Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chrysler pracuje na hydraulickém hybridu, auta budou jezdit na stlačený plyn

  9:58aktualizováno  9:58
Automobilka Chrysler se rozhodla jít v případě hybridních vozů jinou cestou než konkurence. Namísto elektromotorů a baterií chce využít hydraulický systém vyvinutý americkou Agenturou pro ochranu životního prostředí.

Sergio Marchionne oznamuje spolupráci s EPA. | foto: Chrysler LLC

Hydraulický hybridní systém vyvinula agentura EPA  (Environmental Protection Agency) původně pro použití v nákladních a dodávkových vozech. V některých případech už se používá v praxi, například kurýrní služba UPS jej má v některých svých rozvážkových vozidlech.

Chrysler a EPA se v lednu dohodli na tom, že vyvinou verzi hydraulického systému pro osobní automobily. V první fázi se soustředí na zástavbu tohoto systému do minivanu Chrysler Town&Country. Jeho čtyřválci 2.4 litru by měla pomáhat zmenšená verze průmyslového systému EPA.

Hydraulický hybrid funguje v principu velmi podobně jako klasický hybrid elektrický. Namísto do baterií se ale přebytečná energie ukládá v podobě stlačeného dusíku do tlakové nádoby. Při přebytku výkonu pohání spalovací motor i malé hydraulické čerpadlo, která plní dusíkem tlakovou nádrž o objemu zhruba 55 litrů. Tlak může dosáhnout hodnoty až téměř 34 500 kPa.

Když je nádrž dostatečně natlakována, může pomoci pohonu vozu tím, že je se tlak uvolní a použije k pohonu malého lopatkového motoru umístěného u nápravy. Při dostatečném tlaku v nádrži může zůstat spalovací motor vypnutý a vůz je poháněn pouze tlakem plynu. Animace, která vysvětluje fungování systému, ukazuje dvě nádrže – vysokotlakou a nízkotlakou. Do nízkotlaké je přepouštěn plyn uvolňovaný z vysokotlaké nádrže.

Vzhledem k relativně velké prostorové náročnosti se hydraulický hybridní systém příliš nehodí pro malé vozy. Pro minivany, velká SUV nebo oblíbené americké pick-upy by ale mohlo jít o zajímavou alternativu k dnešním elektrickým hybridům. Systém bude robustnější a levnější než odpovídající elektrický hybridní systém. Uspořit by přitom měl zhruba třetinu paliva, ve městech možná dokonce až polovinu.





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.