Předek jedné z nejzářivějších hvězd letošního autosalonu ve Frankfurtu by moderním automobilistům způsobil zástavu srdce. Charakteristický dvoutaktní zvuk znamenal spoustu dýmu a duroplastová karoserie moc šancí na přežití v případě nehody také nedávala.
Je paradox, že na autosalonu, na němž se "zelené šílenství" projevuje natolik, že výkony a jízdní vlastnosti jsou zcela zatlačeny do pozadí emisemi CO2 a spotřebou, slaví velký návrat právě auto jménem Trabant.
legendy ožívajíLegendární trabanty se vyráběly v saské fabrice VEB Sachsenring Automobilwerke ve Cvikově (Zwickau) od listopadu 1957 do jara 1991. Vyrobilo se jich přes tři miliony. Navzdory minimálnímu vnitřnímu prostoru a slabému motoru si trabant během let získal řadu příznivců. Původní vozy dnes patří mezi sběratelsky cenný artikl. Trabant není jediným legendárním vozem, který se dočkal znovuzrození. Luxusní pokračovatele má například VW Brouk nebo Mini Cooper. |
Světová premiéra elektromobilu z pera mladého designéra Nilse Poschwatty (před lety odešel z designcentra Volkswagenu, aby trabanta namaloval) probíhá v těchto dnech, na silnici další reinkarnovaná autolegenda vyrazí v roce 2012. Pokud ovšem tvůrci seženou mecenáše, který jim na další vývoj přispěje třiceti miliony eur.
Třídveřové auto, které pojede maximálně stodvacítkou, je vlastně krátkým kombíkem, stejně jako před lety originální Trabant 601 Universal.
Dvoutakt pod kapotou nahradí moderní asynchronní elektromotor s výkonem 45 kW. Na jedno nabití mají baterky vystačit na 160kilometrovou jízdu (průměrně prý dnešní Němec najezdí denně kolem 50 kilometrů). Poháněna jsou přední kola, u zadních sedí lithiové baterie. Jejich nabití trvá 8 hodin, když máte 380voltovou zásuvku místo obyčejné 220voltové, stačí k nabití dvě hodiny. K napájení ventilace a další palubní techniky slouží 1,8 metru čtverečního fotovoltaických článků na střeše.
Za necelá dvě desetiletí od ukončení výroby verze 1,1 trabant narostl téměř na čtyři metry. Novodobý trabi je 3 950 mm dlouhý, na šířku má 1 690 a na výšku 1 500 mm. Rozvor je 2 450 mm. Váží 1 050 kilogramů a uveze dalších 400.
Cena rozhodně nebude lidová, prozatím se mluví o 20 tisících eur.
Frankfurt patří autům do zásuvky
Auta na elektrický nebo hybridní pohon, která lze v garáži nebo kdekoliv jinde připojit do běžné zásuvky, jsou vedle snižování emisí CO2 spalovacích motorů jedním z hlavních témat letošního mezinárodního autosalonu ve Frankfurtu.
Elektromobily přitom nemusí být jen malé vozy do města, jako je 600kilogramový Peugeot BB1 nebo nejmenší Volkswagen E-Up!, který by se měl vyrábět v roce 2013. Audi přišlo se studií elektromobilu na základě sportovního modelu R8. Vůz pod označením e-tron má čtyři elektromotory revolučně pro každé kolo s výkonem 230 kW a točivým momentem 4 500 Nm. Baterie lze nabít z běžné sítě za šest až osm hodin. Soupeřem vozu, který překoná rychlost 200 km/h, tak zřejmě může být pouze sportovní elektromobil Tesla.
Opel představil model Amper, který by se měl do sériové výroby dostat v roce 2011. Používá elektromotor jako primární pohon a spalovací motor má pouze funkci generátoru elektrické energie. Vůz ujede na nabité baterie 50 kilometrů a 500 kilometrů v kombinaci se spalovacím motorem.
Rovněž v roce 2011 by měl na silnice vyrazit lehce terénní model 3008 od Peugeotu. Automobil je prvním vozem skupiny, který bude vybaven technologií HYbrid4. Ta kombinuje elektrický pohon a dieselový agregát. Výsledkem má být snížení emisí a spotřeby paliva proti srovnatelnému spalovacímu agregátu zhruba o 35 procent.
Toyota, průkopník mezi výrobci hybridních vozů, na autosalonu předvedla koncept založený na poslední generaci modelu Prius, jejž lze nabít z elektrické zásuvky za 1,5 hodiny. S plně nabitou baterií vůz ujede 20 kilometrů, což je dvojnásobek proti předchůdci s jiným typem baterie. Vedle toho firma uvedla hybridní pohon pro svou hlavní modelovou řadu Auris, která je určena pro evropský trh.