Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hybridní prius jezdí jako normální auto, za 4,8 litru

aktualizováno 
Umí takzvaná hybridní auta jezdit jako úplně normální vozy? Ano, za 4,8 litru benzinu na 100 kilometrů. I když jsme novou toyotu proháněli jak jsme zvyklí z normálních aut, víc benzinu si nevzala.

Toyota Prius | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Hybrid – už jen to slovo je divné. V češtině vzbuzuje dojem čehosi nesourodě slepeného z různých částí; něco, o čem pochybujeme, že to bude fungovat. A většina veřejnosti se tak stále dívá na takzvané hybridní automobily – tedy ty, které dokáží kromě benzinu a nafty jezdit i na elektřinu.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Toyota můžete koupit
na www.automodul.cz

Typického Čecha ani nenapadne uvažovat o tom, že by něco takového měl kupovat: bůhví, jak dlouho to bude bez problémů fungovat, bude to předražené, a nízká spotřeba? Jenom když pojedu pomaličku. To raději osvědčenou turbodieselovou oktávku, ta sviští jedna radost a "žere" pět a půl litru...

Žádná hra na ekologii

Donedávna jsem měl podobný názor. Ale řekl jsem si: co se stane, když nebudu hrát tu jejich hru na ekologii, nebudu plyn jenom lechtat a sledovat, jak úžasně málo benzinu jsem projel – a dám priusu pořádně zabrat jízdním stylem řidiče služebního auta, který ho nijak nešetří? To jsem udělal a celý týden proháněl prius po dálnicích v Německu i v Česku, na dírovatých okreskách, posouval se v nekonečných pražských kolonách, vytáčel motor dokud to snesl a předjížděl, co se dalo (v rámci bezpečné jízdy), klimatizoval a pouštěl autorádio – a pro jistotu vůbec nesledoval průměrnou spotřebu.

Tady je výsledek: 4,8 litru benzinu na 100 kilometrů. Vzhledem k výše popsanému jízdnímu stylu vynikající. V paměti palubního počítače je však uložen rekord tohoto konkrétního vozu, který měl v době testu najeto kolem 10 tisíc kilometrů: 3,1 litru. To už chtělo skutečného mistra lehké nohy...

Po týdnu soužití se tedy, alespoň pro mně, ukázalo, že hybrid lze dost dobře používat jako běžný vůz a nezatěžovat se ekologickým myšlením. Je pravda, že se prodává jen s automatickou převodovkou, což se někomu nemusí líbit, a že se majitel musí smířit s tím, že pod kapotou funguje "samostatná inteligence", která si přepíná jízdní režimy podle svého. Ale sžít se s tímhle systémem dá velmi lehce.

660 tisíc – moc, nebo akorát?

Jedním z argumentů odpůrců hybridních vozů je, že jsou příliš drahé. Nový prius stojí v základní stejnojmenné výbavě 661 tisíc korun, což je oproti minulé generaci citelný skok dolů. Za tyhle peníze dostanete prakticky vše, co je třeba: automatickou klimatizaci, ovládání audia a počítače na volantu, elektrická okna, rádio s CD a MP3 a šesti reproduktory, imobilizér, mlhovky, ale i sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, aktivní opěrky hlavy, a plno elektronických jízdních pomocníků - antiblokovací systém brzd ABS, stabilizaci podvozku ESP (u Toyoty zvaná VSC - vehicle stability control), rozdělovač brzdného tlaku EBD či aktivní kontrolu trakce TRC.

Nemluvě o takových drobnostech jako jsou loketní opěrky vpředu i vzadu či imobilizér nebo dálkově ovládané centrální zamykání s bezklíčkovým startováním. A mluvě o takové specialitce, jako je projekční takzvaný head-up displej (HUD), jež promítá údaje z tachometru přímo před vás na přední sklo, takže nemusíte ani na okamžik očima uhýbat ze zorného pole. Pokud by to někoho nebavilo, lze HUD jednoduše vypnout.

