Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hračky pro velké kluky: Monkey a Dax

aktualizováno 
Monkey a Dax patří k nejmenším motorkám nejen na českém trhu, přesto vám mohou být těmi největšími pomocníky.

JC 90 - Monkey Replika (vpředu) a Dax | foto: Petr LemberkMF DNES

Na našich silnicích je zatím vídáme jen zřídka, ve světě však jsou doslova kultovní záležitostí.

První Honda Monkey sjela pod označením Z 50 z výrobního pásu právě před čtyřiceti lety, v sedmdesátých letech se zrodil její bratr, dvoumístný motocykl Dax.

Několik kusů Hondy Monkey se počátkem sedmdesátých let dostalo prostřednictvím Tuzexu i do České republiky, byly také hlavní cenou v loterii MON, ze které si ji mnozí lidé dodnes pamatují.

Honda letos ukončila produkci limitovanou výroční edicí. Testované motorky pocházejí z licenční výroby čínské společnosti Jincheng, která se jimi zabývá již dvacet let a její motocykly jsou jedinou celosvětově uznávanou replikou. A na našem trhu jsou běžně k dostání za příznivou cenu.

JC 90 - Monkey
Monkey znamená v překladu opice, ne že by tak vypadal sám motocykl, spíše posaz jezdce připomíná opičku. Ale i přes malé rozměry je posaz vcelku pohodlný, připadala jsem si jako na židli, a to i při mé výšce 180 cm.

JC 90 - Monkey Replika

Řídítka jsou také dostatečně široká a vysoká, takže nebolí ani ruce.
K mému překvapení se motocykl velmi dobře ovládal a neměla jsem žádné problémy na silnici ani mimo ni.

Monkey bez problému zvládne i těžší terén a kde neprojedete, tam ho prostě přenesete. Nemusíte se ani obávat, že vás zezadu přehlédne nějaký nepozorný řidič, protože světlá výška sedla je 68 cm, což je stejné jako například u Harley Davidson Sportster.

Malý motor umí zabrat
JC 90 - Monkey Replika je osazen čtyřtaktním motorem s horizontálně položeným válcem a výkonem asi šesti koní. Motor je potřeba nechat zahřát, teprve potom vyrazit.

A musíte být poměrně opatrní, protože i motocykl s tak "malým“ výkonem dokáže být pořádný divoch a zvedne vás bez problému na zadní kolo.

Nutné je také využívat všechny čtyři převodové stupně, ale když jsem motor trošku vytočila, vyvezl mě na čtyřku celkem rychle i do prudkých kopců. Spotřeba se pohybovala do dvou litrů na 100 km.

Překvapivě slušné dílenské zpracování kazí místy nedokonalá povrchová úprava, což je slabostí všech čínských motocyklů.

Také zadní tlumiče, respektive péra nejsou žádnou výhrou, prodejce však za celkem rozumné peníze nabízí kvalitní plnohodnotné tlumiče.

JC 90 - Dax
Dax pohání úplně stejný motor jako Monkey, podvozek však tvoří svařené plechové výlisky. Nádrž je integrovaná v rámu, a má tak obsah pouze 2,4 litru, což stačí na dojezd asi 100 km.

JC 90 - Dax

Dax je osazen desetipalcovými koly a homologován pro dvě osoby. Na místě spolujezdce však nehledejte velké pohodlí, i když na jízdu po městě či po lese to stačí.

Výfuk je také nebezpečně blízko spolujezdcovy nohy a trošku hřeje i přes ochranný kryt. Ocenila jsem výkonnou přední kotoučovou brzdu. A stejně jako Monkey i Dax výborně jezdí nejen po silnici.

Nespornou výhodou obou motocyklů jsou sklopná řídítka, motorky tak pohodlně naložíte do kufru auta a můžete si je s sebou vzít třeba na chalupu nebo na dovolenou.

Překvapilo mě také množství tuningových dílů, které jsou k motocyklu k dostání. Je jich plný šestisetstránkový katalog. Oba typy motocyklů se vyrábějí i s motorem o obsahu 50 ccm. Monkey a Dax jsou prostě hračky pro velké kluky.

JC 90 - Monkey
Replika
JC 90 - Dax
Replika
motor čtyřtaktní vzduchem
chlazený jednoválec OHC
čtyřtaktní vzduchem
chlazený jednoválec OHC
převodovka čtyřstupňová čtyřstupňová
objem 85,7 ccm 85,7 ccm
výkon 4 kW 4 kW
startér nožní nožní
nádrž 4,5 l 2,5 l
spotřeba 2 l/100km 2 l/100km
hmotnost 68 kg 67 kg
základní cena 29 900 Kč 29 990 Kč

Autoři:




Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Další z rubriky

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa Karen Davidson
Tajná láska harleyářů bude v Praze. S bratry se prala o motorku

Karen Davidsonová je celebrita světového formátu, aspoň mezi motorkáři. Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa projede Prahou, samozřejmě na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.