Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Horko z auta vyžene klimatizace. Naučte se ji ale používat

  12:00aktualizováno  12:00
Nastavit teplotu na minimum a nastavit výdechy na obličej, do kterého vám paří slunce. To je nejlepší recept, jak si pořídit nachlazení. Klimatizace totiž umí nejen pomoci, ale i uškodit. A málokdo ji umí používat správně.

Dnes už si málokdo dovede představit jízdu letním horkem bez zapnuté klimatizace. Před sezonou ji nechte překontrolovat a vyčistit, hodně servisů má v čase před letními dovolenými na její údržbu speciální akce. Něco zvládnete i sami.

servis klimatizace

zatuchlinu vyžene sprej - čtěte ZDE

Hlavní je dezinfekce, na kterou seženete v autopotřebách speciální spreje. V klimatizaci se zachytávají prachové částice a mikroby. "Zachytávání mikroorganismů je nejnebezpečnějším zdravotním úskalím," říká lékařka Bohumila Svačinová. "Zachytávání prachových částic může dráždit rovněž alergiky," dodává.

"Plísně a bakterie ovšem nejsou jediným problémem, který může nastat," pokračuje Magda Pančochová ze sítě servisů BestDrive. Mezi nejčastější závady podle ní patří úniky chladicího média z okruhu klimatizace.

Vzhledem k zátěži, kterou běžný provoz pro klimatizaci znamená (vibrace, rázy, vysoké teploty v motorovém prostoru, agresivní prostředí přesolených zimních komunikací) je nemožné vyrobit okruh zcela těsný. "Proto k drobným únikům chladiva dochází u každého vozidla. Většina výrobců automobilů uvádí jako přijatelný únik asi 15 % hmotnosti chladiva za rok," vysvětluje Magda Pančochová.

Další významnou kategorií poruch jsou závady kompresoru, u kterého dochází k opotřebení vlivem tření. "Nesprávné množství nebo viskozita speciálního oleje toto opotřebení jen urychluje," varuje Pančochová.

Neklimatizujte moc

Nejzrádnější na klimatizaci je její používání. Dejte si pozor na střídání teplot, na přechody z horkého prostředí do studeného. Střídání teplot vede často k nachlazení. Vyvarujte se také příliš dlouhého pobytu v klimatizovaném prostředí. Rozhodně si nenastavujte klimatizaci na příliš chladnou teplotu.

Klimatizace také vysušuje sliznice, často se objevuje chrapot a kašel. Je-li klimatizace nastavena často o hodně níž než venkovní teplota, může se podle lékařů vyvinout i revma. Také může docházet vlivem chladu k zatuhnutí trapézových svalů, bolestem krční páteře a hlavy. Může dojít i k zablokování páteře.

jak správně používat klimatizaci

  • před jízdou v interiéru důkladně vyvětrejte
  • lidský organismus nejlépe snáší teplotu mezi 21°C a 23°C
  • rozdíl venkovní a vnitřní teploty by neměl přesáhnout 5°C
  • u manuální klimatizace pro rychlé vychlazení interiéru zapněte větrák naplno a na první minutu zapněte vnitřní cirkulaci vzduchu
  • po dosažení příjemné teploty zapínejte a vypínejte klimatizaci podle potřeby, je možné také přimíchat trochu teplého vzduchu
  • před koncem cesty je dobré klimatizaci, dříve než auto zastaví, vypnout, aby se ze systému dostala ven vlhkost. Její zbytky jsou příčinou vzniku nepříjemného zápachu ve voze.
  • postupným srovnáváním teplot mezi interiérem a venkovními podmínkami předejdete před cílem jízdy teplotnímu šoku organismu.

Zdroj: BestDrive

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.