Lohner-Porsche

Lohner-Porsche | foto: Porsche

Hybridní Porsche tu bylo už před sto lety, teď frčí vodík

  • 5
Automobilový svět žije bojem za čistější auta. Automobilky svádějí boj s novými a stále přísnějšími normami, které mají chránit životní prostředí. Nejžhavější novinky představila automobilová výstava v Los Angeles. V hlavní roli je elektřina.

Pořádně hluboko do historie sáhlo Porsche. Do Kalifornie přivezlo předchůdce dnes nastupujících hybridních pohonů z roku 1900.

Velký poprask způsobilo toto auto připomínající kočár na Světové výstavě v Paříži, kam se s autem s elektromotory přímo v kolech přijel pochlubit tehdy 24letý Ferdinand Porsche.

Lohner-Porsche

O rok později už připravil do sériové výroby pravý hybridní vůz.

V Los Angeles se ale představila i žhavá současnost značky Porsche. Hybridní verze terénního Cayennu vyrazí do prodeje v roce 2009. Automobilka slibuje až o 30 procent nižší spotřebu.

Porsche Cayenne Hybrid

Dnes patří k pionýrům na poli hybridů Toyota a Honda. Druhá jmenovaná však v Los Angeles ukazuje auto, které přichází s novou generací pohonů.

Honda FCX Clarity bude, pokud ji některá jiná značka japonského výrobce rychle nepředběhne, prvním sériovým autem s palivovými články na vodík. V prodeji se má objevit v létě příštího roku.

Honda FCX Clarity

Její bateriemi poháněný elektromotor má výkon 136 koní a točivý moment 258 newtonmetrů. O pravidelné dobíjení baterií Hondy FCX se postarají palivové články, v nichž se vodík přemění na elektrickou energii.

Nádrž pojme 161 litrů vodíku, maximální rychlost vodíkové hondy je 160 km/h. Prvními majiteli budou Kaliforňané, kde zkušební prodej příští rok začne.

Nejen Američany naopak potěší novinka Volkswagenu. Do Los Angeles přivezla německá automobilka už třetí variaci na téma miniauta UP!.

VW space up! Blue

Tentokrát jde o jeho zvýšené provedení, které se podobá kdysi po celém světě a někde ještě nyní populárním prvním Transporterům.

Jak bude nakonec minivolkswagen pojmenovaný Space UP! Blue vypadat, zajímá také příznivce škodovek, protože koncern neskrývá nápad vyrábět své nové miniauto pod třemi značkami – jako volkswageny, škodovky i seaty.

VW space up! Blue

Hybridní studie VW je 368 centimetrů dlouhá, do kufru se vejde 220 litrů nákladu, ale odveze až 1 050 litrů. 61 koní rozjede Space UP! Blue a na stovce je za 13,7 sekund po startu. Elektřina je ukrytá v dvanácti lithiových bateriích, na jedno nabití ujede sto kilometrů.

VW space up! Blue

Když se vydáte na delší výlet, je připraven druhý zdroj energie - tzv. vysokoteplotní palivový článek -uložený vpředu. Dalších 250 kilometrů díky němu auto ujede na 3,3 kila vodíku. Vývojáři mohli ušetřit na složitém systému chlazení a nádrže na vodík uložili do podlahy. Další elektřinu ještě přidávají fotovoltaické články na střeše.

Že se německé značky snaží v posledních letech více prorazit ve Spojených státech, dokazuje další premiéra ze země našich západních sousedů.

Audi přivezlo studii Cross Cabrio, která připomíná SUV bez střechy. Značka se čtyřmi kruhy ve znaku připravuje menší variantu Audi Q7 a studie naznačuje, jak by mohl nový vůz vypadat. VÍCE ZDE

Autosalon v Los Angeles trvá do neděle, ještě větší automobilovou přehlídku přinese na severu Ameriky pravidelná lednová výstava v Detroitu.

,