Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hybridní Lexus GS 450h: jak se vozí ministr Bursík

aktualizováno  11:22
Svezli jste se už někdy v hybridním autě? Je to ekologické, jistě. Ale hlavně je to zábavné. Jízda v hybridním Lexusu GS 450h připomíná počítačovou hru. Všude je spousta lákadel, která stojí za vyzkoušení. Vyzkoušeli jsme auto, ve kterém se nově vozí ministr životního prostředí Martin Bursík.

Připrav se! Hrajem
Nejdřív zkoušíte, jak daleko dojedete neslyšně jen na elektřinu. Pak, když se automaticky nastartuje spalovací motor, začíná další kolo hry – tentokrát o spotřebu. Namísto závodění na semaforech se snažíte o co nejplynulejší jízdu, na plyn i brzdu šlapete jen velmi neochotně a z křižovatek se rozjíždíte tempem slimáka. Pro řidiče, hledající požitek z jízdy, tohle auto není; stále máte pocit, že si tak trochu dělá, co chce, a že mu do toho nemáte co "kecat".

Z někoho se tak stává pohodový řidič: nesprintuje mezi křižovatkami, odpustí si lety po dálnici. Ale Lexus GS 450h má i druhou tvář. Když máte "pod sebou" 3,5litrový šestiválec a elektromotor, jež dají dohromady ohromující výkon, víte, že když budete chtít, nepřijde si na vás skoro žádné jiné auto na silnici. Pokud jen trochu rádi řídíte, vychutnáte si, že s touhle napohled usedlou limuzínou ujedete každému namyšlenému tunerovi. Ten impozantní zátah, kdy řidiče zatlačí do sedadla neuvěřitelných 496 koní, se prostě neomrzí...

Tramvaj na dva kilometry
Už usednutí za volant je jiné než u většiny běžných aut. Zmáčknete startovací čudlík, rozsvítí se fantasticky čitelné optitronové budíky pod volantem, rozmrkají se kontrolky... a nic. Ovšem stačí zařadit D na automatické převodovce a jedeme! Pro rozjezdy využívá hybridní lexus téměř bezvýhradně elektromotor. Žádné brumendo spalovacího motoru, ale jemný bzukot, jako když se rozjíždí tramvaj nebo trolejbus. Pouze na energii z baterií ujede Lexus GS 450h asi dva kilometry. Jenom když necháte auto dlouho zahálet a baterie nejsou nabité, obstará rozjezd spalovací motor.
 

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Lexus můžete koupit na www.automodul.cz

Počítačová hra ještě jednou
"Hráčskou" extázi za jízdy umocňuje sedmipalcový barevný dotykový displej uprostřed přístrojové desky. Neustále na něm sledujete, jakým směrem a jaká energie putuje mezi motorem, bateriemi a zadními koly. Šipečky blikají, když kola roztáčí jednou baterie, podruhé benzinový motor a potřetí oba společně. Do toho ještě přepínáte na graf, ukazující, kolik benzinu lexus minutu po minutě spotřeboval za poslední půlhodinu. Samozřejmě se musíte plně věnovat řízení... jen vám vrtá hlavou, co jste před deseti minutami dělali, že spotřeba tak vylétla nad pětadvacet litrů!
 
Síla, dynamika, rychlost
Asi jste se nechali unést oním opojným zrychlením, o němž už byla řeč. Z nuly na stovce je totiž tohle ekologické auto za necelých šest sekund, ale mocná forsáž neustává, ani když překonáte hranici mezi legální a kriminální rychlostí.

Stojí za tím elektromotor. Právě v těchto chvílích je nejplatnějším pomocníkem. Nabízí totiž kroutící moment (tedy sílu, která nás tlačí vpřed) už od nulových otáček. Pro hybridní auto je tedy výhodné jeho služeb využívat při rozjezdech a na zrychlení.

Výrobce říká, že GS 450h nabízí výkon a dynamiku osmiválce a spotřebu a emise čtyřválce. Rozhodně nelže! Benzinový tříapůllitr vyvíjí 218 kW (296 koní) a 368 kroutících newtonmetrů. Elektromotor má výkon 147 kW a přidává dalších 275 Nm. Elektromotory jsou v útrobách GS dva – první funguje jako generátor a startér, druhý přidává sílu kolům.

Co se týče těch emisí, velký lexus vypustí do atmosféry podle údajů výrobce 186 gramů CO2 na kilometr jízdy, zatímco pouze čtyřválcový dvoulitr Škody Superb o 20 více. Šestiválec ve vlajkové lodi Škodovky pak vyprodukuje 250 gramů – o 64 navíc.
 
