Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hranatá legenda končí. VW Golf I jede do důchodu

  10:00aktualizováno  10:00
Co má společného dodnes vyráběný Volkswagen Golf první generace s předchozí Škodou Fabií? Přístrojovku. Kultovní auto přežilo ve výrobě do dneška, konec je ale blízko.

Volkswagen CitiGolf | foto: Volkswagen

Nejgolfovatější golf, který maloval italský génius Giugiaro, se vyrábí už pětatřicet let. Jeho výroba v Jihoafrické republice skončí.

Volkswagen Golf se představil před pětatřiceti lety a kromě moderního designu, jehož hlavní rysy (třeba tlustý prohnutý zadní sloupek) mají golfy dodnes, přivezl třeba ve své době neobvyklý motor uložený vpředu napříč a pohon předních kol. První generace byla v Evropě v prodeji do roku 1983, kabriolet se vyráběl o devět let déle. Od loňska se prodává jeho šestá generace.

Po nekonečném množství úprav se dodnes vyrábí a prodává v jižní Africe jako CitiGolf a má motor 1,4 (výkon 55 nebo 62 kW). Seženete ho tam ale i ve stokoňové verzi CitiSport (74 kW).

Od zahájení výroby v Jihoafrické republice v roce 1978 se vyrobilo přes 517 tisíc "jedničkových" golfů. Posledních 1000 exemplářů vznikne ve speciální číslované edici, plaketa s pořadovým číslem bude na přístrojovce před spolujezdcem (tedy po jihoafricku nalevo).

A právě ta přistrojovka by měla být českým řidičům velmi povědomá. Při Xtém faceliftu v rámci racionalizace nákladů totiž dostal tenhle jihoafrický golf přístrojovku z fabie. Pasuje tam skvěle a ušetřily se tak náklady na vývoj nového dílu. Zároveň je vidět, jak auta v průběhu let narostla. Golf patří o kategorii výš než fabia.

Konec výroby si vyžádaly klesající prodeje. Ještě v roce 2006 se prodalo téměř 27 tisíc citigolfů, letos mají prodejci v jeho kolonce pouhých 1690 čárek. Podle propočtů výrobce je prý výroba rentabilní od 20 až 25 tisíc kusů ročně.

Dalším důvodem byla bezpečnost. Platforma A1 nebyla podle VW schopna dostát stávajícím bezpečnostním standardům. Šéf jihoafrického Volkswagenu David Powels tedy začátkem listopadu oznámil, že jeho výrobu ukončí,

Továrna v Uitenhage už se tedy chystá na nový lidový model jehož výroba odstartuje příští rok.

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.