Fotografii zveřejnil na svém facebookovém profilu belgický web drivr.be a okamžitě se stala hitem všech automobilových fanoušků na internetu. Miliardář a automobilový guru, který si vlastnoručně "wapkou" myje svůj nejnovější výtvor, hypersport huayra, rozhodně není tuctovým záběrem. Ale jen dokazuje, že tento původem Argentinec auta opravdu miluje a žije s nimi.
Horacio Pagani je v automobilové branži legendou. Letos osmapadesátiletý konstruktér, designér a jak sám říká i umělec, se narodil v roce 1955 v Argentině. Odmala miloval auta a stavěl si jejich balzové modely. Znal se s další argentinskou automobilovou legendou Juanem Manuelem Fangiem, který mu dal doporučující dopis. S tím se Pagani vydal do země svých předků do Itálie (v Argentině žije velké množství italských přistěhovalců) a začal hned pořádně zostra.
Exkluzivní rozhovor iDNES.cz s Horaciem Paganim |
Zapracoval se u Lamborghini a postupně vystoupal až na pozici šéfinženýra značky. Přesvědčil majitele, aby koncem osmdesátých let investovali do autoklávu, a tak i Lamborghini vstoupilo do éry karbonu. U Lamborghini se podílel například na stavbě konceptu Countach Evoluzione nebo modelu Diablo.
Ostatně, karbonová vlákna jsou velkou láskou Paganiho. Věnuje se jim dlouhodobě a po odchodu z Lamborghini založil svou první firmu Modena Design, která vedle designu nabízela velkým značkám právě komponenty z kompozitních materiálů.
Od devadesátých let minulého století se Pagani pokoušel o svoje první vlastní auto. Původně se mělo jmenovat podle legendárního Fangia, ale po jeho smrti v roce 1995 auto přejmenoval na Zondu. Do světa však Pagani Zonda vyjela až v roce 1999 na ženevském autosalonu.
Zonda se poměrně rychle stala kultovním supersportem, který výkonově dokáže konkurovat slavnějším ferarri nebo lamborghini. Počtem vyrobených kusů už nikoliv, přesto se auto přes extrémní cenu obstojně prodávalo po celém světě. A to včetně speciálních modelů, jejichž cena v přepočtu atakuje hranici 50 milionů korun.
Nejnovějším počinem Horacia Paganiho je model Huayra (více zde), tedy přesně to auto, které si vlastnoručně myje na fotografii. Huayra posouvá hranice supersportu ještě dál. Velmi lehká konstrukce, což je firemní mantra související s bohatým využitím kompozitních materiálů, sekunduje velmi výkonnému agregátu AMG Mercedes. Právě s touto značkou Pagani dlouhodobě spolupracuje a v modelu Huayra tepe dvanáctiválcové šestilitrové biturbo.
Výkon je extrémních 515 kW a točivý moment vrcholí hodnotou 1 000 Nm. Výkon přenáší sedmistupňový automat na zadní nápravu. A s autem moc práce nemá, protože suchá hmotnost je jen 1 350 kilogramů. Díky tomuto poměru výkonu a hmotnosti dokáže auto zasprintovat na stovku jen za 3,2 sekundy a maximální rychlost je 378 kilometrů za hodinu.
Roční produkce je pouhých 20 kusů, při ceně okolo milionu eur za jeden to ovšem pro firmu s 55 zaměstnanci stačí.