Jízda těsně nad zemí

Do priusu se nastupuje nízko, protože podvozek trůní nizoučko nad silnicí jako u nějakého sporťáku – kvůli lepší aerodynamice. Té je podřízen i tvar celého vozu: pokud se vám zdá, že všechny ty futuristické vodíkové prototypy a hybridní vozy mají klínovitý profil se zkosenou zádí, tak se vám to nezdá.

V aerodynamických tunelech různých automobilek prostě tenhle tvar vychází jako optimální a designéři už jen dělají drobné retuše třeba ve tvaru světel, kol či dveřních klik. Na druhou stranu působí i pouhý tvar priusu sofistikovaně a zajímavě, což trvá i uvnitř – na první pohled zaujme přístrojový štít umístěný ve středu palubní desky a "most" s řadicí pákou ve tvaru modrého joysticku, klenoucí se mezi řidičem a spolujezdcem; dole je odkládací prostor.

Tím ovšem extravagance končí; a to je na priusu sympatické – že neblázní šoférovi hlavu efekty, ale je prostě skoro normálním autem. Když si pustíte skvěle hrající audio a vypnete si ukazatel "energetických toků", ani nevíte, že jedete v hybridu. Citlivější povahy (včetně mne) bude možná rozčilovat hluk od valících se kol – je třeba přiznat, že evropské značky zvládají odhlučnění podvozku o něco lépe.

Co se týče jízdy, prius není žádný vymetač zatáček, pneumatiky s nízkým valivým odporem nám začínaly pískat dříve, než bychom čekali, stejně tak jsme nebyli nadšeni náklony karoserie v zákrutách. Posilovač řízení je naladěn až moc citlivě, na "lehký" volant je třeba si trochu zvykat. Celkově se však pocit z jízdy víceméně neliší od takového, dejme tomu, avensisu. Tedy až na tu elektřinu.

Elektřina, to je jiná

Jak už bylo řečeno, pokud nechcete hrát s priusem ekologické hry, nemusíte; a o tom, že na palubě máte kromě benzinové 1.8 s výkonem 73 kilowatty i synchronní elektromotor s dalšími 60 kW, vědět taky nemusíte. Ve výkonném elektromotoru je ovšem ukryto kouzlo hybridního vozu: nejenže dokáže pomoci v případě potřeby přidáním koníků pomoci spalovacímu agregátu, ale umí i auto sám pohánět.

V praxi se tak děje nejčastěji při klidné jízdě ustálenou rychlostí, kdy v normálním autě jen tak lechtáte plyn, a pak při popojíždění v kolonách. Prius sice dokáže ujet čistě na elektřinu asi jen 2,5 kilometru, ale pro městské poskakování to stačí. Během této doby si elektromotor bere elektřinu z Ni-MH baterií, a ty dobíjí při sebemenší vhodné příležitosti: při využití setrvačné energie, brzdění, z přebytku výkonu benzinového motoru.

Ani v případě, že byste tlačítkem u řadicí páky zvolili čistě elektrický režim EV, však auto nezůstane při vybití baterií stát – samo se přepne do benzinového módu. Tento princip, zvaný hybrid synergy drive, používá Toyota už deset let v priusech a luxusních Lexusech, není to tedy nic převratně nového, jen znovu a znovu vylepšovaného. Baterie mají stále větší kapacitu, elektromotory vyšší výkon, zároveň jsou lehčí – a brzy přijede do prodejen prius, který se bude umět napojit u elektrické zásuvky. Už se těšíme.

Toyota Prius v číslech
pohonná jednotka zážehový čtyřválec 1,8 VVT-i + synchronní elektromotor
maximální výkon spal. motoru (kW / koní) 73 / 98
maximální výkon elektromotoru (kW / koní) 60 / 80
celkový výkon (kW / koní) 100 / 136
maximální rychlost (km/h) 180
zrychlení 0 – 100 km/h (s) 10,4
kombinovaná spotřeba dle měření výrobce (l/100 km) 3,9
délka x výška x šířka x rozvor (mm) 4460 x 1491 x 1745 x 2700
objem zavazadlového prostoru (l) 445 - 1120
základní cena 660 900 Kč





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.