Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Horka jsou pro řidiče nebezpečná. Nastavte si správně klimatizaci

  11:00aktualizováno  11:00
Když musíte v horku absolvovat cestu autem, dobře se zásobte pitím. Kabinu vyvětrejte, a pokud cestujete s dítětem, nezapomeňte ani na jeho bezpečí.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ADAC

Za jízdy vás před horkem zachrání klimatizace, ale v zaparkovaném autě je to o život. Zavřený v zaparkovaném autě nevydrží ani dospělý, natož dítě. V letních vedrech se interiér auta rozpaluje natolik, že v poledním žáru se vnitřek černého auta vyhřeje i na více než 70 stupňů Celsia. Posádce pak hrozí úpal. Dech a tep se zrychlí, přichází bolest hlavy a pocity závratě.

Před vyjetím je nejlepší auto pořádně vyvětrat. Pokud musíte vyjet hned, jeďte aspoň prvních pár minut s otevřenými okny.

Pokud cestujete s dítětem, čekejte, že ho těžký vzduch uspí. V tom je největší nebezpečí nešťastných letních patálií. Každý rok vysvobozují záchranáři zapomenuté děti a zvířata ze zamčených aut.

Pokud vozíte dítě v sedačce na zadním sedadle, odložte si k němu také osobní věci (kabelku, mobil atd.). To vás donutí se na zadní sedadla při vystupování podívat. A naopak si u sebe vepředu nechte něco z dětského příslušenství (hračku, lahvičku, plenu). Pobyt v přehřátém interiéru vás otupí a zapomenout, že máte v autě pasažéra, se zdá neuvěřitelné jen zdánlivě.

Když naopak vidíte dítě nebo zvíře zamčené v opuštěném autě, volejte záchranku. Než dorazí, zkuste do auta bouchnout, třeba spustí alarm, který přivolá řidiče.

Horko "leze na mozek"

Lékaři, policisté i sami řidiči se shodují, že vedro za volantem hodně ovlivňuje psychiku. Vyvolává stres a ohrožuje zvláště ty řidiče, kteří mají například nemocné srdce.

Podle statistik vedro může i za zvýšení počtu nehod. Řidičům se v pomalu popojíždějících kolonách může rychle přehřát organismus, což má vliv na koncentraci. Zvyšuje se podrážděnost a agresivita. V krajním případě může dojít až k dehydrataci a bezvědomí.

Klimatizujte s rozumem

Horko z auta vyžene klimatizace, ale je třeba umět ji používat. Nastavit teplotu na minimum a nastavit výdechy na obličej, do kterého vám paří slunce, je nejlepší recept, jak si pořídit nachlazení nebo třeba bolest zad. Klimatizace totiž umí nejen pomoci, ale i uškodit. A málokdo ji umí používat správně. 

V první fázi po zapnutí klimatizace se doporučuje spustit vnitřní cirkulaci vzduchu. Kompresor pak nemusí navíc ochlazovat vzduch, který nasává zvenčí, ale na práci mu zbývá jen vnitřní, postupně chladnoucí vzduch.

Asi po pěti minutách už je lepší vnitřní cirkulaci vypnout. "V jiném případě nebude vzduch v kabině dostatečně čistý, mohou se navíc začít mlžit skla," radí Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz.

Během jízdy s klimatizací musí zůstat zavřená okna, jinak nebude klimatizace účinná a auto bude navíc hodně upíjet z nádrže.

Nenastavujte si nejnižší možnou teplotu, při vystupování se tělo nemusí dobře vypořádat s velkým rozdílem teplot. Právě z přechodů z vychlazeného auta do horka je nejvíc nachlazení.

"Lékaři doporučují, aby pokud možno nečinil rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou více než pět stupňů. Vhodná teplota v interiéru se pohybuje mezi 20 a 24 stupni Celsia," upřesňuje Petr Buček.

A hlavně dodržujte pitný režim. Klimatizace vysušuje vzduch a snižuje tak pocit, že se člověk potí. V takových případech hrozí dehydratace.



Nejčtenější

Nejdůležitější citroën se povedl. Nové Berlingo je rodinný ideál

Nový Citröen Berlingo

Berlingo je přesně ten typ auta, nad kterým můžete ohrnovat nos, ale neskonalou praktičnost mu upřít nemůžete. Požitek...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku

Volkswagen eGolf

Když chce automobilka představit vlastní elektrovůz, má v zásadě dvě možnosti. Buď vyvine úplně nové auto, jako to...

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína

Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné...

Další z rubriky

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína

Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné...

V Indii zase prší a tamní řidiči se bojí, že jim nateče voda do výfuku

V Indii začalo období dešťů, takto to vypadá v ulicích Bombaje.

V Bombaji už třetí den prší a má pršet ještě další čtyři. Vláda v některých zaplavených oblastech vyhlásila dětem...

VIDEO: Terénní monstra řádí v terénu

Offroad Trial

Drsná, ale krásná Valča na úpatí Malé Fatry se na přelomu června a července stala dějištěm dalšího ze závodů MČR v...

Najdete na iDNES.cz