Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Horko bývá v létě také automobilům

aktualizováno 
V parných dnech to mnozí řidiči zažívají: ručička ukazatele teploty chladicí kapaliny motoru jejich vozu míří neúprosně do červeného pole a po chvíli stoupá zpod kapoty pára. Automobil prostě "vaří". Co dělat, aby kvůli tomu vůz těžce neutrpěl? Neprodleně zastavit a počkat, až se teplota chladiva sníží. "Další kilometry s vozem, jehož teploměr značně přesahuje bod varu, jsou pro motor cestou do pekel. Rozhodně doporučuji v takovém případě návštěvu autoservisu. Teplota se totiž nezvýšila bez důvodu," říká automobilový soutěžní jezdec Marcel Tuček, který se déle než dvě desetiletí zabývá servisem osobních automobilů v Domažlicích a má bohaté zkušenosti s automobily porouchanými na frekventované trase k česko-německému hraničnímu přechodu Folmava.

Marcel Tuček konstatuje,že v turistické sezóně zajede kvůli nadměrně zahřátému motoru do jeho dílny alespoň jeden vůz denně. Většina řidičů zjistí závadu na chladicím systému při pomalém popojíždění před celní kontrolou. "Je to podobné jako jízda v nekonečné koloně ve městě. Až tady mnohý řidič zjistí, že ke chlazení motoru nestačí nápor proudícího vzduchu. Důvod závady je většinou primitivní - zkorodované kontakty tepelného spínače elektrického větráku. U vozů starších šesti až osmi let je to běžný problém. Přehřátý motor postihuje české řidiče stejně jako cizince, na značce jejich auta vůbec nezáleží," dělí se o zkušenosti Marcel Tuček. Ten míní, že závadě lze snadno předejít: "Stačí vždy na jaře důkladně vystříkat spodek auta, kde se většinou nijak zvlášť nechráněný spínač ventilátoru nachází. Kdo chce mít opravdovou jistotu, ten nechá spínač u autoelektrikáře vyčistit, zkontrolovat a případně opravit či vyměnit. Nestojí to víc než pár set korun." Automobilový závodník a zkušený mechanik je přesvědčen, že se investice vyplatí, neboť škoda na přehřátém motoru bývá mnohonásobně větší. "Může třeba prasknout hlava válců motoru. Její oprava nebo výměna stojí desítky tisíc korun," připomíná Marcel Tuček. "Navíc některé následky nadměrného ohřátí se neobjeví ihned. Příkladem jsou těsnicí kroužky okolo dříků ventilů. Ty teplem ztratí těsnicí vlastnosti a motor pak má nadměrnou spotřebu oleje." Samostatnou kapitolu tvoří nejrozšířenější vozy na českých silnicích - škodovky řady 105 až 130. "U těch se často přehřívají motory kvůli poškozenému těsnění pod hlavou válců či vadném u termostatu," informuje Jaroslav Myslík, který se opravám škodovek věnuje v Plzni už celé čtvrtstoletí. "Stačí ale také třeba jen netěsnost systému, ve němž se pak vytvoří vzduchová bublina, která nepustí chladicí médium z motoru do chladiče. Jinými slovy - vodní čerpadlo neprotlačí kapalinu ke chladiči. To se stává také po výměně náplně chladicí soustavy a jejím nedokonalém odvzdušnění." Jaroslav Myslík rovněž varuje před další jízdou s vařící kapalinou. Neohřívá se totiž jen voda, ale také olej v motoru. Nadměrně ohřátý olej postupně ztratí mazací schopnosti a na motoru vzniknou obrovské škody od poškození ložisek klikového hřídele až po přetržení ojnice a díru do bloku agregátu. U vozů off-road někdy způsobí přehřívání motoru čistě mechanická závada. "Stačí, když majitel terénního vozu jezdí v bahně či loužích, a pak aniž tlakovou vodou důkladně vyčistil chladič - vyjede do horka," sděluje Stanislav Mourek z plzeňského diesel servisu. Ale příčin přehřátých motorů je mnohem víc - od prasklé hadice chladicího systému přes prokluzující klínový řemen pohonu ventilátoru a čerpadla až po nedostatečné množství chladicí kapaliny v systému. "Někdy problémy začínají také u chemie," pokračuje Stanislav Mourek. "Stačí, když motorista do prosakujícího chladiče v zimě naleje přípravek zabraňující úniku chladiva. Chemie pro tu chvíli sice svou roli splní, ale v horku je kvůli tomu část chladiče nefunkční a teplota média pak rychle letí vzhůru," vysvětluje Stanislav Mourek. Podle jeho názoru však motor někdy "uvaří" sám řidič - stylem jízdy. "Zejména se starším vozem není dobré jet dlouho naplno," říká Stanislav Mourek. "Auto je totiž jako člověk. Ten v mládí uběhne kilometr v plném tempu bez potíží, ve třiceti se zadýchá a v padesáti to málem nepřežije."

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.