Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswagenu XL1 Concept stačí na sto kilometrů necelý litr nafty

aktualizováno 
Zrovna v Kataru se o spotřebu aut moc nezajímají a šejci jsou naopak rádi, když motory "žerou" co nejvíc, protože pak dolary za ropu hezky tečou. Nicméně Volkswagen si pro prezentaci svého litrového prototypu XL1 Concept vybral právě Qatar Motor Show.

Dvoumístný volkswagen se řadí k nejasketičtějším autům dneška. Na stokilometrovou jízdu vystačí s 0,9 litry nafty a vypouští 24 gramů CO2 na kilometr. Německá automobilka říká, že XL1 je nejefektivnější vozidlo na světě a je krokem k sériové výrobě "litrového" auta.

Postavit auto se spotřebou jednoho litru na sto kilometrů slíbili ve Wolsfburgu před deseti lety, tehdejší šéf celého koncernu Ferdinand Piëch představil v roce 2002 černý prototyp 1-litre a jel s ním tehdy z Wolfsburgu do Hamburku na setkání s akcionáři (230 kilometrů ujel s průměrnou spotřebou 0,89 l/100 km). Předloni na autosalonu ve Frankfurtu zase stál šedý koncept L1, kde se sedělo po motorkovsku za sebou. Novinka XL1 je jakousi evolucí L1, tvary je mu podobná, je ale větší a dvojice cestujících už zase sedí vedle sebe.

Volkswagen XL1

Volkswagen XL1 je 3,88 metru dlouhý, široký je 166 a vysoký 115 cm. Dveře se zvedají vzhůru na racčí způsob, to designéři VW okoukali ve Stuttgartu (více o Mercedesu SLS AMG čtěte ZDE).

Katarský koncept je postavený z uhlíkových vláken (rám a mnoho dílů karoserie), kola jsou hořčíková, pod nimi jsou brzdové kotouče z keramiky, části podvozku jsou hliníkové. Hmotnost se tak udržela na 795 kilech. Na srážení spotřeby se také podílí vyšlechtěná aerodynamika (Cx = 0,186).

Pohon obstarává nabíjecí (plug-in) hybridní systém, ve kterém spolupracuje dvouválcový hliníkový turbodiesel 0,8 litru (48 koní a 120 Nm) splňující připravovanou ekonormu Euro 6 a elektromotor (27 k a 100 Nm).

Volkswagen XL1

Krátkodobě umí celý systém nabídnout až 140 Nm kroutícího momentu. Spalovací motor, který vznikl rozpůlením čtyřválce 1,6 TDI známého ze škodovek, je uložený nad přední nápravou, elektromotor umístili mezi motor a převodovku.

Sílu soustrojí přenáší na zadní kola dvouspojková sedmistupňová převodovka DSG. Jen na elektřinu ujede XL1 35 kilometrů, elektřina je schovaná v LI-ion akumulátorech, nabíjet je můžete z domácí zásuvky. Elektromotor při brzdění pracuje jako generátor a dobíjí baterky.

Konstruktéři přidali ještě další vychytávky: aktivní chlazení TDIčka je tvořeno elektrickým čerpadlem, které řídící jednotka spouští jen když je třeba. V zájmu úspory paliva dostalo auto úzké pneumatiky s malým valivým odporem, vpředu mají rozměr 115/80 R15 a vzadu 145/55 R16. Maximálka dietářského konceptu je 160 km/h a díky elektromotoru se rozjede na stovku za velmi slušných 11,9 sekund. Celkový dojezd na plně nabité baterky a naplněnou desetilitrovou nádrž je 550 kilometrů.

Volkswagen XL1
Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.