Hvězdy Paříže: Renault Laguna a Mini Cooper

Jasným favoritem pařížského autosalonu je Mini Cooper. Byť se v jeho malém prostoru jeví zadní sedadla jako zbytečnost, má jedinečný design. Další hvězdou výstaviště je nepochybně Renault Laguna. Jeho tvary prostoupily prvky zdravé extravagance a právě tuto odvahu většina dnešních vozů absolutně postrádá. Na pokusy o netradiční řešení nelze narazit dokonce ani ve stánku Citröenu, kde ještě před několika málo lety bylo novátorství samozřejmostí. Letos však nic zvláštního, přestože Citröen představil následovníka xantie, model zatím označený C5. Určité nové trendy však autosalon v Paříži přece jen přinesl. Některé z nich jsou jen módou a brzy zase zmizí, jiné mají šanci přežít. Mezi ty lze zařadit probarvené interiéry. Ty dnes už nelze považovat za pouhý výstřelek, který snesou jen vozy, jako je Lancia Y nebo Smart. Důkazem je tyrkysová a cihlově červená barva uvnitř Porsche Carrera stejně jako několik barev interiéru nového Renaultu Laguna. V interiérech se však odehrává ještě další souboj. Materiály přístrojových desek se začínají více kultivovat nejen v nejdražších limuzínách, ale i v lacinějších vozech. Pomalu přitom ztrácejí nádech umělé hmoty. A jestliže v minulosti byla patrná snaha o imitaci kůže, nyní se výrobci automobilů pouštějí do nápaditějšího dezénování přístrojového panelu. Plasty na přístrojové desce Seatu Toledo či nového Fordu Mondeo proto nejsou hladké, nýbrž rozdělené do tisíců pravidelných několikamilimetrových obrazců. U seatu to jsou kroužky, v mondeu trojúhelníčky. Stranou nezůstal ani nový Renault Laguna, jehož hlavní plast v čele kabiny připomíná hrubší látku, v Hondě Civic totéž představuje manšestrovinu. I hladké plastové části interiéru dostávají nový vzhled. Takzvané textury dělají například stříbrné plasty v nové laguně ušlechtilejšími. I plochý zasouvací kryt rádia pak může vypadat velmi pěkně. Dalším významným trendem - tentokrát z kategorie praktického designu - je integrace telefonních systémů do interiéru. Zmizí tak pokoutné připevňování aparátu na přístrojový panel. Nejnovější příspěvky k tomuto tématu jsou k vidění u vozů Volvo S60, Renault Laguna II, ale také u Alfy Romeo 147. Centrem těchto systémů bývá nejčastěji loketní opěra mezi sedadly, která obsahuje samotný aparát a většinou také klasické sluchátko, které umožní komunikovat se světem i cestujícím na zadních sedadlech. Ovládání je rozloženo do středové konzoly, na které jsou kromě ovladačů rádia také tlačítka telefonní klávesnice. Nejdůležitější tlačítka pro ovládání rádia, přehrávače a telefonu se pak stěhují na multifunkční volanty, které se už také stávají standardem. Trendem je i pomalý přesun dominantních přístrojových ukazatelů do centrální části přístrojové desky. Toto řešení se začíná objevovat čím dál častěji a dává za pravdu nejen designérům Renaultu (Twingo, Espace, Avantime), ale také odborníkům Toyoty, kteří nejenže pochopili výhodnost tohoto řešení, ale dokonce ho ještě posunuli o krok dál do podoby projekčního ukazatele.

Autor je spolupracovníkem redakce

* Podobný design třetího bočního okna v podání vozů (zleva) Kia Rio, Renault Laguna kombi a Škody Fabia kombi

* Interiér nového Mini (nahoře) s hlavním kruhovým ukazatelem uprostřed palubní desky a britská novinka (dole) v centru zájmu moderně vybavené kameramanky

* Trend uvnitř automobilů: plast přístrojové desky zpestřuje vrásnění jako u Renaultu Laguna