Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Horký týden začíná. Z auta se stane pojízdná pec

  13:58aktualizováno  13:58
V poledním žáru se vnitřek černého auta na slunci vyhřeje klidně na víc než 70 stupňů. V zaparkovaném autě je to o život, ale za jízdy vás před horkem zachrání klimatizace. I do jejího používání je však třeba zapojit rozum. Nezapomínejte ani na pitný režim.

Infrakamera umí změřit teplotu jednotlivých částí interiéru. Stupnice v pravé části obrázku ukazuje škálu teplot, které naměřila na přístrojové desce. Prostor pro nohy se umí lehce rozpálit na víc než čtyřicet stupňů. Že klimatizace běží naplno, ukazuje modrá barva u výdechů na přístrojovce. V poledním žáru se vnitřek černého auta na slunci vyhřeje klidně na víc než 70 stupňů. | foto: ADAC

Zavřený v zaparkovaném autě nevydrží nikdo. V letních vedrech se interiér auta rozpaluje natolik, že v něm bez větrání posádka nevydrží. Hrozí jí úpal: dech a tep se zrychlí, přichází bolest hlavy a pocity závratě.
 
Lékaři, policisté i sami řidiči se shodují, že vedro za volantem hodně ovlivňuje psychiku, vyvolává stres a ohrožuje zvláště řidiče, kteří mají například nemocné srdce.
 
Podle statistik vedro může i za zvýšení počtu nehod. Řidičům se v pomalu popojíždějících kolonách může rychle přehřát organismus, což má vliv na koncentraci. Zvyšuje se podrážděnost a agresivita. V krajním případě může dojít až k dehydrataci a bezvědomí.

Je-li řidič vystaven teplu nad 25 stupňů, stává se malátným a má tendenci usínat za volantem. Tím je horko na silnicích, a zvlášť na delších cestách, hodně nebezpečné.

Horko vyžene klimatizace. Naučte se ji ale používat

Nastavit teplotu na minimum a výdechy na obličej, do kterého vám paří slunce, je nejlepší recept, jak si pořídit nachlazení. Klimatizace totiž umí nejen pomoci, ale i uškodit. A málokdo ji umí používat správně.
 
Dejte si pozor na střídání teplot, na přechody z horkého prostředí do studeného. Právě střídání teplot vede často k nachlazení. Vyvarujte se také příliš dlouhého pobytu v klimatizovaném prostředí. Rozhodně si nenastavujte klimatizaci na příliš chladnou teplotu. Při prudkém přechodu ze zimy do tepla může tepelný šok zvlášť kardiakům způsobit kolaps.

Obecně se doporučuje volit teplotu maximálně o pět až sedm stupňů nižší, než je venkovní. Jinak mohou velké změny teplot při vystupování způsobovat zdravotní komplikace. Německý autoklub ADAC radí nasměrovat proudění studeného vzduchu k vršku těla a nohy nechat v teple. Odborníci radí při cestě na letní dovolenou začít před koncem jízdy zvyšovat teplotu.

Klimatizace také vysušuje sliznice, často se objevuje chrapot a kašel. Je-li nastavena často o hodně níž než venkovní teplota, může se podle lékařů vyvinout i revma. Také může docházet vlivem chladu k zatuhnutí trapézových svalů, bolestem krční páteře a hlavy. Může dojít i k zablokování páteře.

Pijte co nejvíc a pravidelně

Nedostatek tekutin vede ke ztrátě pozornosti, prodloužení reakční doby, změnám v psychice až šokovému stavu. "Projevuje se také bolestmi hlavy, nesoustředěností a podrážděností, díky nimž schopnost kvalitně řídit výrazně klesá," upozorňuje Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy. Je tedy třeba dávat pozor na pravidelný přísun tekutin. Ideální je voda, vyhněte se sladkým limonádám.

S klimatizací pijte víc

"V teplém počasí by měl dospělý člověk vypít minimálně dva litry tekutin denně. Je-li při jízdě autem používána klimatizace, pak se ovšem toto množství ještě zvyšuje. Klimatizace totiž vysušuje vzduch a snižuje tak pocit, že se člověk potí. Tím nabývá falešného klidu a pohodlí, i když ve skutečnosti může výrazně dehydrovat," varuje Suchánek.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.