Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Horko v autě vyvolává stres

  15:24aktualizováno  15:24
Horké počasí dokáže na silnice přivést podobnou úroveň rizika jako náhlé sněžení. "Máme třeba pěkný sluneční den a na silnicích je i pět šest mrtvých lidí," konstatuje šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml.

Lékaři, policisté i sami řidiči se shodují, že vedro za volantem hodně ovlivňuje psychiku řidičů.

Ačkoliv velká část nových vozů má klimatizaci už jako samozřejmou součást výbavy, většina z celkového počtu aut na českých silnicích ji dosud postrádá.

Podle výsledků výzkumu mladoboleslavské Škody dokonce vyplývá, že na slunci zaparkované auto může mít vrchní část kapoty ohřátou i přes bod varu. Hodně řidičů při tropických vedrech velmi trpí.

"Když jedu sám, zapnu klimatizaci. Pokud vezu manželku, která chlazení v autě zdravotně nesnáší, připnu na boční skla sluneční clony a ještě velmi mírně větrám oběma předními okny," říká velmi zkušený profesionální řidič Miroslav Šmíd.

Před lety, když jezdil ještě s autobusem, prý neváhal i s lidmi v horkých dnech každých 70 až 100 kilometrů zastavit u benzinové pumpy, aby si omyl tvář studenou vodou. Policie nevede statistiku, ze které by vyplývalo, zda ve dnech s vysokými teplotami dochází častěji k nehodám.

Sami policisté však ze zkušenosti přiznávají, že vedro dokáže nehodovost zvýšit. "Horko řidiče hodně stresuje. A to má bezprostřední dopad na styl jízdy," konstatuje Stanislav Huml. Zatímco varování před náhlým sněžením nebo ledovkou se do dopravního zpravodajství dostávají spolehlivě ve všech médiích, informace o blížícím se vedru nemají zdaleka takový důraz.

Český hydrometeorologický ústav přitom vydává upozornění, nebo dokonce varování. "Přímo varování vydáváme, když má teplota stoupat přes pětatřicet stupňů," říká Barbora Tobolová z oddělení prognózy Českého hydrometeorologického ústavu. "Zprávy o blížícím se horkém počasí by měli sledovat řidiči hodně pozorně. Zvláště ti, kteří mají například nemocné srdce," nabádá lékař Jan Škoula.

Zaparkované auto na slunci - Při pokusech dosáhla teplota černé karoserie až 95 °C, u bílé karoserie byla o pár stupňů nižší. Obložení dveří 95 až 100 °C, přístrojová deska 102 až 105 °C, sloupky 65 °C, opěrky hlavy 65 až 68 °C, volant 75 až 80 °C. Výsledky testů prokázaly, že tónovaná skla sníží teplotu v kabině jen o několik málo stupňů.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Bílý dům chce levnější a bezpečnější auta, zruší chystané emisní limity

Ford Mustang Shelby GT350

Bílý dům chce zrušit nařízení bývalé vlády Baracka Obamy, které mělo od roku 2020 omezit množství nečistot v ovzduší a...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

VW hrozí stahování 124 tisíc elektroaut kvůli jedovatému kadmiu

Volkswagen eGolf

Desítky tisíc elektromobilů značky Volkswagen možná budou muset stáhnout z trhu. Příčinou je nabíječka zabudovaná ve...

Najdete na iDNES.cz