Trochu těžší zadek
Jako správná limuzína má Lexus GS pohon zadní nápravy. A v hybridní verzi (vyrábí se i čistě benzinová osmiválcová) to opravdu poznáte. V každé zatáčce vám velmi hmotná záď pomáhá vykroužit přetáčivě oblouk. V žádném jiném autě pravděpodobně nepocítíte tak silně, jak je "těžké na zadek". Ten je totiž – až na velmi malý 280litrový kufr vhodný tak na notebook, diplomatku a sadu kreditek – nacpaný kilogramy nikl-metal-hydridových baterií.

O téměř neuvěřitelných 2 355 kilogramů váhy auta se nápravy podělily téměř ideálně (o něco více kil nese přední náprava), ale pocit, jako byste za sebou táhli ještě přívěsný vozík plný cihel, vás neopustí ani při jízdě po přímce dálnice.

S kily nadváhy musíte počítat i při zpomalování. Brzdová soustava je samozřejmě dimenzována a vyšlechtěna dokonale – jako ostatně všechno v tomhle autě – ale pana Newtona a jeho zákony s sebou vozíte stále. Je tedy třeba na levý pedál (když ten spojkový chybí) pořádně dupat. Ne že by auto nebrzdilo, jen musíte mít na paměti skoro dvě a půl tuny hmotnosti.
 
Ticho uvnitř i navenek
V dálničním kalupu je druhý největší lexus (po limuzíně LS 460/600h) neuvěřitelně klidný a dokonale odhlučněný. Vůbec vše, co se děje pod velkou kapotou, je dokonale odfiltrované. O benzinovém motoru nevíte, ani když startuje nebo se vypíná, pouze občas při stání ucítíte jemné zachvění.

Že automatická převodovka s plynule měnitelným převodovým poměrem (E-CVT) přeřadila, už nevíte vůbec, neprozradí vám to ani otáčkoměr. Na jeho místě se totiž vedle rychloměru usadil budík, který vám říká, kolik výkonu hybridního soustrojí využíváte; je cejchovaný do 250 kilowattů a něco k tomu. Při brzdění vám naopak ukazuje, jak dobíjíte baterie.


Kupodivu velmi příjemné je cestování po městě. Elektromotory si předou a šestiválec odpočívá. Jedete tiše a nečmoudíte chodcům pod nos. Na pěšáky ale pozor! Když váš koráb pluje ulicemi či parkovištěm u supermarketu jen na energii z baterek, je téměř neslyšný, takže o vás nevědí a klidně vám skočí doslova pod kola.

Nejméně ze všech jízdních disciplín se velký lexus hodí pro dovádění na okreskách. Když už do klikatic vyrazíte, pomáhají vám aktivní stabilizátory, které mění náklon karoserie. Pokud je vám to málo, můžete ještě zvolit sportovní, a tedy o něco tvrdší režim vzduchového podvozku. I přesto zůstává GS hlavně šéfovskou limuzínou určenou k ladnému proplouvání krajinou. Pohodlí má čtyřčlenná posádka nadbytek, pátý pasažér si však vzadu hovět nebude – zadní místa jsou totiž hodně výrazně tvarovaná.
 
Vše je tam, kde má být
O luxusu a dokonalé ergonomii je škoda mluvit, jsou stoprocentní. Evropská konkurence možná vypadá uhlazeněji a luxusněji – někomu přijdou velké plastové ovladače u centrálního displeje příliš laciné, žádný otočný ovladač jako v audi či BMW nebo joystick jako u mercedesu tady nenajdete – jsou však plně funkční a ovládání všeho je zcela intuitivní a v dosahu řidiče. Lexus je prostě dokonale vyšlechtěný po technické stránce a výborně dílensky zpracovaný.

Posádku hýčká skvělá čtrnáctireproduktorová audiosoustava Mark Levinson, samozřejmostí je navigace nebo elektricky ovládaná roletka zadního okna. Parkování zjednoduší parkovací kamera, která pomůže i při nalezení dostatečně velkého místa v řadě stojících aut (paket Luxury za 130 tisíc Kč navíc). Za dalších 100 tisíc si můžete přikoupit adaptivní tempomat, udržující konstantní odstup od před vámi jedoucího auta, nebo takzvaný pre-crash system, který umí odhalit kolizní situaci před vámi a připravit vše pro nevyhnutelnou srážku.

A když přijde, zasáhne až 10 airbagů (dva čelní, dva boční, čtyři okenní, dva kolenní), takže není divu, že v crashtestech EuroNCAP dostal lexus maximálních pět hvězdiček za ochranu posádky.
 
