Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hvězdičky pomohou koupit starší auto

aktualizováno 
- Orientaci na přeplněném trhu jetých automobilů chce usnadnit Ústav silniční a městské dopravy (ÚSMD), který začal nejprve na svém pražském pracovišti kontrolovat technický stav vozů nabízených k prodeji a hodnotit je podle západoevropských standardů. »Prověřujeme sedm desítek parametrů a hodnocený vůz dostane v Česku stejné vysvědčení, jako by obdržel třeba v Německu, Belgii, Francii či jinde,« říká šéf oddělení služeb pro stanice technické kontroly ÚSMD Miroslav Lhoták. »Nejvyšším stupněm značícím výborný stav je Pečeť jakosti s pěti hvězdičkami, dál hvězdiček ubývá. Ještě vyhovující stav symbolizuje Pečeť jakosti s jednou hvězdičkou.«
Metodiku, která jde v prověrce ojetin mnohem dál než v tuzemsku obvyklé prohlídky ve stanicích technické kontroly,poskytla německá nezávislá zkušební a expertní organizace DEKRA. Hodnocen je kompletně celý vůz - pro ilustraci jeden z parametrů: zatímco předpisy v zemi umožňují používat pneumatiky s dezénem mimálně 1,6 milimetru, pro Pečeť jakosti jsou nezbytné alespoň tři milimetry. »Také náš ústav je na obchodu s auty i na jejich výrobě naprosto nezávislý, a proto je naše práce objektivní,« vysvětluje předseda představenstva ÚSMD Jan Zeman. A doplňuje,že případným machinacím s prestižním označením zabrání fakt, že všechna vozidla s Pečetí jakosti budou uvedena na internetových stránkách ÚSMD. »Prověrka pravosti ocenění je tedy snadná,« tvrdí Zeman. »O certifikát a nálepku Pečeti jakosti pro jetý vůz mohou usilovat jak původní majitelé, tak obchodníci. Za prohlídku, jejíž výsledek je předem nejasný,zaplatí necelých třináct set korun.« Například v Německu, kde mají se záležitostí největší zkušenosti, získává uznání jakosti jen 40 procent prověřovaných vozů. V Česku se zatím udělené Pečeti počítají jen na desítky. »Zájem ale očekáváme a předpokládáme, že ročně prověříme kolem pěti tisíc jetých vozů,« konstatuje Lhoták. Služba se nejdříve v příštím roce rozšíří i ke smluvním partnerům ÚSMD v republice. »Mnoho podrobností kolem Pečetí jakosti ještě neznám, ale v zásadě se novince nebráním,« reaguje Tomáš Pánek, šéf nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA Auto Praha. »Přeplněný trh ojetin musí postupně vyřadit horší kusy a každá pomoc usnadňující výběr lidem, kteří nepatří k motoristickým odborníkům, je dobrá.« »Pokud se záležitost rozšíří jako v západní Evropě, bude to bezesporu ve prospěch zákazníků,« soudí Pavel Dundr, vedoucí prodejny ojetých vozidel Auto Jarov Praha, kde testu Pečeti jakosti podrobili prvních pět vozů. »Teď jde o to, aby se lidé o novince dozvěděli.«

Autor:


Témata: AAA Auto


Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.