Slitina hořčíku a hliníku se používá k výrobě skeletu karoserie a karosářských dílů. | foto: Newspress

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu teprve řítí. Čína, která je monopolním producentem hořčíku, do konce roku výrazně přiškrtila jeho produkci a omezila export. Bude to mít velmi dramatické dopady nejen na výrobu aut v Evropě, ale i pro řadu dalších odvětví.

Očekává se, že současné zásoby hořčíku v Německu i celé Evropě budou vyčerpány na konci listopadu 2021. Což je nemilá zpráva nejen pro automobilový a letecký průmysl nebo výrobce elektrokol, ale také pro stavebnictví, obalový průmysl a strojírenství. Německé sdružení WV Metalle začalo bít na poplach a vyzývá německou vládu k intenzivním jednáním s čínskými protějšky. Je ale velkou otázkou, zda bude náprava možná tak rychle, jak by bylo potřeba. S obavami situaci sledují i obří americký výrobce hliníku Alcoa a dodavatel hliníkových slitin Matalco.

Evropa je na hořčíku z Číny závislá z 95 procent. Zbytek se těží v Rusku, USA, Kazachstánu a Izraeli.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se