Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hummer: hrdina z Perského zálivu a služebák Terminátora

  13:15aktualizováno  13:15
Chlapácký koráb, který na silnici trpí a v terénu je neporazitelný. Hummer H1 je vlastně tank upravený k civilnímu použití. Dovnitř se skoro nevejdete, po dálnici pojedete maximálně stotřicítkou, ale spíš míň a čerpadláře vídáte častěji než manželku. I přesto hummery někteří milují a Arnold Schwarzenegger si jich koupil hned pět, jakmile je začali vyrábět. Teď jde značka do rukou Číňanů.

Největší americká automobilka General Motors, která v pondělí vyhlásila bankrot, se dohodla na prodeji své legendární značky Hummer. Pro výrobce auta koncentrujícího sny o americkém autě sháněl GM zájemce téměř rok.

Šerifský Hummer H2

Novým majitelem vozu, který je tak trochu symbolem Ameriky, bude paradoxně čínská společnost Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery, jež tím vstoupí do autoprůmyslu. Podle bankéřů by prodej Hummeru mohl přinést GM mimo jiné zhruba 100 milionů dolarů (1,9 miliardy korun) v hotovosti.

Kořeny bojovníka

Předchůdce hummerů se poprvé objevil koncem 70. let, když firma AM General vyhrála tendr na dodávku mnohoúčelových kolových vozidel pro americkou armádu.

Původní označení vozidla bylo High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV či Humvee). Automobily se proslavily hlavně ve válce v Perském zálivu, kde prokázaly velkou spolehlivost. Bylo jich tam nasazeno celkem 20 000. Nyní je už využívají armády asi 50 zemí světa, včetně české. Našim vojákům v Afghánistánu zapůjčily tyto vozy Spojené státy.

Modrý Hummer

Hummer H1

První civilní model pod názvem Hummer byl vyroben v roce 1992. Jedním z velkých milovníků hummerů, kterému se zásluhy za výrobu civilních verzí připisují, byl Arnold Schwarzenegger. Jeho přízeň k  tunám železa na čtyřech obřích kolech nicméně trochu ochladla poté, když se "Terminátor" stal kalifornským guvernérem a začal bojovat se znečištěným ovzduším. Hummer, pijící hektolitry benzinu, se ovšem také snažil trochu zazelenat. Vznikly tak prototypy na vodík a hybrid, který lze dobíjet ze zásuvky.

Kritici často poukazovali na to, že neohrabaně vyhlížející hummer je jen výstřelkem, který se automobilce prodražuje. S růstem cen ropy a pohonných hmot se totiž Američané začali zaměřovat na úspornější vozy a prodej těchto vozidel začal rychle klesat.

Do rukou General Motors přešla značka Hummer v roce 1999. Vojenské vozy Humvee stále vyrábí společnost AM General, která pro GM vyráběla některé další verze hummeru.

hummer made in china

Symbol amerického kapitalismu
bude vyrábět Čína - čtěte ZDE

Za osmnáct let se počet modelů civilních hummerů rozrostl. Klasická, nejhranatější, nejextrémnější a nejhummerovatější verze H1 se odporoučela z výroby v roce 2006.

Rapeři, fotbalisté, diskotékoví vyhazovači a vůbec všichni, kteří jsou rádi středem pozornosti, dnes kupují kulatější H2 a malý H3. Kdo chce hummer používat i k práci, volí pickup H3T. V takových případech je lepší odpustit si chromované ráfky o průměru minimálně dvacet palců, na které "hummeristé" své plechové obry s oblibou stavějí.

V Hummeru H3 v bílomodrých barvách městské policie bývají k vidění i pražští strážníci.

Hummer H3T

Hummer H3T

Loni se po celém světě prodalo 37 523 těchto automobilů, z toho 2 286 v Evropě. V roce 2007 to bylo 66 345. V ČR bylo v roce 2007 registrováno přes 230 vozidel značky Hummer.

Cena vozů značky Hummer se na českém trhu pohybuje většinou mezi jedním až dvěma miliony korun a nevýhodou je i jejich vysoká spotřeba, za což je automobil trnem v oku ekologů. Například Hummer H2 má šestilitrový motor, který vyžaduje 20 litrů paliva na 100 kilometrů pohybu. Jeho základní cena je 1 450 000 korun. Malý H3 startuje na necelých 850 tisících.

Hummer HX Concept

Hummer HX Concept

Autoři: ,


Témata: Hummer


Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.