Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švédský hřbitov aut. V magickém lese odpočívá i embéčko

aktualizováno 
Auta pokrývá mech, kopřivy a tráva. Skrz podlahu volkswagenu prorůstá břízka, z masky mercedesu se dere plevel a v přihrádce volva bydlí pták. To je švédský Båstnäs, obří lesní hřbitov aut.

Auta pokrývá mech, kopřivy a tráva. Skrze podlahu volkswagenu prorůstá břízka, z masky mercedesu se dere plevel a v přihrádce volva bydlí pták. To je švédský Bastnäs, obří lesní hřbitov aut. | foto: Lukáš Hron, Mobil

Do Švédska jezdí turisté především za krásnou krajinou, takzvaní urbexeři (zkratka pro urban exploration) však míří do Båstnäsu. Jejich koníčkem je zvěčňování opuštěných a chátrajících míst vzniklých lidskou činností.

Magický les na jihozápadě Švédska ukrývá na ploše jednoho kilometru čtverečního stovky opuštěných vozů. Převahu mají staré saaby, volva či brouci od Volkswagenu. Sem tam opel nebo ford. A našli jsme i jedno červené embéčko.

SUPERGALERIE

Švédský hřbitov aut Bastnäs

V galerii 137 snímků od fotografa iDNES.cz Lukáše Hrona ZDE

Některé kousky by měl sběratel nutkání zachraňovat.
Bastnäs je pozůstatkem poválečného vrakovištního podnikání dvou bratrů, kteří...
Bastnäs je pozůstatkem poválečného vrakovištního podnikání dvou bratrů, kteří...
Koníčkem urbexerů je zvěčňování opuštěných a chátrajících míst vzniklých...
Některá místa jsou zaplněná téměř výhradně brouky
Některé kousky pokrývá mech kompletně.

Båstnäs je jedním z mála míst svého druhu, která jsou veřejně známá. Jedním z pravidel Urbexu je totiž držet takové lokality v tajnosti. To je však v tomto případě vzhledem k ploše hřbitova a množství vraků prakticky nemožné.

Hrobové ticho

Může se hodit

Vaše auto dosloužilo?Hledáte nový nebo ojetý vůz? Vybírejte v pohodlí domova z bohaté nabídky osobních aut k prodeji na Automodul.cz.

Vycházející slunce zalilo krajinu a kýčovité probuzení ještě vyšperkoval mlžný opar nad jezerem, které cestou do Båstnäsu míjíme. Poslední dvě zatáčky po lesní cestě a z lesa vykukuje vrak náklaďáku. Hrobové ticho člověka automaticky naladí na šepot.

Velká louka plná torz je jen začátek. Převážnou většinu vraků ukrývá přilehlý les. K některým se ani nedostaneme. Přes popadané stromy a hustá křoviska jen odhadujeme, co za auto se za neprostupnou stěnou zeleně ukrývá.

A do toho to fascinující ticho. Slyšet je jen kdesi opodál tekoucí potůček. Ztroskotat tu v noci, bál bych se více než na hřbitově.

Některá místa jsou zaplněná téměř výhradně brouky

Mrtvá auta tu důstojně odpočívají. A rozpadají se. Porůstají je lišejníky, prorůstají jimi stromy. Někde jsou vyšlapané cestičky od předchozích návštěvníků, jinde jsou auta tak natěsno, že se k nim nedostanu. Jsou tu jen tak odložená v lese, ale také vyskládaná na sobě. Míjíme automobilové hradby i brouky sešikované v řadě jako na přehlídce. Některé kousky by měl sběratel nutkání zachraňovat, třeba Fantomasův citroën nebo slavnou zakulacenou dodávku hipíků od Volkswagenu.

S rezavějícími auty tu žijí v symbióze i živočichové. Ve vracích se zabydleli ptáci a další zvířata. Ekologové jsou navzdory snahám o likvidaci autohřbitova překvapivě pro jeho zachování.

Švédský hřbitov aut Bastnäs

Zavírejte dveře

Båstnäs zůstává jedním z posledních hřbitovů aut v Evropě poté, co belgické úřady v roce 2010 dosáhly likvidace toto nejznámějšího v lesích u města Châtillon, plného vozidel po amerických vojácích. Z areálu ve švýcarském Kaufdorfu pak vraky zmizely v roce 2013.

Båstnäs je pozůstatkem poválečného vrakovištního podnikání dvou bratrů, kteří pozemky a vše, co na nich bylo, opustili zhruba před čtvrt stoletím. Dnes na parkovišti visí jakýsi provozní řád psaný rukou včetně informace o soukromém pozemku.

„Procházení mezi vozy a focení je povoleno. Nic se nesmí rozebírat ani odnášet.“ I otevírání vozů, pokud to jejich stav umožní, je dovoleno, avšak měli byste vždy zase zavřít. Vstup do opuštěných budov je na vlastní nebezpečí. Podle upozornění jsou v nich nastražené pasti. „Pokud se zraníte, nebo zemřete, je mi to jedno,“ píše se tu.

Hlouběji v lese jsou vraky aut vyskládány na sobě až ve třech vrstvách, často...
Autor:




Nejčtenější

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Manuel Mejido s obrazem Girlanda míru, který na Citroën DS namaloval Pablo...
Autofotka týdne: Citroën pomalovaný od Picassa se už roky hledá

Pablo Picasso nikdy citroënem nejezdil. V jeho garáži se objevovala automobilová šlechta formátu Hispano-Suizy, Oldsmobilu, Mercedesu nebo Alfy Romeo. I přesto...  celý článek

Suzuki SX4
Shání se auto pro dva do 150 tisíc: na velikosti nezáleží, berte benzin

Je to typický požadavek penzistů, svobodných, nebo třeba těch, kdo shání druhé auto do rodiny. Praktické auto, které nemusí být ani moc velké, jezdit s ním...  celý článek

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Buerstner Ixeo time it 700 150k...
Buerstner Ixeo time it 700 150k...

r.v. 2016, naj. 52 714 km, diesel
1 359 800 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.