Horko z auta vyžene klimatizace. Naučte se ji ale používat

  12:00aktualizováno  12:00
Nastavit teplotu na minimum a nastavit výdechy na obličej, do kterého vám paří slunce. To je nejlepší recept, jak si pořídit nachlazení. Klimatizace totiž umí nejen pomoci, ale i uškodit. A málokdo ji umí používat správně.

Dnes už si málokdo dovede představit jízdu letním horkem bez zapnuté klimatizace. Před sezonou ji nechte překontrolovat a vyčistit, hodně servisů má v čase před letními dovolenými na její údržbu speciální akce. Něco zvládnete i sami.

servis klimatizace

zatuchlinu vyžene sprej - čtěte ZDE

Hlavní je dezinfekce, na kterou seženete v autopotřebách speciální spreje. V klimatizaci se zachytávají prachové částice a mikroby. "Zachytávání mikroorganismů je nejnebezpečnějším zdravotním úskalím," říká lékařka Bohumila Svačinová. "Zachytávání prachových částic může dráždit rovněž alergiky," dodává.

"Plísně a bakterie ovšem nejsou jediným problémem, který může nastat," pokračuje Magda Pančochová ze sítě servisů BestDrive. Mezi nejčastější závady podle ní patří úniky chladicího média z okruhu klimatizace.

Vzhledem k zátěži, kterou běžný provoz pro klimatizaci znamená (vibrace, rázy, vysoké teploty v motorovém prostoru, agresivní prostředí přesolených zimních komunikací) je nemožné vyrobit okruh zcela těsný. "Proto k drobným únikům chladiva dochází u každého vozidla. Většina výrobců automobilů uvádí jako přijatelný únik asi 15 % hmotnosti chladiva za rok," vysvětluje Magda Pančochová.

Další významnou kategorií poruch jsou závady kompresoru, u kterého dochází k opotřebení vlivem tření. "Nesprávné množství nebo viskozita speciálního oleje toto opotřebení jen urychluje," varuje Pančochová.

Neklimatizujte moc

Nejzrádnější na klimatizaci je její používání. Dejte si pozor na střídání teplot, na přechody z horkého prostředí do studeného. Střídání teplot vede často k nachlazení. Vyvarujte se také příliš dlouhého pobytu v klimatizovaném prostředí. Rozhodně si nenastavujte klimatizaci na příliš chladnou teplotu.

Klimatizace také vysušuje sliznice, často se objevuje chrapot a kašel. Je-li klimatizace nastavena často o hodně níž než venkovní teplota, může se podle lékařů vyvinout i revma. Také může docházet vlivem chladu k zatuhnutí trapézových svalů, bolestem krční páteře a hlavy. Může dojít i k zablokování páteře.

jak správně používat klimatizaci

  • před jízdou v interiéru důkladně vyvětrejte
  • lidský organismus nejlépe snáší teplotu mezi 21°C a 23°C
  • rozdíl venkovní a vnitřní teploty by neměl přesáhnout 5°C
  • u manuální klimatizace pro rychlé vychlazení interiéru zapněte větrák naplno a na první minutu zapněte vnitřní cirkulaci vzduchu
  • po dosažení příjemné teploty zapínejte a vypínejte klimatizaci podle potřeby, je možné také přimíchat trochu teplého vzduchu
  • před koncem cesty je dobré klimatizaci, dříve než auto zastaví, vypnout, aby se ze systému dostala ven vlhkost. Její zbytky jsou příčinou vzniku nepříjemného zápachu ve voze.
  • postupným srovnáváním teplot mezi interiérem a venkovními podmínkami předejdete před cílem jízdy teplotnímu šoku organismu.

Zdroj: BestDrive

Autor:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...

Dieselgate u Opelu: policie prohledala kvůli naftovým vozům kanceláře

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

Německá policie kvůli podezření z podvodů s emisemi u naftových vozů provedla razii v kancelářích automobilky Opel v...

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...



Najdete na iDNES.cz