Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hradec průkopníkem hromadné elektromobility s flotilou bzučících busů

Elektrobusy jsou pro placatý Hradec Králové naprosto ideální. S rozvinutou infrastrukturou si město může dovolit vytěžovat bzučící přepravníky především ve špičce, bez ohledu na počasí nebo roční období. Nejde tak o výpomocné spoje, ale hlavní tahouny zeleně smýšlející východočeské metropole.
SOR NS 12 electric se vrací do depa.

SOR NS 12 electric se vrací do depa. | foto: Jan Majurníkpro iDNES.cz

Rozvinutá východočeská metropole se může pyšnit flotilou elektrobusů, kterou město rozšiřuje už od roku 2013. Dlouhodobé pozitivní výsledky utvrzují vedení ve smysluplnosti projektu. Vyrazili jsme tedy na výzvědy do hradeckého Dopravního podniku a prozkoumali detaily provozování bzučících autobusů.

Myšlenku elektrifikovat Hradec Králové začal před několika lety realizovat bývalý ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich. Jako předseda Sdružení dopravních podniků ČR bojoval za přívětivější legislativu a čerpání dotací z fondů Evropské unie. Jedním z témat tehdejších jednání byla ekologie. V té době už hojně rozšířené autobusy spalující zemní plyn byly jedinou možnou alternativou, proto zástupci podniků hledali náhradu. První elektrickou vlaštovku vypustil libchavský SOR.

Pilotní český prototyp 70místného autobusu na baterie SOR EBN 9,5 se začal testovat v roce 2013. Zástupci hradeckého dopravního podniku byli s výsledky spokojeni, proto se společností SOR podepsali smlouvu o čtyřletém pronájmu a později elektrobus odkoupili.

V únoru 2015 nastoupil do služby delší model SOR EBN 11 s kapacitou 82 pasažérů. V prosinci téhož roku chtěla Salon republiky dobít škodovka sofistikovaným pohonným ústrojím a Solaris upravenou karoserií e-busu. Společný projekt obou firem se jmenoval Škoda Perun 26BB HE a nabídl reálný dojezd na jedno nabití přibližně 130 kilometrů.

Minimální ztráty

SOR EBN 9,5 pojme 70 cestujících a ujede zhruba 150 kilometrů na jedno nabití. Výrobce garantuje pětiletou provozuschopnost. Od roku 2013 klesla životnost trakčních baterií s kapacitou 172 kWh pouze o 1,76 procenta. Autobus za 9,5 milionů korun totiž dostává pravidelný servis, diagnostiku a pracovníci ho dobíjejí podle pokynů výrobce.

Dlouhodobé zkoušky prokázaly efektivitu elektropohonu v nenáročných hradeckých rovinách. Město využilo evropských dotací a získalo 85procentní grant pro nákup 20 nových elektrických autobusů SOR NS 12 electric. Každý z nich stál přes 11 milionů korun.

Akumulátory e-busu jsou uloženy ve střeše. Kompaktní elektromotor má vlastní vodní chlazení. Vytápění zajišťuje nezávislé naftové topení s 50litrovou nádrží a spotřebou do tří litrů za hodinu.

Čerstvé posily vyjely do hradeckých ulic vybavené dvouzónovou klimatizací s automatickým udržováním teploty. Cestující mohou využít také vestavěné USB porty. Integrovaný hardware zahrnuje slot pro SIM kartu.

Teoreticky by bylo možné vylepšit hromadnou dopravu bezdrátovým internetem. Zásadní problém vidí ředitel Zdeněk Abraham ve financování projektu, protože roční objem spotřebovaných dat by město vyšel na zhruba 18 milionů korun. Současné trolejbusové vedení využívá soukromá společnost k rozvodu optických kabelů. Pokud by zástupci města odsouhlasili další investice, mohli by hradečtí využívat wi-fi síť i na zastávkách.

