Metodiku, která jde v prověrce ojetin mnohem dál než v tuzemsku obvyklé prohlídky ve stanicích technické kontroly,poskytla německá nezávislá zkušební a expertní organizace DEKRA. Hodnocen je kompletně celý vůz - pro ilustraci jeden z parametrů: zatímco předpisy v zemi umožňují používat pneumatiky s dezénem mimálně 1,6 milimetru, pro Pečeť jakosti jsou nezbytné alespoň tři milimetry. »Také náš ústav je na obchodu s auty i na jejich výrobě naprosto nezávislý, a proto je naše práce objektivní,« vysvětluje předseda představenstva ÚSMD Jan Zeman. A doplňuje,že případným machinacím s prestižním označením zabrání fakt, že všechna vozidla s Pečetí jakosti budou uvedena na internetových stránkách ÚSMD. »Prověrka pravosti ocenění je tedy snadná,« tvrdí Zeman. »O certifikát a nálepku Pečeti jakosti pro jetý vůz mohou usilovat jak původní majitelé, tak obchodníci. Za prohlídku, jejíž výsledek je předem nejasný,zaplatí necelých třináct set korun.« Například v Německu, kde mají se záležitostí největší zkušenosti, získává uznání jakosti jen 40 procent prověřovaných vozů. V Česku se zatím udělené Pečeti počítají jen na desítky. »Zájem ale očekáváme a předpokládáme, že ročně prověříme kolem pěti tisíc jetých vozů,« konstatuje Lhoták. Služba se nejdříve v příštím roce rozšíří i ke smluvním partnerům ÚSMD v republice. »Mnoho podrobností kolem Pečetí jakosti ještě neznám, ale v zásadě se novince nebráním,« reaguje Tomáš Pánek, šéf nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA Auto Praha. »Přeplněný trh ojetin musí postupně vyřadit horší kusy a každá pomoc usnadňující výběr lidem, kteří nepatří k motoristickým odborníkům, je dobrá.« »Pokud se záležitost rozšíří jako v západní Evropě, bude to bezesporu ve prospěch zákazníků,« soudí Pavel Dundr, vedoucí prodejny ojetých vozidel Auto Jarov Praha, kde testu Pečeti jakosti podrobili prvních pět vozů. »Teď jde o to, aby se lidé o novince dozvěděli.«
- středa 6. října 1999