Nejvíce kamionů jezdí podle statistik mezi 9:00 a 18:00, vrchol je kolem 14:00

Nejvíce kamionů jezdí podle statistik mezi 9:00 a 18:00, vrchol je kolem 14:00 | foto: Profimedia.cz

Hustota kamionové dopravy se po zavedení mýta nezměnila

  • 11
Hustota kamionové dopravy se po zavedení elektronického mýtného na dálnicích a rychlostních silnicích výrazně nezměnila. Řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření. ŘSD porovnávalo množství kamionů během loňského a letošního ledna. Do systému mýtného, který funguje od 1. ledna, se dosud zaregistrovalo přes 120 000 kamionů.

"Je to dáno ekonomikou, neboť kamionová doprava hraje prim při přepravě komodit," řekl k výsledkům Hoření. Nejvíce kamionů zaznamenaly mýtné brány na pražském okruhu R1, na tříkilometrovém úseku mezi Slivencem a Ořechem. Kamiony zde během ledna provedly přes 120 000 transakcí. I na druhém místě je pražský okruh, následují úseky dálnice D1 v blízkosti Prahy a Brna.

Teprve na 25. místo se mezi nejstarší českou dálnici a pražský okruh vklínila dálnice D5 těsně za Prahou. Podle Hořeního je logické, že nejvytíženější je právě tah ze západu na východ, který využívá většina tranzitní dopravy, a také okolí velkých logistických center u hlavního města.

Nejvíce kamionů jezdí podle statistik firmy Kapsch, která mýtný systém pro ŘSD obhospodařuje, mezi 9:00 a 18:00, vrchol je kolem 14:00. Podle ředitele Kapsche Karla Feixe by se na základě těchto údajů daly měnit mýtné poplatky tak, aby se provoz rozprostřel rovnoměrněji do celého dne i noci. To je v kompetenci ministerstva dopravy, dodal Feix.

Za první měsíc provozu mýtného zaplatili dopravci za projetí 102 milionů kilometrů celkem téměř 422 milionů korun. Nejsilnějším dnem byl 30. leden, kdy se vybralo 19,4 milionu, průměrný denní výnos byl 13,6 milionu korun. Celých 64 procent měsíčního výnosu zaplatili domácí dopravci, následují Slováci se 14 a Poláci se šesti procenty. "Jsou to milé a pozitivní výsledky," řekl ředitel úseku mýtného ŘSD Václav Nestrašil.

Podle něj bude výnos v dalších měsících ještě vyšší, neboť lednový provoz je vždy slabší. "V březnu a dubnu se dostaneme ještě výrazně výš," myslí si Nestrašil. Odhady celoročního výnosu se však různí. Zatímco ředitel Kapsche Feix tipuje roční výnos na 5,4 miliardy korun, náměstek ministra dopravy Jiří Hodač je opatrnější a mluví o 2,4 až třech miliardách. "Dílo, které má šest a půl tisíce vad a nedodělků, asi pravděpodobně takto hodně úspěšné být nemůže," řekl v týdnu ČTK.

První hříšníci
Na zpoplatněných úsecích silnic a dálnic v České republice se od 1. ledna nepřetržitě 24 hodin denně pohybuje 25 speciálních vozidel Celní správy ČR. Celníci kontrolují, zda vozidla od 12 tun, která užívají zpoplatněný úsek, jsou vybavena jednotkou Premid a řádně platí mýtné.

"Do pondělí 4. února řešily mobilní hlídky celníků 2 561 porušení právních předpisů a uložily blokové pokuty v celkové výši 3 382 200 korun," říká Jiří Barták, vedoucí oddělení Vztahů s veřejností generálního ředitelství cel.

"Většinou jsme se setkali s tím, že na palubní jednotce byl nastavený jiný počet náprav, než souprava ve skutečnosti měla, a tím byla stanovena špatná sazba," vysvětlil mluvčí západočeských celníků Pavel Polanka. V 115 případech byl celním úřadům dán podnět k zahájení správního řízení.

Kamionů, které platí mýtné, je víc než se čekalo
Přibližně rok a půl stará zadávací dokumentace počítala s 87 a půl tisící palubními OBU jednotkami. "Dnes je mezi uživateli přes 127 tisíc palubních jednotek a každý den jich přibývá 1000 až 1500," říká zástupce Kapsche David Šimoník.

, ,