Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hvězda autosalonu Frankfurt: ekologický trabant

  10:00aktualizováno  15:00
Frankfurt (Od zvláštního zpravodaje) - Ikona automobilistů bývalého východního bloku ožívá. Odkládá roušku namodralého dýmu, pěkně narostla, nezaměnitelné tvary však zůstaly. Trabant nT vyrazí na silnice v roce 2012 a pojede na elektřinu.

Předek jedné z nejzářivějších hvězd letošního autosalonu ve Frankfurtu by moderním automobilistům způsobil zástavu srdce. Charakteristický dvoutaktní zvuk znamenal spoustu dýmu a duroplastová karoserie moc šancí na přežití v případě nehody také nedávala.

Je paradox, že na autosalonu, na němž se "zelené šílenství" projevuje natolik, že výkony a jízdní vlastnosti jsou zcela zatlačeny do pozadí emisemi CO2 a spotřebou, slaví velký návrat právě auto jménem Trabant.

legendy ožívají

Legendární trabanty se vyráběly v saské fabrice VEB Sachsenring Automobilwerke ve Cvikově (Zwickau) od listopadu 1957 do jara 1991.

Vyrobilo se jich přes tři miliony. Navzdory minimálnímu vnitřnímu prostoru a slabému motoru si trabant během let získal řadu příznivců. Původní vozy dnes patří mezi sběratelsky cenný artikl. Trabant není jediným legendárním vozem, který se dočkal znovuzrození. Luxusní pokračovatele má například VW Brouk nebo Mini Cooper.

Jenže trabant dneška už nečoudí a srší modernou. Je to elektromobil. Když před dvěma roky hračkářská firma Herpa představila modýlek novodobého trabantu, měla z toho většina návštěvníků náramnou legraci. Herpa ale dodržela slovo a do Frankfurtu letos přivezla novodobého trabanta. Kabátem se ke svému dědovi hlásí vehementně, všechno ostatní je ale jinak.

Světová premiéra elektromobilu z pera mladého designéra Nilse Poschwatty (před lety odešel z designcentra Volkswagenu, aby trabanta namaloval) probíhá v těchto dnech, na silnici další reinkarnovaná autolegenda vyrazí v roce 2012. Pokud ovšem tvůrci seženou mecenáše, který jim na další vývoj přispěje třiceti miliony eur.

Třídveřové auto, které pojede maximálně stodvacítkou, je vlastně krátkým kombíkem, stejně jako před lety originální Trabant 601 Universal.

Dvoutakt pod kapotou nahradí moderní asynchronní elektromotor s výkonem 45 kW. Na jedno nabití mají baterky vystačit na 160kilometrovou jízdu (průměrně prý dnešní Němec najezdí denně kolem 50 kilometrů). Poháněna jsou přední kola, u zadních sedí lithiové baterie. Jejich nabití trvá 8 hodin, když máte 380voltovou zásuvku místo obyčejné 220voltové, stačí k nabití dvě hodiny. K napájení ventilace a další palubní techniky slouží 1,8 metru čtverečního fotovoltaických článků na střeše.

Za necelá dvě desetiletí od ukončení výroby verze 1,1 trabant narostl téměř na čtyři metry. Novodobý trabi je 3 950 mm dlouhý, na šířku má 1 690 a na výšku 1 500 mm. Rozvor je 2 450 mm. Váží 1 050 kilogramů a uveze dalších 400.

Cena rozhodně nebude lidová, prozatím se mluví o 20 tisících eur.

Trabant NT

Frankfurt patří autům do zásuvky

Auta na elektrický nebo hybridní pohon, která lze v garáži nebo kdekoliv jinde připojit do běžné zásuvky, jsou vedle snižování emisí CO2 spalovacích motorů jedním z hlavních témat letošního mezinárodního autosalonu ve Frankfurtu.

Elektromobily přitom nemusí být jen malé vozy do města, jako je 600kilogramový Peugeot BB1 nebo nejmenší Volkswagen E-Up!, který by se měl vyrábět v roce 2013. Audi přišlo se studií elektromobilu na základě sportovního modelu R8. Vůz pod označením e-tron má čtyři elektromotory revolučně pro každé kolo s výkonem 230 kW a točivým momentem 4 500 Nm. Baterie lze nabít z běžné sítě za šest až osm hodin. Soupeřem vozu, který překoná rychlost 200 km/h, tak zřejmě může být pouze sportovní elektromobil Tesla.

Opel představil model Amper, který by se měl do sériové výroby dostat v roce 2011. Používá elektromotor jako primární pohon a spalovací motor má pouze funkci generátoru elektrické energie. Vůz ujede na nabité baterie 50 kilometrů a 500 kilometrů v kombinaci se spalovacím motorem.

Rovněž v roce 2011 by měl na silnice vyrazit lehce terénní model 3008 od Peugeotu. Automobil je prvním vozem skupiny, který bude vybaven technologií HYbrid4. Ta kombinuje elektrický pohon a dieselový agregát. Výsledkem má být snížení emisí a spotřeby paliva proti srovnatelnému spalovacímu agregátu zhruba o 35 procent.

Toyota, průkopník mezi výrobci hybridních vozů, na autosalonu předvedla koncept založený na poslední generaci modelu Prius, jejž lze nabít z elektrické zásuvky za 1,5 hodiny. S plně nabitou baterií vůz ujede 20 kilometrů, což je dvojnásobek proti předchůdci s jiným typem baterie. Vedle toho firma uvedla hybridní pohon pro svou hlavní modelovou řadu Auris, která je určena pro evropský trh.

Autoři: ,






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.