Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hustota kamionové dopravy se po zavedení mýta nezměnila

  9:37aktualizováno  13:29
Hustota kamionové dopravy se po zavedení elektronického mýtného na dálnicích a rychlostních silnicích výrazně nezměnila. Řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření. ŘSD porovnávalo množství kamionů během loňského a letošního ledna. Do systému mýtného, který funguje od 1. ledna, se dosud zaregistrovalo přes 120 000 kamionů.
Nejvíce kamionů jezdí podle statistik mezi 9:00 a 18:00, vrchol je kolem 14:00

Nejvíce kamionů jezdí podle statistik mezi 9:00 a 18:00, vrchol je kolem 14:00 | foto: Profimedia.cz

"Je to dáno ekonomikou, neboť kamionová doprava hraje prim při přepravě komodit," řekl k výsledkům Hoření. Nejvíce kamionů zaznamenaly mýtné brány na pražském okruhu R1, na tříkilometrovém úseku mezi Slivencem a Ořechem. Kamiony zde během ledna provedly přes 120 000 transakcí. I na druhém místě je pražský okruh, následují úseky dálnice D1 v blízkosti Prahy a Brna.

Teprve na 25. místo se mezi nejstarší českou dálnici a pražský okruh vklínila dálnice D5 těsně za Prahou. Podle Hořeního je logické, že nejvytíženější je právě tah ze západu na východ, který využívá většina tranzitní dopravy, a také okolí velkých logistických center u hlavního města.

Nejvíce kamionů jezdí podle statistik firmy Kapsch, která mýtný systém pro ŘSD obhospodařuje, mezi 9:00 a 18:00, vrchol je kolem 14:00. Podle ředitele Kapsche Karla Feixe by se na základě těchto údajů daly měnit mýtné poplatky tak, aby se provoz rozprostřel rovnoměrněji do celého dne i noci. To je v kompetenci ministerstva dopravy, dodal Feix.

Za první měsíc provozu mýtného zaplatili dopravci za projetí 102 milionů kilometrů celkem téměř 422 milionů korun. Nejsilnějším dnem byl 30. leden, kdy se vybralo 19,4 milionu, průměrný denní výnos byl 13,6 milionu korun. Celých 64 procent měsíčního výnosu zaplatili domácí dopravci, následují Slováci se 14 a Poláci se šesti procenty. "Jsou to milé a pozitivní výsledky," řekl ředitel úseku mýtného ŘSD Václav Nestrašil.

Podle něj bude výnos v dalších měsících ještě vyšší, neboť lednový provoz je vždy slabší. "V březnu a dubnu se dostaneme ještě výrazně výš," myslí si Nestrašil. Odhady celoročního výnosu se však různí. Zatímco ředitel Kapsche Feix tipuje roční výnos na 5,4 miliardy korun, náměstek ministra dopravy Jiří Hodač je opatrnější a mluví o 2,4 až třech miliardách. "Dílo, které má šest a půl tisíce vad a nedodělků, asi pravděpodobně takto hodně úspěšné být nemůže," řekl v týdnu ČTK.

První hříšníci
Na zpoplatněných úsecích silnic a dálnic v České republice se od 1. ledna nepřetržitě 24 hodin denně pohybuje 25 speciálních vozidel Celní správy ČR. Celníci kontrolují, zda vozidla od 12 tun, která užívají zpoplatněný úsek, jsou vybavena jednotkou Premid a řádně platí mýtné.

"Do pondělí 4. února řešily mobilní hlídky celníků 2 561 porušení právních předpisů a uložily blokové pokuty v celkové výši 3 382 200 korun," říká Jiří Barták, vedoucí oddělení Vztahů s veřejností generálního ředitelství cel.

"Většinou jsme se setkali s tím, že na palubní jednotce byl nastavený jiný počet náprav, než souprava ve skutečnosti měla, a tím byla stanovena špatná sazba," vysvětlil mluvčí západočeských celníků Pavel Polanka. V 115 případech byl celním úřadům dán podnět k zahájení správního řízení.

Kamionů, které platí mýtné, je víc než se čekalo
Přibližně rok a půl stará zadávací dokumentace počítala s 87 a půl tisící palubními OBU jednotkami. "Dnes je mezi uživateli přes 127 tisíc palubních jednotek a každý den jich přibývá 1000 až 1500," říká zástupce Kapsche David Šimoník.

Autoři: , ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.