Horko bývá v létě také automobilům

V parných dnech to mnozí řidiči zažívají: ručička ukazatele teploty chladicí kapaliny motoru jejich vozu míří neúprosně do červeného pole a po chvíli stoupá zpod kapoty pára. Automobil prostě "vaří". Co dělat, aby kvůli tomu vůz těžce neutrpěl? Neprodleně zastavit a počkat, až se teplota chladiva sníží. "Další kilometry s vozem, jehož teploměr značně přesahuje bod varu, jsou pro motor cestou do pekel. Rozhodně doporučuji v takovém případě návštěvu autoservisu. Teplota se totiž nezvýšila bez důvodu," říká automobilový soutěžní jezdec Marcel Tuček, který se déle než dvě desetiletí zabývá servisem osobních automobilů v Domažlicích a má bohaté zkušenosti s automobily porouchanými na frekventované trase k česko-německému hraničnímu přechodu Folmava.

Marcel Tuček konstatuje,že v turistické sezóně zajede kvůli nadměrně zahřátému motoru do jeho dílny alespoň jeden vůz denně. Většina řidičů zjistí závadu na chladicím systému při pomalém popojíždění před celní kontrolou. "Je to podobné jako jízda v nekonečné koloně ve městě. Až tady mnohý řidič zjistí, že ke chlazení motoru nestačí nápor proudícího vzduchu. Důvod závady je většinou primitivní - zkorodované kontakty tepelného spínače elektrického větráku. U vozů starších šesti až osmi let je to běžný problém. Přehřátý motor postihuje české řidiče stejně jako cizince, na značce jejich auta vůbec nezáleží," dělí se o zkušenosti Marcel Tuček. Ten míní, že závadě lze snadno předejít: "Stačí vždy na jaře důkladně vystříkat spodek auta, kde se většinou nijak zvlášť nechráněný spínač ventilátoru nachází. Kdo chce mít opravdovou jistotu, ten nechá spínač u autoelektrikáře vyčistit, zkontrolovat a případně opravit či vyměnit. Nestojí to víc než pár set korun." Automobilový závodník a zkušený mechanik je přesvědčen, že se investice vyplatí, neboť škoda na přehřátém motoru bývá mnohonásobně větší. "Může třeba prasknout hlava válců motoru. Její oprava nebo výměna stojí desítky tisíc korun," připomíná Marcel Tuček. "Navíc některé následky nadměrného ohřátí se neobjeví ihned. Příkladem jsou těsnicí kroužky okolo dříků ventilů. Ty teplem ztratí těsnicí vlastnosti a motor pak má nadměrnou spotřebu oleje." Samostatnou kapitolu tvoří nejrozšířenější vozy na českých silnicích - škodovky řady 105 až 130. "U těch se často přehřívají motory kvůli poškozenému těsnění pod hlavou válců či vadném u termostatu," informuje Jaroslav Myslík, který se opravám škodovek věnuje v Plzni už celé čtvrtstoletí. "Stačí ale také třeba jen netěsnost systému, ve němž se pak vytvoří vzduchová bublina, která nepustí chladicí médium z motoru do chladiče. Jinými slovy - vodní čerpadlo neprotlačí kapalinu ke chladiči. To se stává také po výměně náplně chladicí soustavy a jejím nedokonalém odvzdušnění." Jaroslav Myslík rovněž varuje před další jízdou s vařící kapalinou. Neohřívá se totiž jen voda, ale také olej v motoru. Nadměrně ohřátý olej postupně ztratí mazací schopnosti a na motoru vzniknou obrovské škody od poškození ložisek klikového hřídele až po přetržení ojnice a díru do bloku agregátu. U vozů off-road někdy způsobí přehřívání motoru čistě mechanická závada. "Stačí, když majitel terénního vozu jezdí v bahně či loužích, a pak aniž tlakovou vodou důkladně vyčistil chladič - vyjede do horka," sděluje Stanislav Mourek z plzeňského diesel servisu. Ale příčin přehřátých motorů je mnohem víc - od prasklé hadice chladicího systému přes prokluzující klínový řemen pohonu ventilátoru a čerpadla až po nedostatečné množství chladicí kapaliny v systému. "Někdy problémy začínají také u chemie," pokračuje Stanislav Mourek. "Stačí, když motorista do prosakujícího chladiče v zimě naleje přípravek zabraňující úniku chladiva. Chemie pro tu chvíli sice svou roli splní, ale v horku je kvůli tomu část chladiče nefunkční a teplota média pak rychle letí vzhůru," vysvětluje Stanislav Mourek. Podle jeho názoru však motor někdy "uvaří" sám řidič - stylem jízdy. "Zejména se starším vozem není dobré jet dlouho naplno," říká Stanislav Mourek. "Auto je totiž jako člověk. Ten v mládí uběhne kilometr v plném tempu bez potíží, ve třiceti se zadýchá a v padesáti to málem nepřežije."