VIDEO: Vaříme s Dominikem. Co udělá vedro v autě s vaším nákupem

aktualizováno 
V poledním žáru se vnitřek auta na slunci vyhřeje i na více než 70 stupňů Celsia. Víkendové dny často využíváme k doplnění zásob. Nákup uložíme do kufru auta a jdeme ještě do dalšího obchodu nebo třeba do kina či k vodě. Videoredaktor iDNES.cz Dominik Vršanský zkusil, co se s potravinami v horku stane.

Horké dny, které letos rozpalují Česko, jsme využili k experimentu. Stačila jen síla slunce. V pravé poledne jsme zavřeli nákup do auta a po několika hodinách jsme zkoumali, co se s ním stalo.

„Dospělý člověk nedokáže v létě za teplot kolem 30 stupňů Celsia vydržet v zavřeném vozidle déle než 15 až 20 minut. Pak by následoval zřejmě kolaps,“ uvádí Ústřední automotoklub. Auto postavené celý den na slunci je rozžhavené tak, že při dotyku s karoserií nebo přístrojovou deskou hrozí popálení.

Tabulka ukazuje poměr mezi teplotou venku a v zaparkovaném autě.

Tabulka ukazuje poměr mezi teplotou venku a v zaparkovaném autě.

Tropické teploty mají výrazný vliv na naši pozornost při řízení a také na následky dopravních nehod, varují odborníci. Daleko rychleji přichází únava, vyčerpáním se snižuje pozornost, řidiči často podceňují pitný režim a podléhají dehydrataci, vysoké teploty nesvědčí nemocným. Horko také zvyšuje agresivitu.

Infrakamera umí změřit teplotu jednotlivých částí interiéru. Stupnice v pravé...

Infrakamera umí změřit teplotu jednotlivých částí interiéru. Stupnice v pravé části obrázku ukazuje škálu teplot, které naměřila na přístrojové desce. Prostor pro nohy se umí lehce rozpálit na víc než čtyřicet stupňů. Že klimatizace běží naplno, ukazuje modrá barva u výdechů na přístrojovce. V poledním žáru se vnitřek černého auta na slunci vyhřeje klidně na víc než 70 stupňů.

Přes léto je k vidění na parkovištích velké množství vozidel s lehce pootevřeným oknem. Řidiči doufají, že tím pomohou teplotu snížit. Realita je však taková, že při okénku otevřeném na tři centimetry, což bývá u většiny aut kvůli možnému vloupání maximum, je teplota po třiceti minutách jen o dva stupně nižší, zjistil ve speciálním testu rakouský autoklub ÖAMTC (více zde).

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Najdete na iDNES.cz