Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hranatá legenda končí. VW Golf I jede do důchodu

  10:00aktualizováno  10:00
Co má společného dodnes vyráběný Volkswagen Golf první generace s předchozí Škodou Fabií? Přístrojovku. Kultovní auto přežilo ve výrobě do dneška, konec je ale blízko.

Volkswagen CitiGolf | foto: Volkswagen

Nejgolfovatější golf, který maloval italský génius Giugiaro, se vyrábí už pětatřicet let. Jeho výroba v Jihoafrické republice skončí.

Volkswagen Golf se představil před pětatřiceti lety a kromě moderního designu, jehož hlavní rysy (třeba tlustý prohnutý zadní sloupek) mají golfy dodnes, přivezl třeba ve své době neobvyklý motor uložený vpředu napříč a pohon předních kol. První generace byla v Evropě v prodeji do roku 1983, kabriolet se vyráběl o devět let déle. Od loňska se prodává jeho šestá generace.

Po nekonečném množství úprav se dodnes vyrábí a prodává v jižní Africe jako CitiGolf a má motor 1,4 (výkon 55 nebo 62 kW). Seženete ho tam ale i ve stokoňové verzi CitiSport (74 kW).

Od zahájení výroby v Jihoafrické republice v roce 1978 se vyrobilo přes 517 tisíc "jedničkových" golfů. Posledních 1000 exemplářů vznikne ve speciální číslované edici, plaketa s pořadovým číslem bude na přístrojovce před spolujezdcem (tedy po jihoafricku nalevo).

A právě ta přistrojovka by měla být českým řidičům velmi povědomá. Při Xtém faceliftu v rámci racionalizace nákladů totiž dostal tenhle jihoafrický golf přístrojovku z fabie. Pasuje tam skvěle a ušetřily se tak náklady na vývoj nového dílu. Zároveň je vidět, jak auta v průběhu let narostla. Golf patří o kategorii výš než fabia.

Konec výroby si vyžádaly klesající prodeje. Ještě v roce 2006 se prodalo téměř 27 tisíc citigolfů, letos mají prodejci v jeho kolonce pouhých 1690 čárek. Podle propočtů výrobce je prý výroba rentabilní od 20 až 25 tisíc kusů ročně.

Dalším důvodem byla bezpečnost. Platforma A1 nebyla podle VW schopna dostát stávajícím bezpečnostním standardům. Šéf jihoafrického Volkswagenu David Powels tedy začátkem listopadu oznámil, že jeho výrobu ukončí,

Továrna v Uitenhage už se tedy chystá na nový lidový model jehož výroba odstartuje příští rok.

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Maserati s nanukem toho moc nevyhrálo, bylo však první

Maserati Eldorado

V čem bylo Maserati Eldorado první? Když se s ním vydal před šedesáti lety věhlasný Stirling Moss na závodní trať v...

Autofotka týdne: Mini se s kupé nechytá. Spálilo se už po druhé

Broadspeed Mini GT 2+2

Mnoho věcí bylo vymyšlených dříve, než by se mohlo zdát. Platí to i pro mini s karoserií kupé, které poprvé vyjelo už v...

VIDEO: Unikátní Lancia po Václavu Havlovi je na prodej, stojí 400 tisíc

Lancia Kappa Václava Havla

Lancia Kappa je přesně to auto, ze kterého si neználci dělají legraci a milovníci italských aut za ní zamáčknou slzu....

Najdete na iDNES.cz