Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hudba v autě pomáhá i škodí

aktualizováno 
- Rakouský automotoklub nedávno informoval o řidiči, který dostal tisícišilinkovou pokutu za to, že "z jeho vozu byly slyšet pronikavé basové tóny, a to až na vzdálenost téměř 150 metrů". Zdejšímu motoristovi něco podobného nehrozí. Důvod? V Česku není jednoznačný názor na to, jakou roli vlastně hudba v autě hraje. Psychologové Helen Behová a Richard Hirst z Univerzity v Sydney nedávno na 45 lidech zjišťovali, jaké účinky má hudba na udržení bdělosti člověka a dráhy nebo stopy při řízení auta.
V článku v americkém časopise Psychologická abstrakta potvrdili, že zatímco unavenému a ospalému řidiči pomáhá hudba udržet bdělost, u jedince v dobré kondici a bez únavy odvádí jakákoliv muzika část pozornosti jinam. Navíc se ukazuje, že hlasitá hudba významně snižuje rychlost řidičových reakcí nejen na vnější podněty, ale i na to, co se děje bezprostředně před ním. "Motorista není schopen například včas zabrzdit vůz, když mu někdo vstoupí do cesty," upřesňuje psycholog z Univerzity Karlovy v Praze Radvan Bahbouh. A pražský psychoterapeut Marián Chrasta doplňuje: "Hudba odvádí asi třicet procent řidičovy pozornosti. Lidský organismus se totiž při dlouhodobějším zvuku o síle nad devadesát decibelů uvádí do stavu pohotovosti, ve kterém klesá schopnost reakce."

Policii hudba nevadí

"Poslouchání rádia v autě podporujeme, protože se jeho prostřednictvím řidiči dozvídají o aktuální dopravní situaci," říká Josef Daniška z Dopravní policie České republiky. Informační servis přitom dnes nabízejí prakticky všechny rozhlasové stanice. Josef Daniška však upozorňuje na nebezpečí, že kvůli příliš hlasitě hrajícím u rádiu řidič přestane vnímat vnější zvuky. "Zejména ve městě může motorista přeslechnout například tramvaj nebo houkající sanitku a přispěje tak k nehodě," konstatuje policista. Právníci se neshodují, zda policie může řidiče postihnout za příliš hlasitou hudbu v autě. Motoristický právník Zdeněk Svátek míní, že jde o pokutovatelný prohřešek, neboť se řidič plně nevěnuje řízení vozidla. "Když kolem projede auto připomínající pojízdnou diskotéku, může ho policista zastavit. Řidiče však jen upozorní, aby hudbu ztlumil a víc se věnoval řízení," oponuje mluvčí jihomoravské policie Dagmar Bartoníková.

Rychlá hudba = rychlá jízda

Řidič nevědomky přizpůsobuje rychlost jízdy hudbě z autorádia. Potvrdily to nedávné výzkumy švédské muzikoložky Carin Óbladové, uveřejněné ve švédském deníku Sydsvenska Dagbladet. Ukázalo se, že svižné melodie ať už jsou motoristovi příjemné nebo nikoliv - vedou k nadměrné akceleraci. "Lidské tělo má snahu přizpůsobit se okolí. Proto se podle rychlejšího rytmu zvýší i srdeční frekvence a tep. Řidič pak silněji šlape na pedál," říká psychoterapeut Marián Chrasta. Svižný rytmus je typický pro moderní hudební styly jako techno nebo house. "Je lepší nahrát si pro poslech v autě vlastní kazetu s oblíbenými melodiemi, než být nepříjemně překvapen a vyprovokován při poslechu některého z rádií," radí Carin Óbladová.

Není jisté, co je dobré

Není jednoznačné, jaká hudba je do auta nejvhodnější. Panuje názor, že pozitivní vliv má klasická hudba. "S tím úplně nesouhlasím. Já například klasiku nemám rád, takže by mě určitě neuklidnila," tvrdí Marián Chrasta. Psycholog Dopravního podniku hlavního města Prahy Petr Tománek prohlašje: "Když řidič zvolí hudbu, kterou má rád, tak si navodí pohodu potřebnou pro řízení auta." Na riziko poslouchání známých melodií ovšem upozorňuje psycholožka Centra dopravního výzkumu v Praze Vlasta Rénová: "V autě by si motorista neměl pouštět hudbu, při které doma relaxuje. Měla by stejné účinky i za volantem." Marián Chrasta připomíná, že lidé často využívají auto k relaxaci po každodenním stresu. "Mohou se vykřičet a zanadávat si. Vím, že si lidé v autě často zpívají. Hudba ve voze jim také pomáhá zvládnout napětí při čekání v dopravních zácpách," shrnuje Marián Chrasta. Problém však může nastat při poslechu rozhlasových diskusí nebo publicistických pořadů. "Pokud se motoristy diskuse přímo dotýká, může ho poslech nebezpečně vtáhnout, takže ztratí zcela pozornost," tvrdí Vlasta Rénová.

Rizikové ladění

Nehody nepůsobí ani tak sama hudba, jako okamžik, kdy řidič na chvilku odvrátí pozornost od silnice a začne ladit novou stanici nebo regulovat hlasitost. "Skvělým a nedoceněným řešením je dálkové ovládání funkcí rádia, umístěné na volantu," soudí Marián Chrasta. Pokud by motorista chtěl vybavit dálkovým ovládáním rádia svůj nový vůz hned ve výrobě, většinou by neuspěl. Velké automobilky, jako Volkswagen, Ford, Fiat nebo Opel, ho totiž nemají pro nejmenší a nejprodávanější modely v nabídce. Nejinak je tomu u modelů Felicia, Octavia a Fabia z tuzemské Škody. "Zákazníci chtějí dobrá, ale co nejlevnější autorádia. Dálkové ovládání by cenu zvedlo," vysvětluje firemní strategii mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf. "Standardní rádia jsou ve škodovkách umístěna tak, aby byla dobře ovladatelná." Řešením tedy může být nákup samostatného autorádia. Většina výrobců totiž nabízí přístroje i s dálkovým ovládáním, které lze uchytit u volantu. Nejlevnější kusy jsou k mání od šesti tisíc korun. Nevýhodou je, že takové autorádio není plně integrováno do palubní desky vozu a stává se tak snadnější kořistí zlodějů.

ŘIDIČ BY MĚL VĚDĚT, ŽE...

* jede-li sám na dlouhé cestě, pomůže mu tichá hudba udržet pozornost
* hlasitá hudba výrazně snižuje pozornost
* svižná hudba svádí k rychlejší jízdě
* hlasitá hudba znemožní vnímat okolní zvuky, například sanitku nebo hasiče
* mluvené slovo může být zrádné
* dobré je rádio s dálkovým ovládáním na volantu
(sid)


Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.