Pravidelný příjem energie

V areálu dopravního podniku stojí 23 nabíječek s konektorem Mennekes druhého typu. Ty jsou využívány primárně přes noc kvůli pomalému toku elektrické energie. V rámci polední přestávky se šoféři mohou připojit k rychlodobíjecím stanicím na terminálu hromadné dopravy.

Tisíce ve střeše

SOR NS 12 electric má kapacitu až 100 cestujících. Udávaný dojezd 180 kilometrů lze zvýšit opakovaným rychlodobíjením během směny až na 300 kilometrů. Elektromotor zásobuje proudem 30 tisíc bateriových článků, které jsou uloženy na střeše.

První SORy potřebují atypický nabíječ i zručnější obsluhu, která musí zajet ke speciálnímu rameni. Novější modely sbírají energii pomocí výsuvného pantografu. K přesnému zacílení mezi nabíjecí ližiny pomáhá řidiči vestavěná kamera. Třicetiminutové čerpání proudu prodlouží dojezd o 50 až 80 kilometrů. Opakované nabíjení během směny dokáže zajistit celkový dojezd až 300 kilometrů.

Druhé odpočívadlo hromadné dopravy na Slezském předměstí se dočká modernizace. Nová rozvodna bude zásobovat proudem další tři dobíjecí stanice.

Nabíječka pro pilotní elektrobusy SOR

Na plynulost provozu dohlíží dispečeři. Velín je obsypaný obrazovkami. Všechny modely jsou napojeny do online systému. Webové rozhraní umožní styčnému důstojníkovi monitorovat pohyb i stav vozidel. 

Dvacet elektrobusů

Přebírání nového SORu probíhá standardně ve výrobním závodě v Libchavách. Z továrny ležící nedaleko Ústí nad Orlicí odjíždí řidič po ose s trvale omezenou maximální rychlostí na 80 kilometrů v hodině. Dopravní podnik města Hradce Králové provozuje od letošního července deset nových e-busů SOR NS 12 electric. Druhá desítka vyjede na silnice do konce září. Jeden kus stojí 11,4 milionů korun.

U elektrobusů navíc vidí kapacitu baterie, tok proudu, spotřebovanou energii nebo historii provozu i dobíjení. K databázi mají přístup také samotní výrobci.

Dopravní podnik města Hradce Králové provozuje řadu trolejbusů. Některé z nich disponují vestavěnými akumulátory a minimálním dojezdem 10 kilometrů. Stačí zmáčknout tlačítko a tradiční sběrače se automaticky složí. Z trolejbusu se tak dočasně stane elektrický autobus.

Od ledna příštího roku bude polovina flotily hradecké hromadné dopravy elektrifikovaná a dojde k náhradě 26 naftových autobusů. Společnost v současné době jedná o testování osobních elektromobilů. V Hradci však chybí potřebné servisní zázemí.

Zajímavosti z hradecké MHD

  • Všechny autobusy jsou plně nízkopodlažní a mají posilovač řízení.
  • Do výbavových standardů nově pořizovaných vozidel přibyla klimatizace prostoru pro cestující, wi-fi router a USB sloty pro nabíjení.
  • Dopravní podnik města Hradce Králové zaměstnává 35 řidiček.
  • V případě krize usednou za volant také mechanici, dispečeři nebo vedení firmy.
  • Město neplánuje provozovat autobusy na stlačený zemní plyn.
  • Dopravní podnik postupně vyřadí 26 nejstarších naftových autobusů.
  • Vedení by ve službě uvítalo také osobní elektromobily.
Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Jak odpůrce elektroaut přišel na chuť jízdě na baterky. Peníze rozhodly

Volkswagen e-Golf

VIDEO Proč jsem se rozhodl pro elektroauto a proč zrovna pro model, kterým už rok a půl jezdím? Jak jsem...

Auta máme, a navíc za super ceny, tvrdí prodejci Peugeotu

Rekordní zájem o fotovoltaiku táhl dotační program Nová zelená úsporám....

Začátek roku býval dobou, kdy automobilky vymetaly sklady a nabízely auta za výhodné ceny. Dnes se...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...