Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hřbitov aut končí. Nebožtíci jdou do aukce, včetně tatraplanu

aktualizováno 
Těžko říct, jak nazvat to, co je k vidění v jedné bernské zahradě. Bezmála osm stovek vozů, z nichž nejstarším už je přes 70 let, může být stejně tak dobře nejstarším vrakovištěm v Evropě, nebo muzeum aut ve volné přírodě.

Hřbitov aut | foto: autofriedhof.ch

Za vším překvapivým hledejme Cimrmana. V tomto případě však Zimmermanna, což je německé označení pro tesaře.

Vyučený tesař Walter Messerli skoncoval v roce 1933 se dřevem a zamiloval se do plechových aut. Na dvoře domu svých rodičů ve švýcarském městečku Kaufdorf nedaleko Bernu začal shromažďovat stará auta a obchodoval s jejich díly. Kšeft s náhradními součástkami převzal jeho syn. Napadlo ho udělat z rostoucí sbírky starých vozů muzeum, ale nakonec jeho záměr nevyšel.

Skoro osm stovek starých aut pochází většinou ze 40. a 50. let. Najdou se i vozy z 30. a 70. let. Stromy mezitím srostly se starým železem a v nejrůznějších dutinách se uhnízdila zvěř.

Kdo chce unikátní sbírku vozů volně umístěných v přírodě vidět, musí vyrazit do Švýcarska co nejdřív. Úřady totiž rozhodly, že auta zmizí. Zákony pro provozování vrakovišť jsou přísné a tento hřbitov aut jim samozřejmě neodpovídá.

Hřbitov aut

Nevyšel tak ani nový pokus o zachování unikátní kolekce vozů obrostlých mechem. Před pár lety vznikla iniciativa za zachování tohoto jedinečného místa. Stoupenci horovali za objevený industriální skvost. Auta učarovala mimo jiné také odborníkům, kteří se zabývají restaurováním a konzervací starých předmětů. Veřejnosti se pak hřbitov otevřel před více než rokem a za tu dobu ho vidělo 30 tisíc návštěvníků. Mnozí odborníci ho považují za umělecké dílo, kde se pojí rez se zelení.

Kde je

Hřbitov aut najdete v městečku Kaufdorf ZDE

Koncem září však auta mají z místa svého posledního odpočinku zmizet. Nepojedou na vrakoviště, ale do aukční síně. Katalog osmi stovek vozů zahrnuje značky, které už dávno po silnicích nejezdí. Zájemci budou dražit například auta zaniklých automobilek Auto Union, Borgward, Humber či DKW, které už většině lidí dnes nic neříkají.

Mezi stovkami skvostů je i jedna Tatra 600 Tatraplan. Podle údajů v dražebním katalogu má motor, převodovku, významnou část podvozku, avšak chybí vnitřní vybavení a zadní sklo.

Už to vypadalo, že tatrovka a další stovky aut nadobro srostou s přírodou, ale nakonec se některé z nich zřejmě dočkají úplné renovace a opět vyjedou na silnice.

Hřbitov aut
Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.