Spotřeba a cena: skvělá ve své třídě
Velkou výhodou hybridního pohonu je úspornější provoz. Při rozumném využívání dynamiky auta by se spotřeba neměla vyšplhat nad deset litrů. Při permanentním boji o co nejúspornější jízdu ve městě a dynamickém tempu mimo něj jsme jezdili za 8,6–8,9 litru benzinu. Ostřílení řidiči hybridů, kteří vědí, co dělá autu – a spotřebě – dobře, prý umí s hybridním GS jezdit ještě o litr úsporněji.


Srovnatelně rychlá a dynamická konkurence si může o podobných číslech nechat jenom zdát. Když ještě připočítáte výbavu na úroveň toho, čím vás hýčká lexus, hraje vše pro japonské auto. Základní cena hybridního Lexusu GS 450h je 1 759 tisíc korun, se všemi příplatky se maximálně může vyšplhat na 2 430 tisíc korun. Za tytéž peníze koupíte i základní verzi vlajkové lodi, největšího LS 460, takže cenová politika Lexusu je promyšlená.

Jen pro zajímavost, největší hybridní Lexus LS 600 h začíná na 2,89 milionu korun a s maximální výbavou ve verzi Long končí na necelých čtyřech milionech. Za auto snů dáte u konkurence minimálně stejně, s příplatky spíš více, ovšem bez hybridního pohonu.

Sečteno, podtrženo – v současné nabídce automobilek najdete jen velmi málo aut, která by mohla lexusu konkurovat. Vlastně jsou to jen vlajkové lodi prestižních značek Audi, BMW a Mercedes, mezi něž se Lexus snaží dostat (alespoň v Evropě, v USA a v Japonsku se mu to už povedlo). To, co japonské značce ještě chybí na prestiži, bohatě vynahrazuje přidanou hodnotou ve formě sériově vyráběných vyspělých hybridních technologií.

O těch konkurence zatím spíše mluví a chlubí se s nimi na autosalonech, zatímco Lexus si můžete i koupit. A mimochodem, hybridní Lexus GS 450h si minulý měsíc dlouhodobě pronajalo české ministerstvo životního prostředí jako služební vůz ministra Martina Bursíka. Rozšířil tak flotilu pěti hybridních priusů od mateřské Toyoty, jimiž jezdí ministrovi náměstci.

Lexus GS 450h v číslech
motor 1 benzin V6 3.5l,
218 kW/368 Nm
motor 2 elektromotor,
max. výkon 254 kW
max. rychlost (el. omezená) 250 km/h
zrychlení 0-100 km/h 5,9 s
komb. spotřeba 7,9 l/100 km
emise CO2 185 g/km

rozměry (d/š/v/rozvor)

4 850/1 820/1 430/2 850 mm

zákl. cena 1 759 000 Kč
cena test. vozu 2 284 000 Kč

 

Facelift aneb najdi pět rozdílů

Lexus GS 450h se s letoškem dočkal malého faceliftu neboli obměny tváře. Nový modelový rok poznáte na první pohled právě jen při čelním pohledu. Trochu jinak jsou tvarovaná menší z dělených předních světel, více chromu je teď třeba na masku chladiče a do zrcátek se nastěhovaly směrovky. Jiné tvarování mají oba nárazníky.

Lexus GS450h
Lexus GS 450h s novou tváří

Vnitřek dostal nový volant, jinou hlavici řadicí páky a některé ovladače rozmístili ergonomové tak, aby byly ještě lépe v dosahu.

Největší změna se odehrála na podvozku. Konstruktéři ho pravděpodobně odlaďovali na českých (ne)silnicích. Zatímco loňský model byl i v komfortním režimu tvrdý a posádka si na pražské dlažbě moc pohodlí neužila, od letoška už i ve sportovním módu umí Lexus GS dokonale maskovat laxnost silničářů, a to i s tvrdými run-flatovými pneumatikami.

"GéeSo" ještě navíc dostalo aktivní stabilizátory omezující naklánění v zatáčkách. Jak to funguje? Na levý i pravý konec stabilizátoru na obou nápravách působí elektromotor spojený s redukčním převodem. Elektronika vypočte potřebný kroutící moment na základě toho, co naměří čidla úhlu natočení kol v kombinaci s rychlostí vozu a motor "zkroutí" stabilizátor tak, jak je potřeba.

Nový benzinový osmiválec ve verzi GS 460 pak dostal ke spolupráci osmistupňový automat.

JAK TO LEXUSU GS 450H SLUŠELO PŘED FACELIFTEM SI PROHLÉDNĚTE ZDE


VIDEO ZDE

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.