Ve slunečním žáru se vnitřek auta na slunci přes poledne vyhřál na 65 stupňů Celsia.
„Extrémně teplé počasí a s ním spojená zvýšená úroveň únavy mohou být velkým nebezpečím. Přesto však až pětina řidičů usedá za volant, přestože se cítí unaveni. U řidičů kamionů se pak jedná až o 40 procent z nich,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
„Dospělý člověk nedokáže v létě za teplot kolem 30 stupňů Celsia vydržet v zavřeném vozidle déle než 15 až 20 minut. Pak by následoval zřejmě kolaps,“ uvádí Ústřední automotoklub. Auto postavené celý den na slunci je rozžhavené tak, že při dotyku s karoserií nebo přístrojovou deskou hrozí popálení.
„Teploty panující během letošního léta jsou opravdu extrémní. Meteorologové navíc předpovídají, že ani během druhého prázdninového měsíce nepoleví,“ varuje Roman Budský.
Pozor na únavu
Dlouhodobě vysoké teploty mají neblahý vliv i na chování cyklistů i chodců. „Účastníci silničního provozu mívají problém s udržením potřebné koncentrace, pomaleji reagují a snadněji se unaví. Lidé jsou podrážděnější. Na silnicích se pohybuje velké množství pomaleji a hůře reagujících lidí. Ti navíc bývají nervóznější, náchylnější k rizikovému i agresivnímu jednání. Prosluněné letní počasí ke všemu vyláká na silnice větší počet cyklistů a motocyklistů. To s sebou nese zvýšený počet vážných dopravních nehod,“ říká Roman Budský.
Zvláště náchylní na chybné jednání pod vlivem únavy z horka jsou podle Budského mladí lidé ve věku do 25 let, dále pak jedinci trpící poruchami spánku či pracující na směny. Únava se negativně podepisuje i na výkonech profesionálních a dálkových šoférů. Zvýšené riziko vzniku nehody vlivem únavy hrozí v hlubokých nočních hodinách, konkrétně od druhé do páté hodiny ranní. Únava ovšem může udeřit i během dne, a to nejčastěji mezi třináctou až patnáctou hodinou.
Před delší cestou je třeba se kvalitně vyspat. „Pozor především na delší spánkový dluh. Je dobré vyvarovat se těžkých jídel. Současně je nutné dbát na dostatečný příjem tekutin. Už lehká dehydratace má na výkon řidiče stejný vliv jako alkohol v jeho krvi ve výši nad 0,8 promile. Riziko zavinění nehody vzrůstá zhruba sedminásobně,“ varuje Roman Budský.
„Dlouhá monotónní jízda po dálnici, pohled upřený do dáli, pravidelně se míhající přerušované čáry vodorovného značení, to vše může být uspávající. Je dobré tu a tam na chviličku přejet očima ze strany na stranu,“ radí expert na dopravní bezpečnost. „Nezastupitelnou roli při prevenci nehod pod vlivem únavy sehrávají pravidelné krátké přestávky. Řekněme po dvou hodinách jízdy,“ uzavírá Budský.
Podívejte se, co udělá horko s nákupem zapomenutým v autě: