom vyvolávají i pochybnosti. Ze 750 tisíc soukromých vozidel, která jsou v Hongkongu registrována, jich je jen 10 589 elektrických. Pobídky měly zlepšit vzduch ve městě, v němž se však více než 50 % veškeré elektrické energie získává z uhlí, a také umožnit rozvoj sítě dobíjecích stanic, která by usnadnila větší rozšíření elektromobility, než přijdou cenově dostupnější elektrické vozy jako Tesla Model 3.

Podle kritiků však ukončení podpory elektromobilů nebude mít za následek slibované zmenšení zácp. Zájemci o auta si totiž prostě jen raději koupí vozy se spalovacím motorem. Ty jsou sice rovněž zatíženy stejnou daní, v porovnání s drahými elektromobily jsou však přece jen levnější.

Mark Webb-Johnsson, zakladatel iniciativy Charged Hong Kong, dokonce tvrdí, že místní vláda vyšla vstříc lobby evropských automobilek, jež potřebují prodávat vozy se spalovacími motory. Společnost Clean Air Network, která omezení pobídek jinak podporuje, by proto ráda, aby byly zároveň zvýšeny daně pro benziny a diesely.

Autoři:


Nejčtenější



Další z rubriky

EU prosazuje elektroauta kvůli snížení CO2, není je kde nabíjet

Kia Soul EV

Asociace evropských výrobců automobilů vydala varování směřující k poslancům Evropského parlamentu, že si kladou...

VIDEO: Terénní monstra řádí v terénu

Offroad Trial

Drsná, ale krásná Valča na úpatí Malé Fatry se na přelomu června a července stala dějištěm dalšího ze závodů MČR v...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...

Najdete na iDNES.cz