Koncept MIRA H4V - hybridní Fabia Combi

Koncept MIRA H4V - hybridní Fabia Combi | foto: MIRA

Hybridní Škoda Fabia s pohonem všech kol

  • 63
Hybridní automobily jsou v módě, ale domácí mladoboleslavská automobilka zatím této vlně odolává stejně jako nabídka mateřského koncernu. Přesto však existuje koncept hybridní Škody Fabia. Na svědomí jej má britská skupina MIRA.

Britská vývojářská společnost MIRA před nedávnem představila koncept hybridního vozu nové generace. Automobil s názvem H4V je založen na Škodě Fabia Combi první generace. Projekt má za úkol ukázat, že značné úspory paliva pomocí hybridního pohonu se dá docílit i bez nutnosti kompletně navrhovat nový vůz.

Koncept MIRA H4V - hybridní Fabia Combi

Koncept H4V (Hybrid 4 wheel drive Vehicle) se na první pohled od sériové Škody Fabia liší pouze mírně pozměněnou aerodynamikou – ta ale přinesla zlepšení koeficientu odporu vzduchu na hodnotu 0,299. Firma Mira k tomu dodává, že v klasickém testovacím evropském jízdním cyklu nemá aerodynamika na spotřebu příliš velký vliv, protože cyklus má poměrně nízkou průměrnou rychlost. V praxi je ale odpor vzduchu daleko důležitější.

To nejzajímavější se ale u hybridní fabie schovává pod kabátem. Přední kola pohání standardní benzinový motor o výkonu 60 kW (tedy nejspíše 1.4 16V), zadní kola jsou pak poháněna elektromotory – každé kolo má svůj a jeho výkon je 35 kW.

Koncept MIRA H4V - hybridní Fabia Combi

Koncept funguje jako plug-in hybrid, a jeho baterie se tedy mohou kromě standardního regenerativního brzdění a dobíjení přebytkem výkonu z motoru nabíjet i z klasické elektrické rozvodné sítě. Koncept je postaven tak, že baterie lze z vozu vyjmout a k zásuvce je donést. Není tak nutné parkovat vedle elektrické zásuvky. Použité jsou tři bateriové moduly, z nichž každý je schopen uchovat 30 kW energie.

Baterie používají technologii Li-Ion Phosphate a umožňují i napájení všemožných externích elektrických spotřebičů. Napájecí moduly zabírají místo v zavazadlovém prostoru automobilu, a trochu tak snižují jeho využitelnost. To je daň za fakt, že je koncept H4V pouhou přestavbou, jejíž cena by se mimochodem v sériové výrobě neměla vyšplhat přes cenu příplatku za naftový motor oproti sériovému benzinovému.

Koncept MIRA H4V - hybridní Fabia Combi

Přitom hybridní benzinová Fabia má spotřebu, kterou jí mohou i naftové sestry závidět. Podle firmy MIRA měla Fabia Combi v přestavovaném provedení původně spotřebu 7,2 l/100 km (přepočteno z 39 MPG). Koncept H4V ale dosahuje spotřeby pouhých 4,4 litru na 100 kilometrů. Obě hodnoty jsou v kombinovaném EU jízdním cyklu. Pokud se podíváme do tabulkových hodnot, které uvádí Škoda, zjistíme, že původní Fabia Combi s tímto motorem měla udávanou průměrnou spotřebu 6,6 l/100 km, takže podle tabulkových hodnot výrobce by se koncept H4V pravděpodobně vešel se spotřebou pod 4 litry na 100 km.